Zdolności, dysleksja i podwójna wyjątkowość u dzieci i młodzieży. Wyzwania dla diagnozy i terapii | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Cel : prezentacja wyników badań nad dysleksją z szczególnym uwzględnieniem zdolności oraz wskazanie praktycznych odniesień dotyczących wsparcia ucznia z dysleksją zarówno od strony jego słabych jak i mocnych stron, w tym modelowania działań diagnostycznych i terapeutycznych powiązanych z ICF.
Adresaci: - nauczyciele, psychologowie pedagodzy, logopedzi - terapeuci prowadzący wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wczesną interwencję, - rodzice - przedstawiciele instytucji obejmujących wsparciem osoby niepełnosprawne, - władze samorządowe i oświatowe, - lekarze i fizjoterapeuci. Otrzymują certyfikaty za udział w sesji plenarnej i warsztatowej.
PROGRAM KONFERENCJI: 8.00 – 9.00 Rejestracja uczestników. 9.00 Powitanie gości i uczestników. Inauguracja działalności Oddziału PTD w Niepołomicach – założyciel i przewodnicząca Oddziału Maria Foryś. Wystąpienia przedstawicieli władz i innych zaproszonych gości. SESJA PLENARNA Sala Akustyczna, Zamek Królewski w Niepołomicach 9.30 -9.50 Czy dysleksja czyni nas Kimś wyjątkowym? Czy osoby z dysleksją są wybitnie uzdolnione? prof. dr hab. M. Bogdanowicz, Uniwersytet HumanistycznoSpołeczny SWPS, Sopot 9.50 – 10.20 Zdolności uczniów z dysleksją – wyniki badań oraz pierwsze implikacje kategorii „podwójnej wyjątkowości” w teorii i praktyce, Maria Foryś, PPP 4, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 10.20 – 10.35 przerwa kawowa 10.45 – 11.15 Wczesna diagnoza i profilaktyka dysleksji rozwojowej, dr Olga Pelc-Pękala, PPP nr 4, Poradnia Psychologiczna PTD, Oddział w Krakowie 11.15 – 11.45 Dysleksja a SLI - wyzwanie dla diagnosty i nauczyciela, dr Katarzyna Maria Bogdanowicz, Ogólnokształcące Liceum i Gimnazjum Programów Indywidualnych, Gdańsk 11.45 - 12.00 przerwa kawowa 12.00 – 12.30 Coaching jako wsparcie rozwoju osobistego potencjału, dr Lidia D. Czarkowska, Centrum Coachingu i Mentoringu Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa 12.30 – 13.00 Teoria inteligencji wielorakich inspiracją w pracy z uczniem z dysleksją, mgr Danuta Gmosińska, PPP nr 1, Łódź 13.00 – 13.30 Podsumowanie sesji plenarnej oraz występ formacji tanecznej –prezentacja uzdolnień tanecznych dzieci z dysleksją 13.30 – 14.00 przerwa na lunch 13.30 – 14.00 Sesja posterowa na dziedzińcu zamkowym
Portfolia w komnatach
SESJA WARSZTATOWA Uczestnik konferencji ma możliwość zapisu (w formularzu rejestracyjnym) na dwa z dziesięciu proponowanych warsztatów (1,5 godz. + 1,5 godz.) – IV blok warsztatowy ma 2 warsztaty łączone razem. 14.00 – 15.30 I część sesji warsztatowej 15.30 – 15.45 przerwa 15.45 – 17.15 II część sesji warsztatowej I blok warsztatowy Uzdolnienia twórcze
Monika Just, Między spojrzeniem a myśleniem, książka obraz(k)owa (1,5 godz.) II blok warsztatowy Na ścieżkach matematyki Joanna Wójcicka, Mnożę i dzielę, sprawnie liczę - rozwijanie zdolności matematycznych dzieci (1,5 godz.) Ewa Bodnar, Liczyć inaczej, widzieć inaczej. Od zdolności matematycznych po dyskalkulię. (1,5 godz.) III blok warsztatowy Diagnoza uzdolnień i działania wspierające terapię Danuta Gmosińska, Ortograficzna podróż do Krainy 7 inteligencji (1,5 godz.)
