Temat: Muzykoterapia - profilaktyka i terapia muzyczna
Prowadzący: Dr Maciej Kierył
Termin: 30-31 stycznia 2016r. (sobota, niedziela)
Koszt: 300zł
Czas trwania: 15 h dyd.
Przewidywane godziny:
sobota: 10:00 - 18:00
niedziela: 10:00 - 15:00
Miejsce: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa, ul. Woronicza 15 lok. 100
organizator:
Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
ul. Woronicza 15 lok. 100
02-625 Warszawa
tel. 22 847-95-42
fax. 22 847-95-41
e-mail: cwro@cwro.edu.pl
www.cwro.edu.pl
UWAGA!!
Wszyscy uczestnicy szkolenia proszeni są o przyniesienie ze sobą małego instrumentu: harmonijka ustna (organki), flet lub małe klawisze.
Nie wymagamy umiejętności gry na instrumentach.
Cel szkolenia:
- Nauczenie wykorzystania muzyki w pracy pedagoga (pedagoga specjalnego, terapeuty, animatora działań kulturalnych).
- Wzbogacenie warsztatu pedagoga o technikę ułatwiającą pracę w grupach integracyjnych.
- Wczesne diagnozowanie i korekta nieprawidłowych zachowań (logopedycznych, postawy ciała, podwyższonego poziomu lęku, nadpobudliwości).
- Uwrażliwienie kulturowe (związki muzyki z plastyką, poezją, tańcem).
- Nauka łatwych działań muzycznych (muzykowanie ciałem – klaskanie, tupanie, oklepywanie, instrumentarium Carla Orffa, małe instrumenty melodyczne –organki, flet, mini-organy, hobby muzyczne – taśmoteka, płytoteka).
- Eko – muzyka (dźwięki natury, fotografie natury, zajęcia w terenie, malowanie muzyki, wygrywanie kolorów, muzyka etno).
- Kształtowanie prozdrowotnych odruchów stymulowanych muzyką (prawidłowe oddychanie, korekta postawy ciała – rozciąganie, wczesne odreagowanie, nauka różnych form relaksu, wartości CISZY, nauka empatii i tolerancji muzycznej, aktywność życiowa, samoocena).
- Hobby muzyczne – jeden z czynników zapobiegających uzależnieniom i chorobom psychosomatycznym.
- Nauka świadomych form odreagowania i odpoczynku przy muzyce.
- Muzyka w ciągu doby (poranek, praca umysłowa, fizyczna, posiłek, samochód, noc, uroczystości).
- Psychoprofilaktyka pracy pedagoga (fizjologiczne sposoby odreagowania zapobieganie zespołowi „Wypalania się” gimnastyka funkcjonalna).
Przekazanie umiejętności praktycznych:
- Ocena napięć psychofizycznych w grupie (grupa otwarta, oporowa, bierna).
- Korekta hałasu muzycznego (szkoła, internat, ośrodek, odrabianie lekcji).
- Podstawowy warsztat animatora muzycznego (głos, postawa, kaseta uniwersalna Relaks/Aktywizacja, umiejętności stosowania R/A, małe instrumenty muzyczne).
- Przerywniki śródzajęciowe (oddechowe, odreagowujące –rytmizujące, relaksacyjne, uwrażliwiające).
- Dozowanie ruchu i muzyki w zależności od stopnia sprawności.
- Prowadzenie RELAKSU (krótki, średni, długi).
- Przydatność działań muzycznych dla pedagoga, psychologa, logopedy, kinezyterapeuty.
- Edukacja rodzinna (integracja rytmiczna, „muzyka dzieci”, tradycja, wspieranie).
- Zabawowe przekazywanie ćwiczeń prozdrowotnych.
- Minimum umiejętności muzycznych (wyklaskiwanie rytmu marszowego, akceptacja rytmiczna, modulowanie głosu, nucenie, koordynacja ruchu, rytmu, głosu, obsługa magnetofonu, muzyka wspierająca (organki, flet).
- Podstawy łatwej techniki Profilaktyki i Terapii Muzycznej – Mobilnej Rekreacji Muzycznej.
Umiejętności teoretyczne
- Profilaktyka muzyczna – Muzykoterapia. Podobieństwa. Różnice.
- Rodowody muzykoterapii (plemienny, biblijny, antyczny).
- Teorie leczniczego działania muzyki (psychologiczna, PS. Fizjologiczna, itd.).
- Droga dźwięku. Wpływ muzyki na SOME i PSYCHE.
- Indywidualny odbiór muzyki. Gust.
- Wzmocnienie efektu działania muzyki (informacja, sugestia, trening, ruch, itp.)
- Rodzaje stosowanej muzyki:
a) emocje
b) rodzaj – styl
c) moda
- Bodźce jednoznaczne emocjonalnie.
- Adaptacja umiejętności muzykoprofilaktycznych do potrzeb GRUPY (NPSP, intelekt., NPS. Ruch., nadpobudliwość, lęk).
- Pozaartystyczne wartości muzyki (patriotyzm, historia, geografia, elektronika).
- Negatywne skutki działania muzyki (hałas, szowinizm muzyczny, zmienna moda).
- Wartości i wady modnej muzyki młodzieżowej.
- Korzyści działań muzykoprofilaktycznych dla logopedy, psychologa, pedagoga specjalnego. Współpraca.
- Muzyczne przysposobienie do terapii.
Szkolenie prowadzi Dr Maciej Kierył. Lekarz anestezjolog, muzykoterapeuta, absolwent studium Muzykoterapii we Wrocławiu (1980 r.) Wykładowca muzykoterapii klinicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Były członek Krajowej Rady Muzykoterapii (2012). Wieloletni Muzykoterapeuta IPCZ Dz (1985-2012).
Autor mobilnej Rekreacji Muzycznej- łatwej popularnej techniki Profilaktyki i Terapii Muzycznej (1986).
Anestezjolog stosujący premedykacje relaksacyjną w sali operacyjnej (1970-2013). Od 1986 roku prowadzi szkolenia w ośrodkach pedagogiczno-medycznych w kraju (ponad 200 szkoleń). Autor kaset i CD do muzykoterapii. Popularyzator medialny muzykoterapii (prasa, TVP, 250 audycji radiowych 1985-1990).
Od 2008 roku prowadzi treningi relaksacyjne w Przychodni Rehabilitacyjnej Medikar Warszawa ul. Sielecka 22.
Autor wielu publikacji naukowych i popularyzujących muzykoterapię w Polsce.
Lekarz anestezjolog, muzykoterapeuta. Wykładowca muzykoterapii klinicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Członek Krajowej Rady Muzykoterapii Wrocław. Prowadzi pracownię muzykoterapii w Centrum Zdrowia Dziecka Warszawa - Międzylesie.
UWAGA!!
Wszyscy uczestnicy szkolenia proszeni są o przyniesienie ze sobą małego instrumentu: harmonijka ustna (organki), flet lub małe klawisze.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydawane przez Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości.
|