SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować  
Poniedziałek, 7.03.2016, 09:00 - 14:00
Odsłon : 280  

Temat: Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować

prowadzący: Bożena Janiszewska

termin szkolenia: 07 marca 2016r. (poniedziałek)

Czas trwania: 6 godzin dyd.

Przewidywane godziny: 09:00 -14:00

Koszt: 150zł

Miejsce: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa, ul. Woronicza 15 lok. 100

organizator:

Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
ul. Woronicza 15 lok. 100
02-625 Warszawa

tel.  22 847-95-42
fax.  22 847-95-41
e-mail: cwro@cwro.edu.pl

www.cwro.edu.pl

 

Program szkolenia:

CHARAKTERYSTYKA ROZWOJOWA MŁODSZEGO O ROK UCZNIA NA PROGU II ETAPU EDUKACYJNEGO

1. Wstęp – charakterystyka problemu.

2. Podstawowe prawidłowości rozwoju – przypomnienie

  -związek między rozwojem fizycznym i psychicznym;

  -zmiany rozwojowe ilościowe a zmiany jakościowe – nowe możliwości;

  -zależność między dojrzewaniem a uczeniem się.

3. Uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego.

4. Właściwości wieku a właściwości indywidualne (problem akceleracji).

5. Właściwości rozwojowe uczniów kl. IV w wieku 9 – 10   w zakresie:

   -rozwoju fizycznego –jego wpływ na funkcjonowanie szkolne;

   -zmiany rozwojowe w układzie nerwowym i hormonalnym i ich efekty;

   -zmiany w układzie kostnym i mięśniowym a możliwości i potrzeby  uczniów;

   -charakterystyczna sylwetka ucznia kl. IV w wieku 9 – 10 lat.

6. Charakterystyka rozwoju psychicznego uczniów w wieku 9 – 10 lat

a) właściwości procesów poznawczych a możliwości uczenia się:

    -właściwości uwagi uczniów a praca  w klasie; rola nauczyciela;

    -właściwości pamięci – utrudnienia i ułatwienia w uczeniu się;

    -niektóre zaburzenia w odbiorze wrażeń a funkcjonowanie szkolne uczniów

    -spostrzeżenia wzrokowe i słuchowe a zdolność rozumienia i opanowania materiału szkolnego;

    -różnice w poziomie myślenia u uczniów młodszych i starszych o rok a możliwości rozumienia i opanowania treści programowych; rola nauczyciela w rozwoju procesów myślowych;

b) właściwości procesów kierunkowych uczniów w wieku 9 – 10 lat:

   -cechy procesów emocjonalnych i ich rola jako motywów uczenia się;

   -potrzeby psychiczne uczniów, ich zaspokojenie a motywacja do uczenia się (potrzeby: bezpieczeństwa, akceptacji, uznania, poznawcze,

   -społeczne – rola rówieśników); nauczyciel jako osoba ułatwiająca lub utrudniająca zaspokajanie potrzeb – rola wzmocnień;

   -główne mechanizmy osobowości i ich rola jako motywów uczenia się (rola samooceny i poczucia własnej wartości).

7. Warunki skutecznej pracy z uczniami klasy IV w wieku 9 – 10 lat.

8. Podsumowanie  i zakończenie wykładu (pytania, uwagi i dyskusja)

Szkolenie ilustrowane jest prezentacją, pracami uczniów; słuchacze otrzymają


Bibliografia:

1. Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka.  Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań

2. Bogdanowicz M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. WSiP, Warszawa

3. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Harmonia, Gdańsk

4. Borkowska A.R, Domańska Ł. (red.) (2006)- Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

5. Eliot L. (2003). Co się tam dzieje (jak rozwija się mózg i umysł dziecka w pierwszych pięciu latach życia). Media Rodzina, Poznań

6. Emmons P.G., Anderson L.M. (2007)- Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. LIBER, Warszawa

7. Faber A.,Mazlish E. (1996). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Media Rodzina. Poznań

8. Hajnicz W., Konieczna A.(red.) (2013) – Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa

9. Jagodzińska M.(2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. GWP, Gdańsk

10. Janiszewska B. (2007) Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Seventh Sea, Warszawa

11. Janiszewska B. (2009). Sześcioletni uczeń. WSiP, Warszawa (bezpłatny materiał  promocyjny)

12. Janiszewska B. (2009). Sztuka motywowania. WSiP, Warszawa, bezpłatny materiał promocyjny)

13. Janiszewska B. (2012). Diagnoza dojrzałości szkolnej. WSiP, Warszawa

14. Kalinowska A.(2010)-Pozwólmy dzieciom działać  (mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego).Wyd. CKE, Warszawa.

15. Konarzewski K. (red). (2002). Sztuka nauczania. PWN, Warszawa    

16. Maslow A. (1990). Motywacja i osobowość. PAX, Warszawa   

17. Maruszewski M., Reykowski J., Tomaszewski T(1966). Psychologia jako nauka o człowieku. Książka i Wiedza, Warszawa

18. Matczak A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. ŻAK, Warszawa

19. Oszwa U. (2005)- Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków

20. Oszwa U. (red) (2008) – Wczesna diagnoza dziecięcych trudności  w liczeniu, wybrane zagadnienia. Wyd. Jedność, Kraków

21. Pilkiewicz M.: Środowisko ucznia a przebieg procesów wychowawczych. „Oświata i wychowanie”  nr 14 (375) 1976 – NURT, nr 15 (376), 1976 – NURT.

22. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996).  Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. PWN, Warszawa

23. Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G. (1985). Psychologia rozwojowa i wychowawcza    wieku dziecięcego. WSiP, Warszawa

24. Schaffer H.R. (2007). Psychologia dziecka. PWN. Warszawa

25. Silberg J.(2005), Nauka czytania przez zabawę. Wyd. Liber, Warszawa

26. Spitzer M.(2008). Jak uczy się mózg. PWN, Warszawa

27. Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Impuls, Kraków.

28. Wolański N.(1975). Rozwój biologiczny człowieka. PWN, Warszawa

29. Żebrowska M. (red) (1980). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa  

30. Żytko M. (2010).-Pozwólmy dzieciom mówić i pisać  (w kontekście umiejętności językowych  trzecioklasistów). Wyd. CKE Warszawa

 

Kontakt w sprawie szkolenia:

Beata Kowalewska
b.kowalewska@cwro.edu.pl

 

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, wydawane przez Centrum
Wspomagania Rozwoju Osobowości.

Miejsce Warszawa
Kontakt tel. 22 847-95-42, fax. 22 847-95-41, e-mail: cwro@cwro.edu.pl