Konsultacyjny Ucznia Zdolnego „Podwójnie wyjątkowego”® (1,5 godz.)
IV blok warsztatowy Rozwijanie zdolności do uczenia się 7a. Joanna Iwińska – Guzik, Stosowanie Metody Strukturalnej w zaburzeniach komunikacji pisemnej (45 min.) 7b. Alicja Konarska, Jak bez stresu zdobyć wiedzę? (45 min.) V blok warsztatowy Uzdolnienia literackie i plastyczne
plastyczne (1,5 godz.)
17.30 – 18.00 Podsumowanie konferencji oraz losowanie nagród, sala Akustyczna w Zamku Królewskim w Niepołomicach
Komitet Naukowy:
Prof. dr hab. Marta Bogdanowicz, Uniwersytet HumanistycznoSpołeczny SWPS Prof. dr hab. Zofia Dołęga, Uniwersytet HumanistycznoSpołeczny SWPS Dr hab. Anna Gaweł, Uniwersytet Jagielloński Dr hab. Anna Sajdak, Uniwersytet Jagielloński Komitet Organizacyjny:
Maria Foryś – pomysłodawca i sekretarz Konferencji, tel.: 606 609 276; ptd.oddzial.niepolomice@gmail.com
Dorota Kulesza- Tałan Justyna Sarna- Szoszkiewicz Małgorzata Burda Agnieszka Zerka Eliza Flak Teresa Ozga
Rejestracja: Napisz do nas: konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com, otrzymasz link do pobrania elektronicznego formularza rejestracyjnego. W razie pytań: 606 609 276 Koszt uczestnictwa: Członkowie PTD – 40 zł Uczestnicy – 80 zł Opłata obejmuje udział w sesji plenarnej i warsztatowej oraz materiały konferencyjne. Dane do wpłat w formularzu rejestracyjnym. ZAPROSZENIE – SESJA POSTEROWA dla placówek edukacyjnych (Szkoły, Przedszkola, Poradnie) oraz uczestnicy indywidualni
Cel: Prezentacje badań naukowych oraz dobrych praktyk dotyczących wsparcia mocnych i słabych stron ucznia z dysleksją w praktyce edukacyjnej Termin: podczas konferencji, tj. 9 październik 2017r, godz. 13.30 – 14.00 Miejsce: Sesja posterowa na dziedzińcu zamkowym. Zamek Królewski w Niepołomicach Placówki edukacyjne mogą zaprezentować swoją ofertę zajęć specjalistycznych: rozwijających uzdolnienia uczniów, korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, bądź innych, które docelowo są wsparciem w rozwoju uczniów z dysleksją pod kątem ich uzdolnień, zainteresowań i aspiracji oraz zajęć, które redukują sferę trudności z jakimi borykają się uczniowie z dysleksją, czyli zajęcia z technik czytania, pisania, liczenia itp. Poster powinien mieć maksymalne wymiary 594 x 841 mm na usztywnionym podkładzie do prezentacji na sztalugach ekspozycyjnych oraz zostać przygotowany w orientacji pionowej. Dopuszczalne są postery czarno-białe jak i kolorowe. Treść posteru powinna być widoczna przynajmniej z odległości kilku kroków, co umożliwi oglądanie jednego posteru w trakcie sesji kilku osobom naraz. Prosimy o dostosowanie czcionki i rozmieszczenie danych na posterze w sposób zapewniający czytelność. Organizatorzy konferencji proponują następujące części składowe posteru dla uczestników indywidulanych: tytuł posteru, autor (autorzy) wraz z afiliacją, streszczenie, wprowadzenie teoretyczne, metodologia badań, wyniki badań, wnioski, podsumowanie, bibliografia. Załączone zdjęcia z dopiskiem zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych. Placówki edukacyjne: tytuł posteru, autor (autorzy) wraz z afiliacją, streszczenie, opis poszczególnych zajęć (tych wspierających mocne jak i słabe strony uczniów z dysleksją), sukcesów na tym polu, załączone