SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej  
Od Sobota, 21.01.2017 -  08:00
Do Niedziela, 22.01.2017 - 17:00
Odsłon : 448  

 Temat: Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej

Prowadzący:

Prof. UŚ dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska

Forma:

Warsztat/szkolenie

Termin:

21-22. 01.2017

Czas trwania:

18 h dyd.

Miejsce:

Bielsko-Biała

Cena:

600 zł

Organizator:

GABINET NEUROLOGOPEDII DZIECIĘCEJ
mgr Magdalena Putyra
tel: 791 78 08 30
e-mail: magdalena.putyra@gmail.com
www.castillomorales.pl

Rejestracja:

e-mail: magdalena.putyra@gmail.com

Tel: + 48 791 78 08 30

 

Adresaci:          Logopedzi.

Prowadzący:

Prof. UŚ dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska:

Doktor habilitowany (językoznawstwo stosowane, specjalność logopedia), profesor UŚ w Zakładzie Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania.
Główne zainteresowania naukowe dotyczą zaburzeń mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności biologicznych, takich jak oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Autorka prowadzi badania mowy w dyskursie zaburzonym wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną i socjolingwistyką. Danuta Pluta-Wojciechowska zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie, a także teorią i metodyką dyslalii. Jest redaktorem naczelnym rocznika „Forum logopedyczne”, członkiem Komisji Zaburzeń i Rozwoju Języka Komitetu Językoznawstwa PAN, od trzech kadencji aktywnym członkiem Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a od czerwca 2011 roku - zastępcą Przewodniczącego Zarządu Głównego PTL.

 

Program:

  1. Niedostatki trójfazowego postępowania terapeutycznego w przypadku dyslalii.
  2. Mity na temat dyslalii.
  3. Fonem a głoska.
  4. Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
  5. Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechniczne czynności prymarnych.
  6. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonetyczno-fonologiczny języka polskiego.
  7. Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
  • Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
  • Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
  • Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
  1. Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
  • Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
  1. Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
  • Procedura a metoda i strategia.
  • Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
  • Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
  • Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
  1. Strategiczne podejście usprawniania realizacji fonemów jako szansa dla uwzględniania możliwości pacjenta.
  2. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
  • Konstruowanie przedpola artykulacji.
  • Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej.
  • Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.

Ćwiczenia praktyczne.

  • Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski.

Ćwiczenia praktyczne.

  • Aktywizacja głoski w większej strukturze.
  • Polaryzacja głoski.
  • Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.

Metody: wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.

Uwaga. Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko.

 

 

 

 

Miejsce Bielsko-Biała
Kontakt tel: 791 78 08 30 e-mail: magdalena.putyra@gmail.com