Terapia logopedyczna ma na celu usprawnienie komunikacji językowej i korygowanie wad wymowy. Często prowadzona jest w przedszkolach i szkołach, ponieważ właśnie tutaj i u dzieci w tym wieku problemy są zauważane, a szybkie podjęcie terapii daje najlepsze efekty. Logopeda stawia diagnozę, ustala plan terapii i proponuje ćwiczenia w formie zabawy, które dzieci wykonują na wspólnych zajęciach oraz razem z rodzicami w domu. Aby terapia przynosiła najlepsze efekty, ćwiczenia muszą być powtarzane systematycznie. Mówimy jednak o małych dzieciach, które szybko się nudzą i trudno im zrozumieć, dlaczego wykonywanie poleceń jest takie ważne. Dlatego właśnie specjaliści logopedzi wspomagają się profesjonalnymi pomocami, dzięki którym ćwiczenia są atrakcyjniejsze, przynoszą dodatkowe efekty, a czas spotkania mija dziecku szybciej.

 

Pomoce logopedyczne do ćwiczeń oddechowych i nie tylko

 

Logopedzi mają pod ręką wiele akcesoriów i gadżetów odpowiednich dla dzieci w każdym wieku. Ćwiczenia logopedyczne mają na celu doskonalenie motoryki mięśni ust, a także usprawnienie układu oddechowego, co przekłada się na prawidłowy rozwój mowy. Jedną z podstawowych pomocy logopedycznych są akcesoria do dmuchania, czyli tzw. dmuchajki. Są to wykonane z drewna lub plastiku rurki służące do regulowania i ćwiczenia oddechu, szczególnie fazy wydechowej. Do dmuchajki dołączona jest lekka styropianowa piłeczka, która unosi się przy odpowiednio silnym dmuchnięciu dziecka. Efekt tego ćwiczenia jest od razu widoczny, dzięki czemu dziecko uczy się, jak mocno trzeba dmuchnąć, aby piłeczka nie spadła. Do tego rodzaju ćwiczeń można także użyć zwykłych słomek i, przykładowo, papierowych ścinków lub piórek. Kolejnym przykładem pomocy w ćwiczeniach oddechowych jest tzw. flipper logopedyczny. Jest to tablica magnetyczna z kolorowymi elementami, które układa się w dowolny kształt. Do zestawu dołączone są piłeczki i słomki, przez które dziecko dmucha, aby kulka pokonała labirynt i dotarła do umówionego celu. Logopeda korzysta z wielu akcesoriów zachęcające dzieci do mówienia i powtarzania. Mowa tu przede wszystkim o przyjaznych dla oka i kolorowych pacynkach, które pomagają dzieciom nieśmiałym lub niewiele mówiącym przełamać wstyd i wykonać potrzebne ćwiczenia artykulacyjne i fonacyjne.