Rodzice uważnie obserwują rozwój swoich dzieci. Jeżeli coś ich zaniepokoi, najczęściej weryfikują objawy w dostępnych źródłach i konsultują je u lekarza pediatry. Trudności w komunikacji z innymi, nietypowe zachowania, alienacja czy nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne moją sugerować zaburzenia autystyczne. Dzieci z autyzmem potrzebują dodatkowego wsparcia specjalisty i, w zależności od potrzeb, odpowiednio dobranej terapii. Tak jak w przypadku innych problemów logopedycznych, psychologicznych bądź neurologicznych, tak i w autyzmie najważniejsza jest szybka diagnoza i skuteczne wspomaganie.
Pomoc tylko w poradni?
To właśnie do specjalistycznej poradni kierowani są rodzice dzieci dotkniętych autyzmem. W placówce dziecku zostaje przypisany terapeuta, który po rozmowie z opiekunami zbada dziecko i dobierze odpowiednie metody pracy. Niestety często samo znalezienie dobrej poradni i odpowiedniego specjalisty jest trudne i czasochłonne. Spotkania odbywają się cyklicznie a ich długość wymuszona jest przez godziny pracy placówki. Rodzice zastanawiają się, jak mogą sami wspierać dziecko i czy jest to w ogóle możliwe w warunkach domowych. Odpowiedź jest prosta – nie tylko mogą, ale wręcz powinni! Dzieci z autyzmem potrzebują wsparcia w codziennych czynnościach. We własnym domu, blisko rodzica, czują się bezpiecznie a wykonywane ćwiczenia dają doskonałe rezultaty.
Jakie ćwiczenia można wykonywać w domu?
W zależności od potrzeb i problemów dziecka, terapeuta dobiera odpowiednie ćwiczenia, które powinny być wykonywane razem z opiekunami. Może to być pomoc w codziennych czynnościach takich jak ubieranie lub higiena osobista, ćwiczenia słowne (nazywanie obiektów, naśladowanie), rysowanie, wycinanie, zabawy ruchowe, ćwiczenia pamięci lub wykonywanie prostych poleceń. Pomocne mogą być akcesoria logopedyczne wspomagające terapię mowy i zachęcające dzieci do podejmowania prób mówienia w formie zabawy. Dla rodziców polecamy specjalne programy do oceny umiejętności dzieci z autyzmem. Są to podręczniki i kwestionariusze przeznaczone dla nauczycieli i opiekunów, które pomagają ocenić postęp terapii i skupić się na konkretnych celach.
Dlaczego warto pracować z dziećmi w domu?
Spotkania z terapeutą odbywają się w poradni, szkole lub przedszkolu. Dziecko z autyzmem nie zawsze jest w stanie skupić się akurat w tym momencie, czasem miewa gorszy dzień, czuje się rozdrażnione. W warunkach domowych, w bezpiecznym dla dziecka miejscu, dużo łatwiej jest ograniczyć bodźce zewnętrzne i skoncentrować się na zadaniu. Do tego dochodzi obecność bliskiej osoby, która doskonale zna potrzeby swojego dziecka i jego możliwości. Rodzic z łatwością dostrzeże pierwsze symptomy zmęczenia i zdenerwowania, w razie potrzeby skróci lub przełoży sesję ćwiczeniową na inny czas.