Efektywne interwencje w sytuacjach wychowawczych | |||||||
|
|||||||
Termin: 06. 02. 2016 r. Godz.: 10.00-15.00, Miejsce: Puławy, Osiedlowy Dom Kultury AMiK, ul. Skłodowskiej 4, Prowadząca: Joanna Sowińska Koszt: 185 zł/os. Organizator: ,,Alternatywa" Justyna Gotthardt, www.alternatywa-szkolenia.pl, nr tel. 505 778 442, mail: justynagotthardt@wp.pl. Dla kogo przeznaczone jest szkolenie: Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które pracują z dziećmi i młodzieżą. Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w umiejętności niezbędne do budowania efektywnych i podmiotowych interwencji w trudnych sytuacjach wychowawczych. Szkolenie ma charakter praktyczny. Szczegółowy program szkolenia: 1. Trudne sytuacje wychowawcze-czym są i jak powstają? Psychologiczna definicja problemu. Klasyczne rozumienie zachowań dzieci a systemowe poszukiwanie znaczeń i nadawanie nowego sensu. ,,Problem nie jest problemem, problemem jest rozwiązanie”- konstruktywizm w wychowaniu. 2. Trudne sytuacje wychowawcze, jako gra psychologiczna- zasady gry, wygrani i przegrani. Ile osób potrzeba do ustanowienia schematu, ile zaś by schemat zmienić? Kiedy możemy spodziewać się trudności wychowawczych? Użyteczne i nieużyteczne języki opisu w przypadku trudności wychowawczych? W co grają dzieci, w co grają nastolatkowie-najważniejsze reguły gry w każdym z okresów rozwojowych. 3. Kontekst pracy-czy zawsze decyduje o sposobie reagowania? Zlecenia i zleceniodawcy zewnętrzni. Zlecenia i zleceniodawcy wewnętrzni. Na czyje i jakie zlecenie chcę pracować? Ograniczenia i możliwości w kontekstach zawodowych uczestników zajęć. 4. Czym jest interwencja w pedagogice i psychologii (nie mylić z interwencją kryzysową)? Rozróżnianie sytuacji wychowawczych od sytuacji interwencyjnych. Konsekwencje wprowadzania różnicowania na sytuacje wychowawcze i interwencyjne. 5. Jak pracować z własnymi emocjami, gdy dziecko/nastolatek wzbudza w nas bardzo trudne uczucia? Wyzwalanie złości u profesjonalistów. Monity psychologiczne i inne użyteczne narzędzia pracy własnej. Wysłanie do pracy własnych, czasem niedocenionych, zasobów. 6. Praktyczne narzędzia użyteczne w rozwiązywaniu kłopotów. Interwencje paradoksalne- zasady stosowania i przykłady. Przerywanie gry psychologicznej- wychowanie odbywa się w języku. Pozawerbalne metody pracy z dziećmi i nastolatkami. 7. Przykłady trudnych sytuacji wychowawczych-studia przypadków. Złość, złośliwość, zachowania nieakceptowalne, agresja, obrażanie, wyśmiewanie, wycofanie, odmowa, bierność. Praca na przygotowanych przez Prowadzącą opisach problemów. Superwizja przypadków przedstawionych przez uczestników. 8. Jakie sposoby radzenia z trudnościami mogą prowadzić do chronicyzacji i potęgowania się problemów z dzieckiem/nastolatkiem? Krótki indeks tego, czego naprawdę robić nie warto. Prowadząca: Joanna Sowińska Psychoterapeutka pracująca z dziećmi, młodzieżą i całymi rodzinami w nurcie psychoterapii systemowej; kompetencje psychoterapeutyczne zdobyła w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej oraz Dolnośląskim Centrum Psychoterapii; pedagog z dyplomami Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, studiowała także w Północnej Normandii (Francja); od lat projektuje i prowadzi warsztaty dla rodziców na terenie całej Polski; szkoli kadry przedszkoli i szkół, nadzoruje zmiany jakościowe w placówkach na różnych poziomach edukacji; przez kilka lat związana z sektorem pomocy społecznej poprzez realizację projektów dla miejskich ośrodków pomocy społecznej oraz miejskich ośrodków pomocy rodzinie a także poprzez udzielanie regularnej pomocy konsultacyjno-terapeutycznej podopiecznym MOPS; swoją pracę terapeutyczną i trenerską poddaje superwizji, autorka nowoczesnej metody wspierania rozwoju dzieci od 0 do 6 roku życia, wdrażanej obecnie w Poznaniu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013; wielokrotnie prowadziła konsultacje, interwencje i spotkania w szkołach podstawowych i gimnazjalnych na terenie Poznania; autorka programu rozwoju inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku 5-0 lat, realizowanego przez jednostkę edukacyjną Edukatka oraz poznańskie szkoły podstawowe (program Akademia Emocji); swój warsztat pracy uzupełnia o twórcze metody i techniki poprzez projektowanie i prowadzenie działań z instytucjami organizującymi aktywności artystyczne dla dzieci i młodzieży (np. Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu); uzyskała tytuł Lidera Programu Mądrzy Rodzice pod auspicjami Rzecznika Praw Dziecka. Założycielka Instytutu Pomocy Profesjonalnej.
|
|||||||
Miejsce Puławy | |||||||
Kontakt tel. 505 778 442, mail: justynagotthardt@wp.pl | |||||||