SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Matematyka nie musi być trudna  
Poniedziałek, 30.11.2015, 09:00 - 14:00
Odsłon : 376  

Temat: Matematyka nie musi być trudna

Prowadzący: Pani Bożena Janiszewska
Termin: 30 listopada 2015r. (poniedziałek)
Godziny zajęć: poniedziałek 09:00 - 14:00
Czas trwania: 6 godzin dyd.
Miejsce: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa, ul. Woronicza 15 lok. 100
Cena: 150 zł
organizator:

Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
ul. Woronicza 15 lok. 100
02-625 Warszawa

tel.  22 847-95-42
fax.  22 847-95-41
e-mail: cwro@cwro.edu.pl

www.cwro.edu.pl

Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli i klas 0 - III.

 

 

 

Cele szkolenia:

* Ukazanie problemów związanych z umiejętnościami matematycznymi w szkole podstawowej.

* Zapoznanie nauczycieli z uwarunkowaniami trudności w nauce matematyki.

* Przypomnienie podstawowych właściwości rozwojowych dzieci związanych
z rozumowaniem matematycznym.

* Omówienie takich form aktywności dzieci, które sprzyjają rozwojowi myślenia matematycznego w aspekcie metodyki nauczania matematyki
w przedszkolu i w szkole.

* Omówienie właściwości dzieci w zakresie pokonywania trudności ze szczególnym uwzględnieniem trudności w nauce matematyki.

* Omówienie podstawowych zasad współpracy z rodzicami oraz form pomocy dzieciom w uczeniu się matematyki.

 

Program szkolenia:

1. Wstęp – dlaczego sześciolatki mają iść do szkoły i dlaczego zmieniono podstawę programową.

2. Wyniki badań nad trudnościami dzieci w nauce matematyki w szkole podstawowej.

3. Przyczyny trudności w nauce matematyki:

a) brak dojrzałości dziecka do uczenia się matematyki;

b) zbyt trudny program w stosunku do przeciętnych możliwości dzieci;

c) brak dostosowania metodyki nauczania matematyki do możliwości dzieci;

d) zbyt szybka realizacja programu – brak czasu na powtarzanie, utrwalanie wiadomości oraz na uzupełnianie braków;

e) brak odpowiednich możliwości dzieci do pokonywania trudności w nauce matematyki.

4. Główne prawidłowości rozwoju jako podstawa do rozumienia i uczenia się matematyki. (interioryzacja czynności, zależność miedzy dojrzewaniem a uczeniem się i inne).

5. Kształtowanie się rozumowania matematycznego w kontekście wszechstronnego rozwoju dziecka:

a) aktywność ruchowa i zabawy kształtujące myślenie i pojęcia matematyczne u dzieci;

b) manipulacja i jej wielkie znaczenie w rozwoju rozumowanie matematycznego (szczególna rola zabaw konstrukcyjnych, zabaw plasteliną itp.)

c) rola spostrzegania i uwagi w zabawach, a rozumowanie matematyczne (ocena odległości, wysokości, wielkości, zależności przestrzennych itp.) – przykłady zabaw i zajęć; rola mowy w zabawach;

d) rodzice i ich oddziaływanie w kształtowaniu myślenia matematycznego.

6. Rozwój myślenia u dzieci a rozumowanie matematyczne – okres myślenia przedoperacyjnego i operacyjnego na konkretach (szczególna rola klasyfikowania w rozwoju odwracalności myślenia i decentracji).

7. Właściwości emocji i motywacji, a zdolność do pokonywania trudności związanych z nauką matematyki.

a) rola emocji pozytywnych i negatywnych w uczeniu się;

b) nagrody i kary w uczeniu się, rola ocen, uwag, wskazówek itp.;

c) samoocena i jej rola w uczeniu się matematyki;

d) jak kształtować motywację dzieci do uczenia się matematyki.

8. Zabawa i inne formy kształtowania rozumowania matematycznego.

9. Dyskalkulia jako specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

Szkolenie będzie ilustrowane prezentacją, a uczestnicy otrzymają materiały charakteryzujące rozwój myślenia u dzieci.

 

Przewidywane efekty szkolenia:

* Nauczyciele będą umieli ocenić ogólną gotowość dziecka do uczenia się matematyki, a w związku z tym będą mogli dopasować wymagania programowe do jego możliwości.

* W przedszkolu i w okresie wstępnym w szkole będzie można stymulować takie formy aktywności dziecka, które istotnie wpływają na kształtowanie rozumowania matematycznego, co w dużej mierze może zmniejszyć niepowodzenia szkolne w nauce matematyki.

* Nauczyciele będą umieli stosować zabawowe formy w metodyce nauczania matematyki, które są bliskie dzieciom i pomogą im uczyć się oraz utrwalać umiejętności matematyczne.

* Będą mogli tak współpracować z rodzicami, by ci stali się sprzymierzeńcami szkoły i potrafili pomóc dzieciom w matematyce.

 

Szkolenie prowadzi Pani Bożena Janiszewska

psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy bezpośredniej z dziećmi, wykładowca akademicki, autorka książki "Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań." Wyd. Seventh. Sea. Autorka poradników dla psychologów i nauczycieli a także książeczek dla dzieci.

Miejsce Warszawa
Kontakt tel. 22 847-95-42, fax. 22 847-95-41, e-mail: cwro@cwro.edu.pl