SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej, w tym nauka oddychania i połykania  
Od Sobota, 17.06.2017 -  09:30
Do Niedziela, 18.06.2017 - 15:00
Odsłon : 490  

 Temat:

Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów

w dyslalii obwodowej, w tym nauka oddychania i połykania

Prowadzący:

prof. UŚ dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska

Forma:

wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.

Termin:

17 – 18 czerwca 2017 roku

Godziny zajęć:

10.00-17.00 [sobota]

9.00-15.30 [niedziela]

18 godzin dydaktycznych

Miejsce :

Kraków, ul. Duża Góra 32G/1

Cena:

500 zł

Organizator:

Prywatny Gabinet Logopedyczny „Kłębuszek”

www.klebuszek.com.pl

gabinet.klebuszek@gmail.com

505 – 107 - 257

Dla kogo przeznaczona jest konferencja?

Logopedzi, studenci logopedii

Prof. UŚ, dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska jest pracownikiem Zakładu Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania Uniwersytetu Śląskiego, a także czynnym logopedą. Prawie 30 lat pracowała jako logopeda w Zakładzie Ortodoncji Katedry Stomatologii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Prowadzi badania dotyczące mowy osób z wadą twarzoczaszki (w tym w ujęciu kognitywnym), z zaburzeniami anatomicznymi narządu żucia, a także z dysfunkcjami czynności prymarnych. Zajmuje się patofonetyką, metodyką diagnozy i terapii dyslalii, jak również mową osób bilingwalnych.  Jest autorką licznych publikacji – artykułów i książek. Wyniki badań prezentowała na wielu konferencjach naukowych organizowanych przez środowisko logopedów, językoznawców i lekarzy – w kraju i za granicą. Prowadzi wykłady na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych i specjalizacyjnych w zakresie neurologopedii w Polsce.   Brała udział w pracach Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Polskiej Akademii Nauk, a także w pracach grupy ekspertów, którzy opracowali obowiązujący program specjalizacji w neurologopedii. Obecnie jest członkinią zespołu ekspertów (przy CMKP) zajmującego się sprawami specjalizacji w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia – neurologopedii. Przez kilka kadencji była aktywną członkinią Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a także w jednej – zastępcą przewodniczącego PTL. Jest członkinią komitetów naukowych i rad recenzenckich kilku czasopism naukowych, a także redaktorem naczelnym „Forum logopedycznego”.

Program:

  1. Niedostatki trójfazowego postępowania terapeutycznego w przypadku dyslalii.
  2. Mity na temat dyslalii.
  3. Fonem a głoska.
  4. Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
  5. Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
  6. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny języka polskiego.
  7. Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
  • Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
  • Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.

Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.

  1. Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.

Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.

  1. Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
  • Procedura a metoda i strategia.
  • Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
  • Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
  • Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
  1. Strategiczne podejście usprawniania realizacji fonemów jako szansa dla uwzględniania możliwości pacjenta.
  2. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
  • Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
  • Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego, nosowania, mowy bezdźwięcznej, rozszczepu itd.
  • Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
  • Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
  • Aktywizacja głoski w większej strukturze.
  • Polaryzacja głoski.
  • Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.

Ćwiczenia praktyczne: ćwiczenia narządów mowy, nauka oddychania, w tym pozycji spoczynkowej języka i połykania, wywoływanie głosek.

Uwaga. Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko.

Miejsce Kraków
Kontakt email: gabinet.klebuszek@gmail.com, tel.: 505 - 107 - 257