SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Matematyka nie musi być trudna  
Sobota, 27.02.2016, 10:00 - 15:00
Odsłon : 467  

Temat: Matematyka nie musi być trudna

prowadzący: Bożena Janiszewska

termin szkolenia:  27 lutego 2016r. (sobota)

Czas trwania: 6 godzin dyd.

Przewidywane godziny: 10:00 - 15:00

Koszt: 150zł.

Miejsce: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa, ul. Woronicza 15 lok. 100

organizator:

Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
ul. Woronicza 15 lok. 100
02-625 Warszawa

tel.  22 847-95-42
fax.  22 847-95-41
e-mail: cwro@cwro.edu.pl

www.cwro.edu.pl

 

Adresaci szkolenia:

Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli i klas 0 - III.

Cel szkolenia:

  1. Ukazanie problemów związanych z umiejętnościami matematycznymi w szkole podstawowej.
  2. Zapoznanie nauczycieli z uwarunkowaniami trudności w nauce matematyki.
  3. Przypomnienie podstawowych właściwości rozwojowych dzieci związanych z rozumowaniem matematycznym.
  4. Omówienie takich form aktywności dzieci, które sprzyjają rozwojowi myślenia matematycznego w aspekcie metodyki nauczania matematyki w przedszkolu i w szkole.
  5. Omówienie właściwości dzieci w zakresie pokonywania trudności ze szczególnym uwzględnieniem trudności w nauce matematyki.
  6. Omówienie podstawowych zasad współpracy z rodzicami oraz form pomocy dzieciom w uczeniu się matematyki.

Przewidywane efekty szkolenia:

  1. Nauczyciele będą umieli ocenić ogólną gotowość dziecka do uczenia się matematyki, a w związku z tym będą mogli dopasować wymagania programowe do jego możliwości.
  2. W przedszkolu i w okresie wstępnym w szkole będzie można stymulować takie formy aktywności dziecka, które istotnie wpływają na kształtowanie rozumowania matematycznego, co w dużej mierze może zmniejszyć niepowodzenia szkolne w nauce matematyki.
  3. Nauczyciele będą umieli stosować zabawowe formy w metodyce nauczania matematyki, które są bliskie dzieciom i pomogą im uczyć się oraz utrwalać umiejętności matematyczne.
  4. Będą mogli tak współpracować z rodzicami, by ci stali się sprzymierzeńcami szkoły i potrafili pomóc dzieciom w matematyce.

 

Program szkolenia:

1. Wstęp – dlaczego sześciolatki poszły do szkoły i dlaczego zmieniono podstawę programową.
2. Wyniki badań nad trudnościami dzieci w nauce matematyki w szkole podstawowej.
3. Przyczyny trudności w nauce matematyki:
a) brak dojrzałości dziecka do uczenia się matematyki;
b) zbyt trudny program w stosunku do przeciętnych możliwości dzieci;
c) brak dostosowania metodyki nauczania matematyki do możliwości dzieci;
d) zbyt szybka realizacja programu – brak czasu na powtarzanie, utrwalanie wiadomości oraz na uzupełnianie braków;
e) brak odpowiednich możliwości dzieci do pokonywania trudności w nauce matematyki.
4. Główne prawidłowości rozwoju jako podstawa do rozumienia i uczenia się matematyki. (interioryzacja czynności, zależność miedzy dojrzewaniem a uczeniem się i inne).
5. Kształtowanie się rozumowania matematycznego w kontekście wszechstronnego rozwoju dziecka:
a) aktywność ruchowa i zabawy kształtujące myślenie i pojęcia matematyczne u dzieci;
b) manipulacja i jej wielkie znaczenie w rozwoju rozumowanie matematycznego (szczególna rola zabaw konstrukcyjnych, zabaw plasteliną itp.)
c) rola spostrzegania i uwagi w zabawach, a rozumowanie matematyczne (ocena odległości, wysokości, wielkości, zależności przestrzennych itp.) – przykłady zabaw i zajęć; rola mowy w zabawach;
d) rodzice i ich oddziaływanie w kształtowaniu myślenia matematycznego.
6. Rozwój myślenia u dzieci a rozumowanie matematyczne – okres myślenia przedoperacyjnego i operacyjnego na konkretach (szczególna rola klasyfikowania w rozwoju odwracalności myślenia i decentracji).
7. Właściwości emocji i motywacji, a zdolność do pokonywania trudności związanych z nauką matematyki.
a) rola emocji pozytywnych i negatywnych w uczeniu się;
b) nagrody i kary w uczeniu się, rola ocen, uwag, wskazówek itp.;
c) samoocena i jej rola w uczeniu się matematyki;
d) jak kształtować motywację dzieci do uczenia się matematyki.
8. Zabawa i inne formy kształtowania rozumowania matematycznego.
9. Dyskalkulia jako specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

Szkolenie będzie ilustrowane prezentacją, a uczestnicy otrzymają materiały charakteryzujące rozwój myślenia u dzieci.

 

Kontakt w sprawie szkolenia:

Beata Kowalewska
b.kowalewska@cwro.edu.pl

 

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, wydawane przez Centrum
Wspomagania Rozwoju Osobowości.

Miejsce Warszawa
Kontakt tel. 22 847-95-42, fax. 22 847-95-41, e-mail: cwro@cwro.edu.pl