Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej |
|
|
|
Od Sobota, 21.01.2017 - 08:00
Do Niedziela, 22.01.2017 - 17:00
|
|
Odsłon : 449 |
|
|
Temat: Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej
Prowadzący:
|
Prof. UŚ dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
|
Forma:
|
Warsztat/szkolenie
|
Termin:
|
21-22. 01.2017
|
Czas trwania:
|
18 h dyd.
|
Miejsce:
|
Bielsko-Biała
|
Cena:
|
600 zł
|
Organizator:
|
GABINET NEUROLOGOPEDII DZIECIĘCEJ
mgr Magdalena Putyra
tel: 791 78 08 30
e-mail: magdalena.putyra@gmail.com
www.castillomorales.pl
|
Rejestracja:
|
e-mail: magdalena.putyra@gmail.com
Tel: + 48 791 78 08 30
|
Adresaci: Logopedzi.
Prowadzący:
Prof. UŚ dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska:
Doktor habilitowany (językoznawstwo stosowane, specjalność logopedia), profesor UŚ w Zakładzie Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania.
Główne zainteresowania naukowe dotyczą zaburzeń mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności biologicznych, takich jak oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Autorka prowadzi badania mowy w dyskursie zaburzonym wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną i socjolingwistyką. Danuta Pluta-Wojciechowska zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie, a także teorią i metodyką dyslalii. Jest redaktorem naczelnym rocznika „Forum logopedyczne”, członkiem Komisji Zaburzeń i Rozwoju Języka Komitetu Językoznawstwa PAN, od trzech kadencji aktywnym członkiem Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a od czerwca 2011 roku - zastępcą Przewodniczącego Zarządu Głównego PTL.
|
Program:
- Niedostatki trójfazowego postępowania terapeutycznego w przypadku dyslalii.
- Mity na temat dyslalii.
- Fonem a głoska.
- Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
- Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechniczne czynności prymarnych.
- Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonetyczno-fonologiczny języka polskiego.
- Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
- Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
- Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
- Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
- Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
- Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
- Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
- Procedura a metoda i strategia.
- Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
- Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
- Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
- Strategiczne podejście usprawniania realizacji fonemów jako szansa dla uwzględniania możliwości pacjenta.
- Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
- Konstruowanie przedpola artykulacji.
- Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej.
- Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
Ćwiczenia praktyczne.
- Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski.
Ćwiczenia praktyczne.
- Aktywizacja głoski w większej strukturze.
- Polaryzacja głoski.
- Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
Metody: wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.
Uwaga. Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko.
|
Miejsce Bielsko-Biała |
Kontakt tel: 791 78 08 30 e-mail: magdalena.putyra@gmail.com |
|