WCZESNA INTERWENCJA. ELEMENTY DIAGNOZY I TERAPII DZIECKA W WIEKU 0. – 12. MIESIĘCY Z ZABURZONYM ROZWOJEM PSYCHORUCHOWYM | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Dla kogo przeznaczona jest szkolenie? Psychologowie, logopedzi, pedagodzy, fizjoterapeuci, pielęgniarki, położne, lekarze, pracownicy żłobków, specjaliści wczesnej interwencji. Cel: 1) Zdobycie wiedzy o prawidłowym rozwoju dziecka w wieku 0.-12. miesięcy 2) Poznanie aspektów nieprawidłowego rozwoju dziecka w wieku 0.-12. miesięcy 3) Prawidłowa diagnoza czynników ryzyka rozwoju dziecka w 1. roku życia 4) Przyswojenie umiejętności w zakresie obserwacji dziecka z nieprawidłowościami w rozwoju 5) Poznanie technik wczesnej interwencji terapeutycznej małego dziecka z nieprawidłowościami w rozwoju Program: BLOK I. „Wczesna diagnostyka rozwoju psychoruchowego. Elementy pielęgnacji, stymulacji oraz terapii” 1) Prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka od 0. -12. miesiąca. 2) Uwarunkowania rozwoju dziecka. → prawa rządzące rozwojem; → mechanizm antygrawitacyjny; → rozwój orientacji w linii środkowej ciała; → rozwój integracji napięcia mięśniowego; → rozwój kontroli punktów kluczowych ciała. 3) Niepokojące objawy rozwoju dziecka. 4) Stymulacja rozwoju oraz organizacja najbliższego otoczenia dziecka zgodnie z potrzebami rozwojowymi: → aranżacja pokoju; → dobór zabawek; → propozycje zabaw stymulujących rozwój (część praktyczna). 5) Zasady pielęgnacji dziecka w pierwszych miesiącach życia: → instruktarz pielęgnacyjny (część praktyczna); → wskazówki dla rodziców. 6) Elementy terapii dziecka ryzyka (część praktyczna): → hamowanie aktywności tonicznej; → normalizacja napięcia mięśniowego; → stymulacja aktywności w prawidłowych wzorcach postawy i lokomocji. 7) Zasady pielęgnacji, pozycje ułożeniowe oraz sposoby rehabilitacji dzieci urodzonych przedwcześnie (część praktyczna): → zabezpieczenie prawidłowej postawy (gniazdka); → stymulacja rozwoju emocjonalnego (kangurowanie). 8) Dotyk - noszenie, masowanie, kołysanie: → wpływ dotyku na rozwój psychoruchowy dziecka; → elementy masażu niemowląt (masaż Shantali) – część praktyczna ; → zasady noszenia dzieci w chustach wg szkoły noszenia ClauWi. 9) Podstawowe założenia usprawniania neurorozwojowego według B. i K. Bobath. BLOK II.„Elementy pediatrii i neonatologii” 1) Model wczesnej interwencji. Podejście interdyscyplinarne. 2) Prenatalne uwarunkowania rozwoju dziecka. Rozwój płodowy i jego wpływ na dalszy rozwój dziecka. 3) Czynniki zakłócające przebieg rozwoju w okresie płodowym: → zakażenia noworodka (zespół TORCH i inne); → infekcje – zakażenia nieswoiste; → czynniki ryzyka nieprawidłowego rozwoju dziecka. 4) Uwarunkowania rozwoju dziecka. 5) Wpływ porodu na dalszy rozwój dziecka. Poród naturalny a cięcie cesarskie. 6) Noworodek – ocena kliniczna po urodzeniu. Skala Apgar. Skala Dubowitza. Skala Ballarda. Skala Amiel – Tison. 7) Noworodek z niską masą urodzeniową ciała a wcześniak. Cechy kliniczne. Czynniki ryzyka. 8) Żółtaczka fizjologiczna noworodka. Żółtaczka patologiczna. Żółtaczka jąder podkorowych. Hiperbilirubinemia. 9) Dziecko grupy ryzyka. Niedotlenienie okołoporodowe (system Cool – Cap). BLOK III.„Wczesna interwencja logopedyczna” 10) Medycyna w logopedii – logopeda na oddziale noworodkowym (patologia noworodka, neonatologia). 11) Profilaktyka logopedyczna noworodków i niemowląt – podstawy warunkujące rozwój najwcześniejszych funkcji aparatu artykulacyjnego, tj. pokarmowych; 12) Odruchowe reakcje oralne (norma i patologia). Proces rozwoju odruchów istotnych dla rozwoju mowy – kalendarz neurologiczny. 13) Wpływ sposobu karmienia na rozwój mowy dziecka w 1. roku życia: → karmienie piersią a karmienie butelką; → podstawowa forma profilaktyki logopedycznej. 14) Kalendarz funkcji pokarmowych - wprowadzanie pokarmów stałych (łyżeczka, kubeczek, konsystencja). 15) Rozwój mowy i komunikacji w pierwszych 12. miesiącach życia. Formy aktywności prelingwalnej. Stymulacja orofacjalna. Monitoring. 16) Diagnoza dziecka z nieprawidłowościami w obszarze karmienia, komunikacji i sensomotoryki (kryteria obserwacji) – niemowlę z Zespołem Downa. BLOK IV.„Wczesna interwencja terapeutyczna” 17) Wczesna interwencja terapeutyczna → uwarunkowania wczesnej terapii (aspekty terapii, rokowanie); → wieloaspektowość terapii dziecka do 1 r.ż.; → propozycje terapeutyczne; 18) Dieta w terapii wielu schorzeń. Współpraca z pediatrą (badania medyczne). Prezentacja materiałów filmowych. Studium przypadku (case study). |
|||||||||||||||||||
Miejsce Warszawa | |||||||||||||||||||
Kontakt e-mail: szkolenia@dobrakadra.edu.pl, tel.: 22/403-69-88 | |||||||||||||||||||