wróć do zestawienia uczelni
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
studia podyplomowe
placówka publiczna, woj. kujawsko-pomorskie
Wypełnionych ankiet: 4
- Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
4 GŁOSYrozmowa kwalifikacyjna4 GŁOSYprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa0 GŁOSÓWprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty0 GŁOSÓWprzedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy0 GŁOSÓWnie było etapu weryfikacyjnego0 GŁOSÓWinne
- Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
0 GŁOSÓW
(0%)10 GŁOSÓW
(0%)22 GŁOSY
(50%)32 GŁOSY
(50%)40 GŁOSÓW
(0%)5 - Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
1 GŁOS
(25%)11 GŁOS
(25%)22 GŁOSY
(50%)30 GŁOSÓW
(0%)40 GŁOSÓW
(0%)5 - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
2 GŁOSYdyslalia1 GŁOSopóźniony rozwój mowy0 GŁOSÓWafazja1 GŁOSjąkanie/niepłynność mówienia0 GŁOSÓWniedosłuch1 GŁOSzaburzenia neurologiczne dzieci0 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinneTERAPIA
2 GŁOSYdyslalia1 GŁOSopóźniony rozwój mowy0 GŁOSÓWafazja0 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia0 GŁOSÓWniedosłuch0 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dzieci0 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinne - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
1 GŁOSdyslalia2 GŁOSYopóźniony rozwój mowy3 GŁOSYafazja2 GŁOSYjąkanie/niepłynność mówienia3 GŁOSYniedosłuch1 GŁOSzaburzenia neurologiczne dzieci2 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinneTERAPIA
1 GŁOSdyslalia2 GŁOSYopóźniony rozwój mowy3 GŁOSYafazja1 GŁOSjąkanie/niepłynność mówienia2 GŁOSYniedosłuch1 GŁOSzaburzenia neurologiczne dzieci2 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinne - Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
Za mało było zagadnień praktycznych, za mało obserwacji dzieci. Wiele rzeczy musiałam samodzielnie zweryfikować w pierwszym roku pracy. Znałam teoretycznie wady wymowy, ale praktycznie nie wiedziałam czy będę w stanie je rozpoznać na "żywym" dziecku.
Konkretnych informacji co i jak należy zbadać, jak powinien wyglądać wywiad logopedyczny, jakich narzędzi używać przy diagnozie, jak programować terapię, jak pracować z poszczególnymi wadami wymowy.
Wszystkich, brakowało głównie rzeczy związanych z diagnozą, które przez 2 lata nie pojawiły się. Studia a raczej ich niski poziom zszokowały mnie. Nie pojawiło się nic na temat etapów terapii.
1.zagadnień formalnych dotyczących pracy logopedy 2. Diagnozy 3. Przeprowadzenia przypadkowego wywiadu z rodzicem (zajęcia praktyczne a nie teoretyczne) - Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
Za dużo było zbędnej teorii, szczególnie związanej z ogólnymi zagadnieniami pedagogiki.
Bardzo dużo teorii dotyczącej budowy narządów mowy oraz etapów rozwoju mowy dziecka. Za dużo teorii za mało konkretów do praktycznej pracy
Całe 2 lata były poświęcone zagadnieniom związanym z autyzmem, zdecydowanie za dużo było fonetyki.
1.dialektyka 2. Gramatyka, głównie fonetyka - Czym kończyły się studia?
0 GŁOSÓWegzaminem4 GŁOSYobroną pracy dyplomowej0 GŁOSÓWpracą pisemną teoretyczną2 GŁOSYopisem przypadku0 GŁOSÓWinne
- Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
Zajęcia były ciekawe i dobrze przygotowane, odbywały się jednak w piątki i soboty, co bardzo utrudnia ło, musiałam brać w każdy piątek dzień urlopu. Dodatkowo ustalono praktyki na czwartek i części z nich nie odbyłam, bo nie mogłam przyjeżdżać ze względu na pracę. Udało mi się jednak przepisać część praktyk ze studiów licencjackich.
Wiele przedmiotów miało treści które się pokrywały, często nie było mowy o konkretach dotyczących danego przedmiotu, a w kółko poruszane były te same podstawowe treści. Wszystkiego musiałam tak na prawdę nauczyć się sama kiedy zaczęłam pracę. Szukałam informacji jak badać dzieci, jak prowadzić terapię.
