Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować |
|
|
|
Sobota, 28.01.2017, 10:00 - 15:00
|
|
Odsłon : 183 |
|
|
Cel szkolenia:
Omówienie charakterystyki rozwojowej młodszego o rok ucznia na progu II etapu edukacyjnego. Przedstawienie problemu dopasowania wymagań edukacyjnych do właściwości młodszych uczniów klas IV.
Program szkolenia:
CHARAKTERYSTYKA ROZWOJOWA MŁODSZEGO O ROK UCZNIA NA PROGU II ETAPU EDUKACYJNEGO
1. Wstęp – charakterystyka problemu.
2. Podstawowe prawidłowości rozwoju – przypomnienie
- związek między rozwojem fizycznym i psychicznym;
- zmiany rozwojowe ilościowe a zmiany jakościowe – nowe możliwości;
- zależność między dojrzewaniem a uczeniem się.
3. Uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego.
4. Właściwości wieku a właściwości indywidualne (problem akceleracji).
5. Właściwości rozwojowe uczniów kl. IV w wieku 9 – 10 w zakresie:
- rozwoju fizycznego –jego wpływ na funkcjonowanie szkolne;
- zmiany rozwojowe w układzie nerwowym i hormonalnym i ich efekty;
- zmiany w układzie kostnym i mięśniowym a możliwości i potrzeby uczniów;
- charakterystyczna sylwetka ucznia kl. IV w wieku 9 – 10 lat.
6. Charakterystyka rozwoju psychicznego uczniów w wieku 9 – 10 lat
a) właściwości procesów poznawczych a możliwości uczenia się:
- właściwości uwagi uczniów a praca w klasie; rola nauczyciela;
- właściwości pamięci – utrudnienia i ułatwienia w uczeniu się;
- niektóre zaburzenia w odbiorze wrażeń a funkcjonowanie szkolne uczniów
- spostrzeżenia wzrokowe i słuchowe a zdolność rozumienia i opanowania materiału szkolnego;
- różnice w poziomie myślenia u uczniów młodszych i starszych o rok a możliwości rozumienia i opanowania treści programowych; rola nauczyciela w rozwoju procesów myślowych;
b) właściwości procesów kierunkowych uczniów w wieku 9 – 10 lat:
- cechy procesów emocjonalnych i ich rola jako motywów uczenia się;
- potrzeby psychiczne uczniów, ich zaspokojenie a motywacja do uczenia się (potrzeby: bezpieczeństwa, akceptacji, uznania, poznawcze, społeczne – rola rówieśników);
- nauczyciel jako osoba ułatwiająca lub utrudniająca zaspokajanie potrzeb – rola wzmocnień;
- główne mechanizmy osobowości i ich rola jako motywów uczenia się (rola samooceny i poczucia własnej wartości).
7. Warunki skutecznej pracy z uczniami klasy IV w wieku 9 – 10 lat.
8. Podsumowanie i zakończenie wykładu (pytania, uwagi i dyskusja)
Szkolenie ilustrowane jest prezentacją, pracami uczniów; słuchacze otrzymają materiały.
http://www.cwro.edu.pl
|
Miejsce Warszawa |
Kontakt tel.: 22-847-95-42, e-mail: cwro@cwro.edu.pl |
|