Matematyka nie musi być trudna | |||||||
|
|||||||
Temat: Matematyka nie musi być trudnaProwadzący: Pani Bożena Janiszewska Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości tel. 22 847-95-42 www.cwro.edu.pl Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli i klas 0 - III.
Cele szkolenia: * Ukazanie problemów związanych z umiejętnościami matematycznymi w szkole podstawowej. * Zapoznanie nauczycieli z uwarunkowaniami trudności w nauce matematyki. * Przypomnienie podstawowych właściwości rozwojowych dzieci związanych * Omówienie takich form aktywności dzieci, które sprzyjają rozwojowi myślenia matematycznego w aspekcie metodyki nauczania matematyki * Omówienie właściwości dzieci w zakresie pokonywania trudności ze szczególnym uwzględnieniem trudności w nauce matematyki. * Omówienie podstawowych zasad współpracy z rodzicami oraz form pomocy dzieciom w uczeniu się matematyki.
Program szkolenia: 1. Wstęp – dlaczego sześciolatki mają iść do szkoły i dlaczego zmieniono podstawę programową. 2. Wyniki badań nad trudnościami dzieci w nauce matematyki w szkole podstawowej. 3. Przyczyny trudności w nauce matematyki: a) brak dojrzałości dziecka do uczenia się matematyki; b) zbyt trudny program w stosunku do przeciętnych możliwości dzieci; c) brak dostosowania metodyki nauczania matematyki do możliwości dzieci; d) zbyt szybka realizacja programu – brak czasu na powtarzanie, utrwalanie wiadomości oraz na uzupełnianie braków; e) brak odpowiednich możliwości dzieci do pokonywania trudności w nauce matematyki. 4. Główne prawidłowości rozwoju jako podstawa do rozumienia i uczenia się matematyki. (interioryzacja czynności, zależność miedzy dojrzewaniem a uczeniem się i inne). 5. Kształtowanie się rozumowania matematycznego w kontekście wszechstronnego rozwoju dziecka: a) aktywność ruchowa i zabawy kształtujące myślenie i pojęcia matematyczne u dzieci; b) manipulacja i jej wielkie znaczenie w rozwoju rozumowanie matematycznego (szczególna rola zabaw konstrukcyjnych, zabaw plasteliną itp.) c) rola spostrzegania i uwagi w zabawach, a rozumowanie matematyczne (ocena odległości, wysokości, wielkości, zależności przestrzennych itp.) – przykłady zabaw i zajęć; rola mowy w zabawach; d) rodzice i ich oddziaływanie w kształtowaniu myślenia matematycznego. 6. Rozwój myślenia u dzieci a rozumowanie matematyczne – okres myślenia przedoperacyjnego i operacyjnego na konkretach (szczególna rola klasyfikowania w rozwoju odwracalności myślenia i decentracji). 7. Właściwości emocji i motywacji, a zdolność do pokonywania trudności związanych z nauką matematyki. a) rola emocji pozytywnych i negatywnych w uczeniu się; b) nagrody i kary w uczeniu się, rola ocen, uwag, wskazówek itp.; c) samoocena i jej rola w uczeniu się matematyki; d) jak kształtować motywację dzieci do uczenia się matematyki. 8. Zabawa i inne formy kształtowania rozumowania matematycznego. 9. Dyskalkulia jako specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Szkolenie będzie ilustrowane prezentacją, a uczestnicy otrzymają materiały charakteryzujące rozwój myślenia u dzieci.
Przewidywane efekty szkolenia: * Nauczyciele będą umieli ocenić ogólną gotowość dziecka do uczenia się matematyki, a w związku z tym będą mogli dopasować wymagania programowe do jego możliwości. * W przedszkolu i w okresie wstępnym w szkole będzie można stymulować takie formy aktywności dziecka, które istotnie wpływają na kształtowanie rozumowania matematycznego, co w dużej mierze może zmniejszyć niepowodzenia szkolne w nauce matematyki. * Nauczyciele będą umieli stosować zabawowe formy w metodyce nauczania matematyki, które są bliskie dzieciom i pomogą im uczyć się oraz utrwalać umiejętności matematyczne. * Będą mogli tak współpracować z rodzicami, by ci stali się sprzymierzeńcami szkoły i potrafili pomóc dzieciom w matematyce.
Szkolenie prowadzi Pani Bożena Janiszewskapsycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy bezpośredniej z dziećmi, wykładowca akademicki, autorka książki "Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań." Wyd. Seventh. Sea. Autorka poradników dla psychologów i nauczycieli a także książeczek dla dzieci. |
|||||||
Miejsce Warszawa | |||||||
Kontakt tel. 22 847-95-42, fax. 22 847-95-41, e-mail: cwro@cwro.edu.pl | |||||||