Temat:
|
Karty Oceny Jakościowej Rozwoju (KOJR) – kwestionariusz do badania zaburzeń i dysfunkcji w rozwoju dziecka.
|
Prowadzący:
|
mgr Elżbieta Bogacz
|
Forma:
|
SZKOLENIE STACJONARNE LEŻAJSK
|
Termin:
|
17.05.2024r. (piątek)
|
Godziny zajęć:
|
13.45 - 18.00 |
Miejsce:
|
Zespół Szkół Licealnych w Leżajsku, Leżajsk, ul. M. Skłodowskiej-Curie 6
|
Cena:
|
200,00 zł
(każdy uczestnik szkolenia otrzyma roczną bezpłatną licencję na moduł KOJR w programie KomKOD)
|
Organizator:
|
Wydawnictwo Komlogo, ul. Pszenna 2, 44-109 Gliwice,
www: www.komlogo.pl, e-mail: info@komlogo.pl,
tel.: 32 233 54 71, 504 245 737
|
Rejestracja:
|
przejdź do rejestracji
Rejestracja trwa do 14.05.2024r. lub do wyczerpania liczby miejsc.
|
Regulamin:
|
czytaj regulamin
|
Przetwarzanie danych osobowych:
|
czytaj
|
Prowadzący:
- mgr Elżbieta Bogacz: psycholog i neurologopeda z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w pracy z dziećmi od wieku niemowlęcego do wieku młodszego szkolnego z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi i niepełnosprawnościami. Zajmuje się diagnozą rozwoju psychoruchowego i mowy dzieci oraz konstruowaniem programów terapeutycznych. Pracuje w Ośrodku Rehabilitacji Dziennej Gliwickiego Centrum Edukacyjno-Rehabilitacyjnego oraz w Regionalnej Placówce Opiekuńczo-Terapeutycznej dla Dzieci w Gliwicach. Prowadzi także zajęcia na uczelniach wyższych z zakresu psychologii i neurologopedii. Jest autorką publikacji i wystąpień na temat diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju.
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
Szkolenie jest adresowane do pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów SI, fizjoterapeutów, nauczycieli, wychowawców i opiekunów, a także innych specjalistów, w szczególności pracujących z dziećmi z opóźnieniami i zaburzeniami rozwojowymi.
Modułu KOJR w programie KomKOD:
Aby otrzymać dostęp do modułu KOJR w programie KomKOD, należy:
- ukończyć szkolenie z narzędzia KOJR i uzyskać certyfikat,
- posiadać aktywną licencję na moduł KOJR. Każdy uczestnik szkolenia otrzyma roczną bezpłatną licencję,
- po upływie roku można przedłużyć licencję na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat - czytaj więcej...
Program KomKOD dostępny jest na system operacyjny WINDOWS (wersja: 7 SP1 ESU, 8, 8.1, 10, 11).
Więcej informacji na temat programu KomKOD można znaleźć w instrukcji do programu dostępnej tutaj.
