Temat:
|
Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC) – część 2
|
Prowadzący:
|
Ewa Przebinda
|
Forma:
|
Szkolenie
|
Termin:
|
06 - 07.02.2016
|
Godziny zajęć:
|
9.00-16.15
|
Miejsce :
|
Katowice, ul. Bażantów 4/2, osiedle Bażantów
|
Cena:
|
450zł
|
Organizator:
|
Fundacja In Corpore
www.centrumincorpore.pl
fizjoterapia@centrumincorpore.pl
telefon 882024648
|
Szkolenie pozwala na pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji językowej użyt-kowników komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Nie jest wymagane uczestnictwo w pierwszej części kursu, dobrze byłoby jednak, gdyby uczestnik brał udział w jakimkolwiek wstępnym kursie AAC, gdyż w części drugiej nie będą poruszane tema-ty dotyczące rozpoczynania pracy z dzieckiem niemówiącym. Zapraszamy wszystkich, którzy już rozpoczęli pracę z symbolami, gestami i chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności.
Instruktor prowadzący:
Ewa Przebinda - pedagog i logopeda, terapeutka AAC, absolwentka podyplomowych studiów Alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie). Ukończyła wiele kursów i szkoleń z zakresu AAC (m.in. kurs Blissa I i II stopnia, kurs Makaton, szkolenia dotyczące wykorzystania technologii komputerowej w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi), przez 5 lat była redaktorem Biuletynu Stowarzyszenia Mówić bez Słów, od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu między innymi komunikacji alternatywnej we współpracy z Fundacją Szkoła bez Barier i Stowarzyszeniem Mówić bez Słów przeszkoliła już kilkaset osób. Od kilku lat współpracuje z Centrum Metod Alternatywnych w Szczecinie, prowadząc wykłady na organizowanych tam konferencjach szkoleniowych. Jest autorką publikacji oraz wystąpień na konferencjach (m. in. Krajowa Konferencja AAC w 2005 r. w Krakowie wystąpienie, członek komitetu merytorycznego, redaktor publikacji Gestem-Obrazem-Słowem; Międzynarodowa Konferencja Naukowa Rain Man jest wśród nas Współczesne formy pomocy osobom z autyzmem w ujęciu systemowym w 2008 r. w Krakowie wystąpienie na temat wykorzystania AAC w pracy z dziećmi z autyzmem). Współautor programu do komunikacji wspomagającej MÓWik. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji: jako nauczyciel i terapeuta.
Program szkolenia – 18 godzin dydaktycznych
(7 godzin wykładów i 11 godzin ćw. praktycznych)
1. Kształtowanie umiejętności językowych użytkownika AAC, budowanie wypowiedzi, kategoryzacja, zadawanie pytań, używanie wyznaczników gramatycznych (czasu, liczby, osoby); wykorzystanie kodu kolorów i klucza Fitzgerald w nauce budowania dłuższych wypowiedzi przez dzieci mówiące pojedynczymi słowami oraz w nauce rozumienia języka przez dzieci z autyzmem (również mówiące i czytające bez zrozumienia)
2. Planowanie słownictwa użytkowników AAC w zależności od ich możliwości poznawczych
3. Konstruowanie indywidualnej pomocy do porozumiewania się - książki, tablicy, wykorzystanie urządzenia elektronicznego (VOCA)
4. Komputerowe wspomaganie komunikacji i edukacji dzieci niepełnosprawnych - programy, dostosowanie sprzętu, konfiguracja opcji ułatwień dostępu
5. Wspieranie nauki czytania i pisania dzieci niemówiących, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych ruchowo (wspieranie analizy i syntezy, umożliwienie pisania, wykorzystanie komputera -specjalne oraz ogólnodostępne programy z pakietu MS Office)
6. Komunikacja AAC w pracy z dzieckiem z autyzmem - ciąg dalszy (echolalie, mowa
bez rozumienia itp.)
7. Omówienie zagadnień proponowanych przez uczestników,
|