zdjęcia z dopiskiem zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych. Do każdego plakatu prosimy dołączyć wizytówkę lub folder z danymi kontaktowymi dla uczestników konferencji. Ostateczny układ posteru zależy oczywiście od charakteru prezentowanych badań oraz działań praktyki edukacyjnej. Na zgłoszenia udziału czynnego w ramach sesji posterowej czekamy do 30 września br. (prosimy w miarę możliwości wcześniej poinformować i podać tytuł) na adres: konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – „sesja posterowa” Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o zakwalifikowaniu posterów decyduje kolejność zgłoszeń. Koordynator sesji posterowej: Małgorzata Burda konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – sesja posterowa
ZAPROSZENIE – PORTFOLIA W KOMNATACH dla dzieci i młodzieży i ich rodziców i placówek edukacyjnych (Szkoły, Przedszkola, Poradnie) oraz uczestnicy indywidualni Ambasadorem sesji jest Pani Barbara Ptak – Prezes Fundacji Zarządu Zamek Królewski w Niepołomicach Cel: Prezentacja pasji i osiągnieć dzieci i młodzieży Termin: podczas konferencji, tj. 9 październik 2017r, godz. 13.30 – 14.00 Miejsce: Zamek Królewski w Niepołomicach Portfolio – to technika pozwalająca monitorować osiągnięcia dziecka poprzez porządkowanie jego wytworów w odpowiednio do tego przygotowanej teczki, segregatora bądź w innej dowolnej formie. Zaletą portfolio jest zebranie prac zarówno dotyczących efektów działań podejmowanych podczas zajęć szkolnych, jak i w domu, dokonywanych w czasie wolnym, zgodnych z jego zainteresowaniami. Portfolio jest wartościowym narzędziem autoewaluacji: dziecko, dokonuje przeglądu swoich prac i uświadamia sobie swój rozwój w czasie. Korzystnie wpływa to także na rodzica, który niejednorodnie zaczyna doceniać i zauważać sukcesy nie tylko w zakresie pokonywania u swojego dziecka progów trudności, ale i obszarów tzw. „mocnych stron”. Zauważa wówczas „przestrzenie rozwoju dziecka” wymagające dodatkowego treningu, co pozytywnie wpływa na proces wzbudzania motywacji wewnętrznej.
Uczniowie z dysleksją wraz z towarzyszącymi w tej akcji rodzicami mogą zaprezentować swoje Portfolio jako „Teczkę sukcesów”, w której gromadzone są ich prace w ich odczuciu najlepsze.
Placówki edukacyjne też mogą za zgodą rodziców wypromować ucznia z dysleksją prezentując jego osiągnięcia. Odnoszenie się nauczyciela w codziennej komunikacji z uczniami do teczek sukcesów (szczególnie w obliczu spadku motywacji do pracy) może stać się kluczowym czynnikiem kształtującym ich poczucie sprawczości i stabilizującym względnie wysoką samoocenę. Na zgłoszenia udziału czynnego w ramach akcji: Portfolia w Komnatach czekamy do 30 września br. (prosimy w miarę możliwości wcześniej zgłosić) na adres: konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – „Portfolia w Komnatach” Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o zakwalifikowaniu decyduje kolejność zgłoszeń. Pomysłodawca i koordynator akcji: Portfolia w Komnatach: Maria Foryś konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – Portfolia w Komnatach
|
|||||||||||||||||||
Miejsce Niepołomnice | |||||||||||||||||||
Kontakt tel.: 606 609 276; email: ptd.niepolomice@gmail.com | |||||||||||||||||||