Poszczególne karty oceny zawierają następujące obszary rozwoju:
A. Rozwój ruchowy
|
I. Postawa ciała
II. Pełzanie i czworakowanie
III. Siadanie i siad
IV. Klęk
V. Wstawanie
VI. Chodzenie i bieganie
VII. Szybkość i wydolność ruchu
VIII. Płynność i dostosowanie przestrzenne ruchu
IX. Równowaga
X. Napięcie mięśniowe
|
B. Motoryka precyzyjna
i lateralizacja
|
I. Rozwój chwytu precyzyjnego
II. Rozwój dodatkowych form chwytu
III. Jakość i aktywność chwytu i manipulacji
IV. Rozwój chwytu pisarskiego
V. Koordynacja ruchów rąk
VI. Dostosowanie napięcia mięśniowego i siły mięśniowej rąk
VII. Płynność ruchów i dostosowanie zakresu ruchów rąk
VIII. Tempo i wydolność czynności manipulacyjnych i grafomotorycznych
IX. Pozycja ciała przy czynnościach manipulacyjnych i grafomotorycznych
|
C. Spostrzeganie i
koordynacja wzrokowo-
ruchowa
|
I. Skupienie wzroku, śledzenie obiektu
II. Uwaga wzrokowa
III. Spostrzeganie wzrokowe i wzrokowo-przestrzenne
IV. Pamięć wzrokowa
V. Kontrola wzrokowa czynności
VI. Funkcje percepcyjno-motoryczne
|
D. Komunikowanie się i
mowa
|
I. Reagowanie na dźwięki
II. Reagowanie na komunikaty przedsłowne
III. Rozumienie mowy
IV. Ekspresja i komunikacja przedsłowna
V. Ekspresja i komunikacja słowna
VI. Wymowa
VII. Płynność mowy
VIII. Budowa i funkcja narządów mowy
IX. Nawyki w obrębie aparatu mowy
X. Czynności pokarmowe
XI. Stan psychofizyczny i czynniki środowiskowe wpływające na rozwój mowy
|
E. Funkcje emocjonalno –
społeczne
|
I. Kontakt
A. Nawiązywanie kontaktu
B. Selektywność i poziom kontaktu
C. Formy kontaktu
D. Ukierunkowanie społeczne kontaktu
II. Emocje
A. Dominujące stany emocjonalne, nastrój
B. Regulacja emocji pod wpływem oddziaływań zewnętrznych
C. Samoregulacja i samokontrola emocji
D. Adekwatność reakcji emocjonalnych
III. Motywacja i współpraca
A. Motywacja do zadań
B. Reakcja na trudności
C. Samodzielność w sytuacjach zadaniowych
D. Współdziałanie i współpraca
|
F. Funkcje behawioralne
|
I. Kształtowanie wzorców zachowań i nawyków
II. Typowość i adekwatność zachowania
III. Samodzielność w zachowaniu
IV. Rytmy dobowe
V. Aktywność
A. Poziom aktywności
B. Szybkość reakcji i poziom impulsywności
C. Wydolność i wytrwałość
VI. Uwaga
A. Koncentracja i trwałość uwagi
B. Przerzutność uwagi
C. Społeczne ukierunkowanie uwagi
|
Do kart A, B i D zostały opracowane aneksy z rysunkami ilustrującymi poszczególne treści prezentujące prawidłowości i nieprawidłowości w rozwoju (130 rysunków).
Tematyka:
Karty Oceny Jakościowej Rozwoju KOJR są narzędziem oceny i opisu nieprawidłowości w rozwoju dziecka od wieku niemowlęcego do końca okresu szkolnego – od 1. miesiąca do końca 15. roku życia rozwojowego z uwzględnieniem etapów rozwojowych.
KOJR to narzędzie o charakterze obserwacji standaryzowanej, złożone z list kategorii obserwacyjnych. Zawiera opis prawidłowego rozwoju dla każdego ocenianego obszaru oraz sformułowań odnoszących się do uchwytnych obserwacyjnie zjawisk, które mogą wskazywać na różnorodne nieprawidłowości rozwoju. Całość pogrupowana jest według sfer rozwoju oraz rodzajów problemów rozwojowych.
Wyodrębnione w KOJR kryteria oceny jakościowej zostały opracowane w oparciu o wielospecjalistyczną wiedzę z zakresu psychologii rozwoju dziecka, wybranych informacji dotyczących neurorozwoju z zakresu neurologii dziecięcej, fizjoterapii, integracji sensorycznej, terapii ręki, terapii pedagogicznej i wczesnej interwencji oraz neurologopedii, jako efekt współpracy specjalistów z wymienionych dziedzin.
Program szkolenia:
- Założenia teoretyczne w konstrukcji kwestionariusza KOJR.
- Charakterystyka kwestionariusza – omówienie kart badania.
- Przebieg oceny rozwoju dziecka – procedura badawcza.
- Sposób zapisu i interpretacji wyników badania.
- Formułowanie wniosków diagnostycznych i wyznaczanie kierunków terapii.
- KOJR jako uzupełnienie diagnozy KORP i KOZE.
- Komputerowy System Zarządzania Dokumentacją KomKOD.
#KOJR;
|