Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC) cz. 1 | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Szkolenie z zakresu AAC przeznaczone jest dla osób pragnących wykorzystywać w swojej pracy metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej: pedagogów, logopedów, terapeutów, nauczycieli i innych osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z niepełnosprawnością powodującą brak lub ograniczenie komunikacji werbalnej: upośledzeniem umysłowym (od głębokiego do lekkiego), niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy (afazja, opóźnienie psychoruchowe, uszkodzenia aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego lub oddechowego i in.), w stanach po uszkodzeniu mózgu w wyniku wypadku, wylewu, niepełnosprawnością sprzężoną.
Szkolenie trwa około 18 godzin dydaktycznych i składa się z 5 godzin wykładów oraz 11 godzin ćwiczeń praktycznych.
Wykłady pozwalają odpowiedzieć na pytania: Co to jest AAC? Kto może z nich korzystać? Jak zacząć pracę z różnymi grupami niepełnosprawnych? Czy AAC hamuje mowę? Czy AAC jest tylko dla niemówiących? Jakie zestawy symboli i gestów dostępne są w Polsce? Jak dobrać symbole dla konkretnego użytkownika (Piktogramy, symbole PCS, Makaton, symbole Blissa, gesty i in.)? Jak planować terapię z użyciem komunikacji wspomagającej? Jak formułować cele terapii komunikacji?
Warsztaty praktyczne obejmują:
Wspieranie komunikacji przedintencjonalnej i przedsymbolicznej (m.in. małe dzieci, dzieci z głębszym i głębokim up. um.) czyli co robić, jeśli dziecko nie jest gotowe na użycie symboli.
Projektowanie i użycie pomocy komunikacyjnych: planów dnia, planów czynności, tablic wyboru, tablic tematycznych, tablic uczestnictwa, tablic kontekstowych, indywidualnych pomocy do porozumiewania się.
Wykorzystanie technik AAC do regulacji zachowania dzieci z autyzmem i innymi problemami w zachowaniu.
Naukę korzystania z elektronicznych urządzeń do porozumiewania się: GoTalk, step-by-step, Talara, MÓWik projektowanie nakładek, aranżowanie sytuacji umożliwiających użycie z uczniem, nauka obsługi.
Użycie formularzy do oceny umiejętności komunikacyjnych i planowania terapii.
Wdrażanie nauki porozumiewania się w codzienne życie ucznia, podopiecznego, dziecka w placówce i w domu.
Materiały szkoleniowe: Płyta cd zawierająca: Biuletyn Mówić bez Słów z artykułami fachowymi, aktualną bibliografię AAC w języku polskim, fotografie pomocy komunikacyjnych, fotografie urządzeń do porozumiewania się, tablice i symbole używanie na kursie, wersję próbną programu komputerowego do edycji symboli oraz kupon rabatowy na zakup programu do komunikacji MÓWik i MÓWik PRINT. |
|||||||||||||||||||
Miejsce Gdańsk | |||||||||||||||||||
Kontakt email: fundacja@miedzy-slowami.org.pl, tel.: 535-600-019 | |||||||||||||||||||