ang. proparoxytone
grec. paroksytonon – w gramatyce greckiej wyraz z akcentem akutowym na przedostatniej sylabie, pró ‘przed’
Rodzaj akcentu wyrazowego polegający na uwydatnieniu trzeciej, czwartej lub piątej sylaby od końca wyrazu albo zestroju akcentowego. W języku polskim charakteryzuje niektóre grupy wyrazów:
- Wyrazy pochodzenia obcego zakończone na -ika, -yka (np. matematyka, gramatyka, akustyka, pedagogika, botanika, cybernetyka); wyrazy rodzime o podobnej budowie akcentuje się z paroksytonezą (np. motyka).
- Nazwy osób zakończone na -ik, -yk w dopełniaczu liczby pojedynczej oraz w innych formach fleksyjnych o tej samej liczbie sylab co forma dopełniacza (np. informatyka, o informatyku, ale informatykowi, informatykami).
- Czasowniki w pierwszej i drugiej osobie liczby mnogiej czasu przeszłego (np. przeczytaliśmy, zobaczyliście).
- Formy trybu przypuszczającego (np. mówiłbym, pojechałabym, posłuchalibyśmy).
- Trójsylabowe formy fleksyjne liczebników od 400 do 900 (np. czterysta, czterystu, pięciuset, sześciuset, siedemset, osiemset, «dopuszczalna forma osiemset», dziewięćset). Powstały one tak jak formy w dwóch poprzednich punktach, w wyniku zrostu dwóch wyrazów, z których drugi (obecnie -set, -sta) funkcjonuje jako klityka.
- Niektóre wyrazy obcego lub rodzimego pochodzenia (np. minimum, prezydent, tabernakulum, okolica, w ogóle).
Proparoksytoneza form, o których mowa w punkcie 3 i 4, jest związana z procesami historycznymi zachodzącymi w polszczyźnie. Dawniej miały one charakter form złożonych, wielowyrazowych. Końcówki fleksyjne oznaczające czas (-śmy, -ście) lub tryb (-bym, -byś, -byśmy, -byście), niegdyś oddzielne, ale niesamodzielne akcentowo wyrazy, zrosły się z formami głównymi, nadal funkcjonując jako klityki, nie zmieniając miejsca akcentu wyrazu ortotonicznego. Określone formy wyrazów głównych, samodzielnych akcentowo i znaczeniowo, zachowały swój akcent (np. pisał, pisał-bym; pisali-śmy, pisaliby-śmy). Ze względu na fakt, że końcówki fleksyjne, o których mowa, są pozbawione akcentu, można uznać, że odstępstwo od paroksytonezy w scharakteryzowanych powyżej przypadkach jest pozorne.
Niektóre wyrazy mają dwa dopuszczalne przez reguły ortofoniczne miejsca akcentu (np. komitet/komitet, festiwal/festiwal).
Obecnie w polszczyźnie zaznacza się tendencja do paroksytonezy form tradycyjnie uznawanych za proparoksytoniczne. Jest to przejaw dążenia użytkowników języka do unifikacji form i zniesienia wyjątków. Odwrotną tendencją jest proparoksytoneza wyrazów, które zgodnie z regułami powinny być akcentowane na drugiej sylabie od końca (np. utrwalone w polszczyźnie formy: repertuar, biblioteka). Takie realizacje wynikają z przekonania, że wyraz obcego pochodzenia należy realizować z akcentem obcym, innym niż ten, który charakteryzuje formy rodzime.
Zob. także: AKCENT, AKCENT GŁÓWNY, AKCENT INICJALNY, AKCENT OKSYTONICZNY, AKCENT POBOCZNY, AKCENT PAROKSYTONICZNY, AKCENT EMOCJONALNY, AKCENT LOGICZNY, AKCENT RETORYCZNY, DYSRYTMIA, WYRAZY ATONICZNE, WYRAZY ORTOTONICZNE, ZESTRÓJ AKCENTOWY
Literatura:
L. Dukiewicz: Fonetyka, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, red. H. Wróbel, Kraków 1995, s. 7–103.
T. Karpowicz: Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2012.
I. Sawicka: Fonologia, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, red. H. Wróbel, Kraków 1995, s. 105–195.