Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować | |||||||
|
|||||||
Temat: Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracowaćprowadzący: Bożena Janiszewska termin szkolenia: 07 marca 2016r. (poniedziałek) Czas trwania: 6 godzin dyd. Przewidywane godziny: 09:00 -14:00 Koszt: 150zł Miejsce: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa, ul. Woronicza 15 lok. 100 Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości tel. 22 847-95-42
Program szkolenia: CHARAKTERYSTYKA ROZWOJOWA MŁODSZEGO O ROK UCZNIA NA PROGU II ETAPU EDUKACYJNEGO 1. Wstęp – charakterystyka problemu. 2. Podstawowe prawidłowości rozwoju – przypomnienie -związek między rozwojem fizycznym i psychicznym; -zmiany rozwojowe ilościowe a zmiany jakościowe – nowe możliwości; -zależność między dojrzewaniem a uczeniem się. 3. Uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego. 4. Właściwości wieku a właściwości indywidualne (problem akceleracji). 5. Właściwości rozwojowe uczniów kl. IV w wieku 9 – 10 w zakresie: -rozwoju fizycznego –jego wpływ na funkcjonowanie szkolne; -zmiany rozwojowe w układzie nerwowym i hormonalnym i ich efekty; -zmiany w układzie kostnym i mięśniowym a możliwości i potrzeby uczniów; -charakterystyczna sylwetka ucznia kl. IV w wieku 9 – 10 lat. 6. Charakterystyka rozwoju psychicznego uczniów w wieku 9 – 10 lat a) właściwości procesów poznawczych a możliwości uczenia się: -właściwości uwagi uczniów a praca w klasie; rola nauczyciela; -właściwości pamięci – utrudnienia i ułatwienia w uczeniu się; -niektóre zaburzenia w odbiorze wrażeń a funkcjonowanie szkolne uczniów -spostrzeżenia wzrokowe i słuchowe a zdolność rozumienia i opanowania materiału szkolnego; -różnice w poziomie myślenia u uczniów młodszych i starszych o rok a możliwości rozumienia i opanowania treści programowych; rola nauczyciela w rozwoju procesów myślowych; b) właściwości procesów kierunkowych uczniów w wieku 9 – 10 lat: -cechy procesów emocjonalnych i ich rola jako motywów uczenia się; -potrzeby psychiczne uczniów, ich zaspokojenie a motywacja do uczenia się (potrzeby: bezpieczeństwa, akceptacji, uznania, poznawcze, -społeczne – rola rówieśników); nauczyciel jako osoba ułatwiająca lub utrudniająca zaspokajanie potrzeb – rola wzmocnień; -główne mechanizmy osobowości i ich rola jako motywów uczenia się (rola samooceny i poczucia własnej wartości). 7. Warunki skutecznej pracy z uczniami klasy IV w wieku 9 – 10 lat. 8. Podsumowanie i zakończenie wykładu (pytania, uwagi i dyskusja) Szkolenie ilustrowane jest prezentacją, pracami uczniów; słuchacze otrzymają Bibliografia: 1. Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2. Bogdanowicz M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. WSiP, Warszawa 3. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Harmonia, Gdańsk 4. Borkowska A.R, Domańska Ł. (red.) (2006)- Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 5. Eliot L. (2003). Co się tam dzieje (jak rozwija się mózg i umysł dziecka w pierwszych pięciu latach życia). Media Rodzina, Poznań 6. Emmons P.G., Anderson L.M. (2007)- Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. LIBER, Warszawa 7. Faber A.,Mazlish E. (1996). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Media Rodzina. Poznań 8. Hajnicz W., Konieczna A.(red.) (2013) – Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa 9. Jagodzińska M.(2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. GWP, Gdańsk 10. Janiszewska B. (2007) Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Seventh Sea, Warszawa 11. Janiszewska B. (2009). Sześcioletni uczeń. WSiP, Warszawa (bezpłatny materiał promocyjny) 12. Janiszewska B. (2009). Sztuka motywowania. WSiP, Warszawa, bezpłatny materiał promocyjny) 13. Janiszewska B. (2012). Diagnoza dojrzałości szkolnej. WSiP, Warszawa 14. Kalinowska A.(2010)-Pozwólmy dzieciom działać (mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego).Wyd. CKE, Warszawa. 15. Konarzewski K. (red). (2002). Sztuka nauczania. PWN, Warszawa 16. Maslow A. (1990). Motywacja i osobowość. PAX, Warszawa 17. Maruszewski M., Reykowski J., Tomaszewski T(1966). Psychologia jako nauka o człowieku. Książka i Wiedza, Warszawa 18. Matczak A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. ŻAK, Warszawa 19. Oszwa U. (2005)- Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków 20. Oszwa U. (red) (2008) – Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, wybrane zagadnienia. Wyd. Jedność, Kraków 21. Pilkiewicz M.: Środowisko ucznia a przebieg procesów wychowawczych. „Oświata i wychowanie” nr 14 (375) 1976 – NURT, nr 15 (376), 1976 – NURT. 22. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. PWN, Warszawa 23. Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G. (1985). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. WSiP, Warszawa 24. Schaffer H.R. (2007). Psychologia dziecka. PWN. Warszawa 25. Silberg J.(2005), Nauka czytania przez zabawę. Wyd. Liber, Warszawa 26. Spitzer M.(2008). Jak uczy się mózg. PWN, Warszawa 27. Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Impuls, Kraków. 28. Wolański N.(1975). Rozwój biologiczny człowieka. PWN, Warszawa 29. Żebrowska M. (red) (1980). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa 30. Żytko M. (2010).-Pozwólmy dzieciom mówić i pisać (w kontekście umiejętności językowych trzecioklasistów). Wyd. CKE Warszawa
Kontakt w sprawie szkolenia: Beata Kowalewska
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, wydawane przez Centrum |
|||||||
Miejsce Warszawa | |||||||
Kontakt tel. 22 847-95-42, fax. 22 847-95-41, e-mail: cwro@cwro.edu.pl | |||||||