Wypełnionych ankiet: 7
- Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
7 GŁOSÓWrozmowa kwalifikacyjna4 GŁOSYprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa0 GŁOSÓWprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty1 GŁOSprzedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy0 GŁOSÓWnie było etapu weryfikacyjnego0 GŁOSÓWinne
- Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
0 GŁOSÓW
(0%)11 GŁOS
(14,29%)21 GŁOS
(14,29%)35 GŁOSÓW
(71,43%)40 GŁOSÓW
(0%)5 - Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
2 GŁOSY
(28,57%)11 GŁOS
(14,29%)21 GŁOS
(14,29%)32 GŁOSY
(28,57%)41 GŁOS
(14,29%)5 - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
6 GŁOSÓWdyslalia3 GŁOSYopóźniony rozwój mowy0 GŁOSÓWafazja1 GŁOSjąkanie/niepłynność mówienia1 GŁOSniedosłuch2 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dzieci0 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinneTERAPIA
6 GŁOSÓWdyslalia3 GŁOSYopóźniony rozwój mowy0 GŁOSÓWafazja1 GŁOSjąkanie/niepłynność mówienia0 GŁOSÓWniedosłuch1 GŁOSzaburzenia neurologiczne dzieci0 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinne - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
0 GŁOSÓWdyslalia2 GŁOSYopóźniony rozwój mowy5 GŁOSÓWafazja4 GŁOSYjąkanie/niepłynność mówienia3 GŁOSYniedosłuch3 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dzieci4 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinneTERAPIA
0 GŁOSÓWdyslalia2 GŁOSYopóźniony rozwój mowy5 GŁOSÓWafazja4 GŁOSYjąkanie/niepłynność mówienia4 GŁOSYniedosłuch4 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dzieci4 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych0 GŁOSÓWinne - Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
Praktyki; niektórzy prowadzący nie chcieli dzielić się swoją wiedzą - bardzo ostrożnie podawali studentom materiał.
Szczegółowe przedstawienie narzędzi do diagnozy dostępnych na rynku. Pokazanie każdego i omówienie wad i zalet. Pokazanie sposobów miejsc gdzie można i warto poszerzać wiedzę z poszczególnych specjalizacji logopedycznych. Pokazanie jak ważna jest współpraca z innymi specjalistami podczas terapii, aby nie działać jedynie objawowo. Umożliwienie nawiązania współpracy z lokalnymi specjalistami poprzez ich prezentację na zajęciach.
rzetelnych praktyk, aspektów związanych z biologią , neurobiologią, pracą z dzieckiem z niedosłuchem oraz wytłumaczeniem neurologopedii, a nie odczytywaniem notatek prowadzących
Na etapie tylko logopedii, bez zrobienia specjalizacji brakowało mi przede wszystkim omówienia zagadnień związanych z niepłynnością mówienia. Nie otrzymałam wsparcia jeśli chodzi o terapię osób jąkających się.
SLI - Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
Niczego nie było za dużo. Czuję raczej niedosyt.
Zdecydowanie zbyt dużo godzin zajęć z wykładowcami teoretykami, które nigdy nie mają odzwierciedlenia w praktycznej pracy logopedy.
fonetyki, czasu poświęconego na przedmioty związane z językiem polskim oraz spotkań z wykładowcami, których przedmioty nic nie wniosły - balbutologopedia, surdologopedia
Z zakresu neurologii. Na pierwszym etapie logopedii należałoby się skupić na podstawach, na umiejętności diagnozowania i prowadzenie terapii "u podstaw". - Czym kończyły się studia?
2 GŁOSYegzaminem7 GŁOSÓWobroną pracy dyplomowej1 GŁOSpracą pisemną teoretyczną1 GŁOSopisem przypadku0 GŁOSÓWinne
- Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
Zdecydowanie zmieniłabym sposób w jaki odbywa się praktyki. Podczas odbywania praktyk mogłam najczęściej tylko przyglądać się jak prowadzone są zajęcia przez logopedę. Wprowadzilabym obowiązek czynnego uczestnictwa prowadzenia w zajęciach przez słuchaczy. Systematyczne i obowiazkowe uczestniczenie podczas diagnoz logopedycznych, od których zależy przecież prawidłowe konstruowanie terapii. Umożliwienie odbywania praktyk w przystosowanym do tego miejscu, gdzie słuchacze mieliby obowiązek zapoznania się z dokumentacją pacjenta oraz omawianie przypadków w szerszym gronie z opiekunem praktyk. Szczególnej uwadze podlega również poprawa warunków lokalowych podczas zajęć na Wydziale Filologii (stan w 2013 roku - ciasne, małe pomieszczenie)
Z przykrością muszę stwierdzić, że oprócz nauki o seplenieniu i reraniu, studia nie przygotowały mnie kompletnie do pracy w zawodzie. Konieczne było rozpoczęcie kolejnych studiów podyplomowych z lepszą kadrą , o większym doświadczeniu i wiedzy z Lublina. Praktyki polegały na oglądaniu dzieci w szkole specjalnej, jedna wizyta w hospicjum oraz oglądanie kolorujących dzieci rysunki w szkole podstawowej.
Pobyt u niektórych wykładowców na zajęciach był stratą czasu. Praktyki u ....... nie wniosły nic, podobnie jak przedmiot prowadzony przez nią a dotyczący warsztatu logopedy. Solidne podstawy zawodu dały mi Panie: Marasz i Pokojska, dzięki którym potrafiłam zdiagnozować dzieci i poprowadzić terapię dyslalii. Tak naprawdę dopiero trzy kolejne specjalizacje i praca w przychodni, gdzie przekrój pacjentów jest ogromny ugruntował moje poczucie bycia dobrym logopedą.
Praktyki są bardzo ważne i należy je odbywać systematycznie i brać je na poważnie.