ZIMOWA SZKOŁA NEUROLOGOPEDÓW - Autorski Program Marleny Puchowskiej 8-10marca 2019 Afazja - Dyzartria - Diagnoza i terapia zaburzeń mowy i innych funkcji poznawczych w chorobach neurologicznych u osób dorosłych
_________________________________________________________________________________________________________________
MODUŁ I
Część pierwsza
1. Etiologia udaru mózgu
2. Rodzaje udarów, czynniki ryzyka
3. Postępowanie we wczesnym okresie udaru
4. Problemy diagnozy neurologopedycznej u osób po przebytym udarze
Część druga
5. Klasyfikacja afazji w ujęciu klinicznym
6. Zaburzenia wyższych funkcji towarzyszące afazji
Część trzecia
7. Skale i testy do badania afazji - omówienie skal i zaprezentowanie sposobu badania afazji we wczesnym okresie zachorowania. Skala SODA
8. Terapia afazji z wykorzystaniem multimedialnych programów terapeutycznych
9. Kontakt z pacjentem poudarowym w pierwszych godzinach od zachorowania
10.Badanie skalą SODA - analiza skali i sposób prowadzenia badania
Część czwarta
11.Analiza przypadków na przykładzie chorych z afazją - materiał filmowy
12.Omówienie najczęściej popełnianych błędów
13.Algorytm postępowania logopedycznego
14.Prowadzenie dokumentacji medycznej
+ część ćwiczeniowa/ warsztatowa
MODUŁ II
Część pierwsza
1. Dynamika afazji w pierwszych dniach od zachorowania. Problemy diagnostyczne
2. Zaburzenia mowy w uszkodzeniach móżdżku
3. Przemijająca niepamięć ogólna – TGA
Część druga
Zaburzenia gnozji
4. Anozognozja
5. Neglect syndrom – zespół pomijania stronnego
6. Zaburzenia widzenia towarzyszące afazji. Agnozja czy hemianopsja?
Część trzecia
7. Problemy diagnozy neurologopedycznej-omówienie najczęściej popełnianych błędów
8. Skale i testy do badania afazji. Skala SODA
9. Algorytm postępowania logopedycznego
Część czwarta
Burza mózgów – terapia
10. Postępowanie z chorym w przypadku afazji całkowitej
11. Postępowanie z chorym w przypadku afazji sensorycznej
12."Czysta głuchota słów"
13. Postępowanie z chorym w przypadku afazji motorycznej
14. Adynamia mowy
15.Postępowanie z chorym w przypadku afazji amnestycznej
MODUŁ III
Część pierwsza
Dyzartria
1.Definicja dyzartrii i rodzaje
2.Choroby neurologiczne a dyzartryczne zaburzenia mowy
3.Diagnoza różnicowa dyzartrii a afazji
4.Terapia dyzartrii
Część druga
5.Etiologia zespołu zamknięcia LIS
6. Rokowanie w LIS
7.Możliwości komunikacyjne pacjenta z LIS
Część trzecia
8. Stwardnienie Boczne Zanikowe SLA a Stwardnienie Rozsiane SM
9. Rokowanie w SLA i SM
10. Kiedy należy włączyć komunikację zastępczą w SLA
Część czwarta
11. Elementy komunikacji alternatywnej / zastępczej w SLA i LIS
12.Warsztaty - krok po kroku wprowadzania Tablicy Alternetywnej Komunikacji
13.Analiza przypadków
_________________________________________________________________________________________________________________
Prowadząca:
Marlena Puchowska, neurologopeda, specj. afazjolog. Certyfikowany logopeda, członek Polskiego Związku Logopedów. Manager Kopernikańskiej Akademii Służby Zdrowia. Autorka powszechnie stosowanej w szpitalach klinicznej Skali Oceny Dynamiki Afazji SODA, autorka książek terapetycznych dla pacjentów z afazją oraz wielu publikacji i wystąpień z zakresu afazjologii, współautorka Tablicy Alternatywnej Komunikacji TAK.
Opracowała autorski program cyklicznych szkoleń i warsztatów modułowych dla logopedów. Od wielu lat związana z Kliniką Neurologii Collegium Medicum UMK oraz Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 w Bydgoszczy. Posiada wieloletnie doświadczenie kliniczne w pracy z dorosłym pacjentem poudarowym. Prowadzi Afalog Centrum Szkoleń Neurologopedycznych, Diagnozy i Terapii Afazji w Bydgoszczy, w ramach którego zajmuje się terapią pacjentów z zaburzeniami mowy w wyniku schorzeń neurologicznych oraz terapią grupową w Afalog - clubie. Autor programu Logopedyczne Środy- pod patronatem PZL .
|