SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (C)APD. Nowe możliwości diagnozy i terapii  
Poniedziałek, 16.05.2016, 09:30 - 14:30
Odsłon : 405  

Temat: Zaburzenia przetwarzania słuchowego (C)APD. Nowe możliwości diagnozy i terapii

 

Prowadzący:
Renata Borowiecka

 

Termin szkolenia: 
16  maja 2016 r. poniedziałek

Czas trwania: 
6 godzin dydaktycznych

Przewidywane godziny:
09:30 - 14:30

Koszt: 
150 zł

Miejsce:
Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa
ul. Woronicza 15 lok. 100

Organizator:
Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
ul. Woronicza 15 lok. 100
02-625 Warszawa

tel.  22 847-95-42
fax.  22 847-95-41
e-mail: cwro@cwro.edu.pl

www.cwro.edu.pl

 

Adresaci szkolenia:

Szkolenie przeznaczone jest dla psychologów, logopedów, terapeutów, pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych oraz innych zainteresowanych tematem osób.

 

Opis:

Wiele przypadków trudności w nauce, tj. trudności w pisaniu i czytaniu, a także zaburzeń artykulacji i problemów językowych oraz często współistniejących z nimi zaburzeń emocjonalnych, ma swe źródło w trudnościach przetwarzania dźwięku na poziomie centralnym. Przyczyną tych zaburzeń jest brak pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego  przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).

Diagnozując trudności dziecka związane z rozwojem mowy, uczeniem się, często poprzestaje się jedynie na sprawdzeniu czułości słuchu dziecka. Tymczasem, gdy obserwujemy:

  • kłopoty z koncentracją uwagi,
  • skupieniem się na głosie nauczyciela,
  • brzydkie pismo z błędami,
  • trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu głosek w wyrazy,
  •  trudności z dobrym słyszeniem w szumie,
  • myleniem podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem,
  • brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,
  •  konieczność kilkakrotnego powtarzania poleceń,            

wówczas powinniśmy rozważyć przeprowadzenie diagnozy w kierunku centralnych zaburzeń przetwarzania dźwięków.

Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach, to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, czy zaburzeń zachowania.

 

Cel szkolenia:

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z symptomami i diagnostyką CAPD oraz  przedstawienie form terapii.

 

Program szkolenia:

Nowe możliwości diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (C) APD.

  1. Zaburzenia przetwarzania słuchowego;
    a) definicja,
    b) objawy,
    c) przyczyny,
    d) profile kliniczne dzieci z (C) APD
    e) współwystępowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego z ADHD, dysleksją, SLI, autyzmem, Zespołem Aspergera

    2. Diagnoza (C)APD;
    a) interdyscyplinarny charakter  diagnozy (C) APD ,
    b)  kwestionariusze,
    c) prezentacja  baterii testów  behawioralnych oceniających  najważniejsze funkcje słuchowe :
    - test  rozumienia mowy w szumie,
    - test sekwencji częstotliwości (FPT),
    - test sekwencji długości (DPT),
    - test rozdzielnouszny liczbowy (test dychotyczny,  DDT)
    - test wykrywania przerw w szumie (GDT)
    d) testy elektrofizjologiczne,
    e) miejsce diagnozy wyższych funkcji słuchowych w diagnozie dzieci ze specyficznymi  trudnościami w uczeniu się
    f)  aktualne możliwości diagnozy (C) APD w placówkach oświatowych.
  2. Terapia (C) APD ;
    a)  poprawa środowiska akustycznego w szkole
    b)  specjalistyczny trening słuchowy:
    -  przegląd dostępnych treningów słuchowych , form pomocy,
    - dobór właściwej formy terapii słuchowej do trudności dziecka,
    c) rola terapii pedagogicznej, psychologicznej
    d) wspomagające rola terapeuty integracji sensorycznej dla jednego z profili (C) APD
  3. Trening relaksacyjno – oddechowy (ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń ułatwiających regenerację narządu głosu).

 

Kontakt w sprawie szkolenia:

Beata Kowalewska
b.kowalewska@cwro.edu.pl

 

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, wydawane przez Centrum
Wspomagania Rozwoju Osobowości

 

Miejsce Warszawa
Kontakt tel. 22 847 95 42 tel./fax. 22 847 95 41 email: cwro@cwro.edu.pl