Temat:
|
"Terapia neurorozwojowa dziecka zgodna z Koncepcją Karela i Berty Bobath z uwzględnieniem innych wiodących metod |
Prowadzący:
|
Dr Emilia Mikołajewska specjalista fizjoterapii
|
Forma:
|
kurs
|
Termin:
|
5-14.08.2019
|
Godziny zajęć:
|
09.00-16.30 (łącznie 100h wykładowych)
|
Miejsce :
|
Bydgoszcz
|
Cena:
|
7800 zł
|
Organizator:
|
Fizjoterapia Emilia Mikołajewska
http://www.emikolajewska.netstrefa.eu/kursy.html
e.mikolajewska@wp.pl
607-88-77-07
|
Dla kogo przeznaczony jest kurs - fizjoterapeuci, logopedzi, terapeuci zajęciowi, pedagodzy specjalni, lekarze, rodzice
Prowadzący:
Dr Emilia Mikołajewska specjalista fizjoterapii, Autorka 16 książek z zakresu fizjoterapii
i rehabilitacji oraz ok. 400 artykułów i rozdziałów w monografiach. Adiunkt w Katedrze Fizjoterapii Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Naukowiec w Laboratorium Neurokognitywnym w Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii UMK w Toruniu. Wieloletnie doświadczenie praktyczne zdobywała m.in. w Klinice Paraplegii Pourazowej i Klinice Rehabilitacji 10 WSzKzP w Bydgoszczy. Wynalazca w dziedzinie wózków dla niepełnosprawnych, recenzent wniosków grantowych, członek ośmiu Rad Wydawniczych oraz recenzent w ponad 100 czasopismach krajowych i zagranicznych. Ukończone kursy: NDT-Bobath dla dzieci i NDT-Bobath Baby,
NDT Bobath dla dorosłych, Cyriax, Kinesiotaping, Terapia Lustrzana, Terapia odruchów, Terapia ortoptyczna, Diagnostyka dziecka wg Prechtla i inne.
Program kursu:
1. Co to jest terapia neurorozwojowa?
2. Koncepcja i metoda Karela i Berty Bobath.
3. Podstawowe założenia wybranych metod używanych w terapii dzieci.
4. Rozwój fizjologiczny ruchowy dziecka.
5. Rozwój fizjologiczny odruchowy dziecka.
6. Rozwój motoryczny patologiczny dziecka.
7. Patologie w zakresie rozwoju odruchowego.
8. Konsekwencje odruchów słabych i przetrwałych.
9. Charakterystyka najczęstszych zaburzeń ruchowych ze szczególnym uwzględnieniem MPD.
11. Podstawy neuroplastyczności mózgu.
12. Zasady właściwej pielęgnacji dziecka.
13. Akcesoria i pomoce funkcjonalne w rozwoju dziecka: analiza zalet i wad (nosidełka, chusty, chodziki, pchacze, skoczki, rowerki biegowe i inne).
14. Elementy otoczenia niewskazane w opiece nad dzieckiem.
15. Wspomagania w terapii dziecka z opóźnieniem ruchowym w zakresie motoryki dużej aż do osiągnięcia chodu.
16. Specyficzne techniki wspomagające terapię.
17. Napięcie mięśniowe: podstawy fizjologiczne.
18. Patologie w napięciu mięśniowym i ich konsekwencje: wiotkość, spastyczność.
19. Podstawowe formy terapii w spastyczności.
20. Formy terapii w przykurczach: fizykoterapia, terapia ruchem, zaopatrzenie ortopedyczne, łuski.
21. Łuski gipsowe (technika wykonania) jako element terapii przykurczy.
22. Gipsy ćwiczebne: podstawowe założenia.
23. Mobilizacja łopatki, mobilizacja miednicy.
24. Sposoby terapii w obniżonym napięciu mięśniowym, pozycje wspierające, wspomagania.
25. Sposoby terapii w zaburzeniach czucia powierzchownego, głębokiego.
26. Sposoby terapii w asymetrii.
27. Sposoby terapii w kręczu szyi.
28. Podstawy terapii ruchem w uszkodzeniu splotu barkowego.
29. Sposoby terapii przetrwałych odruchów: analiza, diagnoza, terapia.
30. Rozwój fizjologiczny aktywności stóp dziecka.
31. Patologie w obrębie stóp, obraz, diagnoza u dziecka małego.
32. Testy diagnostyczne stóp u dziecka starszego.
33. Sposoby terapii stopa końska.
34. Sposoby terapii stopa płasko-koślawa.
35. Sposoby terapii stopa piętowa.
36. Sposoby terapii stopa szpotawa.
37. Zasady pionizacji.
38. Analiza chodu fizjologicznego.
39. Problemy w zakresie chodu: analiza i diagnoza.
40. Sposoby wsparcia chodu.
41. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie kończyn dolnych.
42. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie kończyny górnej.
43. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie mobilności: zasady doboru wózka inwalidzkiego dla dziecka,
balkoniki.
44. Trakt orofacjalny: wspomagania dla karmienia, picia, gryzienia, połykania z wykorzystaniem
pozycji i metody kinesiotapingu w logopedii.
45. Terapia zajęciowa: problemy i potrzeby.
46. Terapia zajęciowa: rozwój chwytu.
47. Terapia zajeciowa: co wpływa na sprawność ręki.
48. Terapia zajęciowa: przygotowanie pozycji ciała i ręki.
49. Terapia zajęciowa: zasady stosowane przy grafomotoryce.
50. Terapia zajęciowa: zasady wdrażania formy zabawowej.
51. Terapia zajęciowa: pomoce funkcjonalne.
52. Diagnostyka w ocenie rozwoju ruchowego dziecka.
53. ICF w ocenie potrzeb dziecka.
54. Układanie planu terapii zgodnie z ICF: cele długo terminowe, krótkoterminowe.
55. Analiza przypadków, globalna ocena problemów dziecka, terapia kompleksowa.
56. Analiza przypadków, proces tworzenia planu terapii.
Kurs obejmuje pracę na uczestnikach, pracę w grupach, pracę z lalkami, analizę materiału zdjęciowego
i filmowego, omawianie różnych przypadków.
Każdy dzień uwzględnia czas na pytania uczestników jako element stały.
|