SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

WCZESNA INTERWENCJA. ELEMENTY DIAGNOZY I TERAPII DZIECKA W WIEKU 0. – 12. MIESIĘCY Z ZABURZONYM ROZWOJEM PSYCHORUCHOWYM  
Od Sobota, 14.11.2015 -  10:00
Do Niedziela, 15.11.2015 - 14:00
Odsłon : 544  

 

Temat:

WCZESNA INTERWENCJA. ELEMENTY DIAGNOZY I TERAPII DZIECKA W WIEKU 0. – 12. MIESIĘCY Z ZABURZONYM ROZWOJEM PSYCHORUCHOWYM

Prowadzący:

mgr Renata Ulman-Bogusławska, mgr Aneta Giczewska

Forma:

Szkolenie

Termin:

14-15.11.2015

Godziny zajęć:

10.00-17.00 [sobota]

9.00-14.00 [niedziela]

Miejsce :

Warszawa,  ul. Rakowiecka 39A lok.11

Cena:

400 zł

Organizator:

Centrum Kształcenia „Dobra Kadra”

www.dobrakadra.edu.pl

szkolenia@dobrakadra.edu.pl

22/403-69-88

Dla kogo przeznaczona jest szkolenie?

Psychologowie, logopedzi, pedagodzy, fizjoterapeuci, pielęgniarki, położne, lekarze, pracownicy żłobków, specjaliści wczesnej interwencji.

Cel:

1) Zdobycie wiedzy o prawidłowym rozwoju dziecka w wieku 0.-12. miesięcy

2) Poznanie aspektów nieprawidłowego rozwoju dziecka w wieku 0.-12. miesięcy

3) Prawidłowa diagnoza czynników ryzyka rozwoju dziecka w 1. roku życia

4) Przyswojenie umiejętności w zakresie obserwacji dziecka z nieprawidłowościami w rozwoju

5) Poznanie technik wczesnej interwencji terapeutycznej małego dziecka z nieprawidłowościami w rozwoju

Program:

BLOK I. „Wczesna diagnostyka rozwoju psychoruchowego. Elementy pielęgnacji, stymulacji oraz terapii”

1) Prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka od 0. -12. miesiąca.

2) Uwarunkowania rozwoju dziecka.

→ prawa rządzące rozwojem;

→ mechanizm antygrawitacyjny;

→ rozwój orientacji w linii środkowej ciała;

→ rozwój integracji napięcia mięśniowego;

→ rozwój kontroli punktów kluczowych ciała.

3) Niepokojące objawy rozwoju dziecka.

4) Stymulacja rozwoju oraz organizacja najbliższego otoczenia dziecka zgodnie z potrzebami rozwojowymi:

→ aranżacja pokoju;

→ dobór zabawek;

→ propozycje zabaw stymulujących rozwój (część praktyczna).

5) Zasady pielęgnacji dziecka w pierwszych miesiącach życia:

→ instruktarz pielęgnacyjny (część praktyczna);

→ wskazówki dla rodziców.

6) Elementy terapii dziecka ryzyka (część praktyczna):

→ hamowanie aktywności tonicznej;

→ normalizacja napięcia mięśniowego;

→ stymulacja aktywności w prawidłowych wzorcach postawy i lokomocji.

7) Zasady pielęgnacji, pozycje ułożeniowe oraz sposoby rehabilitacji dzieci urodzonych przedwcześnie (część praktyczna):

→ zabezpieczenie prawidłowej postawy (gniazdka);

→ stymulacja rozwoju emocjonalnego (kangurowanie).

8) Dotyk - noszenie, masowanie, kołysanie:

→ wpływ dotyku na rozwój psychoruchowy dziecka;

→ elementy masażu niemowląt (masaż Shantali) – część praktyczna ;

→ zasady noszenia dzieci w chustach wg szkoły noszenia ClauWi.

9) Podstawowe założenia usprawniania neurorozwojowego według B. i K. Bobath.

BLOK II.„Elementy pediatrii i neonatologii”

1) Model wczesnej interwencji. Podejście interdyscyplinarne.

2) Prenatalne uwarunkowania rozwoju dziecka. Rozwój płodowy i jego wpływ na dalszy rozwój dziecka.

3) Czynniki zakłócające przebieg rozwoju w okresie płodowym:

→ zakażenia noworodka (zespół TORCH i inne);

→ infekcje – zakażenia nieswoiste;

→ czynniki ryzyka nieprawidłowego rozwoju dziecka.

4) Uwarunkowania rozwoju dziecka.

5) Wpływ porodu na dalszy rozwój dziecka. Poród naturalny a cięcie cesarskie.

6) Noworodek – ocena kliniczna po urodzeniu. Skala Apgar. Skala Dubowitza. Skala Ballarda. Skala Amiel – Tison.

7) Noworodek z niską masą urodzeniową ciała a wcześniak. Cechy kliniczne. Czynniki ryzyka.

8) Żółtaczka fizjologiczna noworodka. Żółtaczka patologiczna. Żółtaczka jąder podkorowych. Hiperbilirubinemia.

9) Dziecko grupy ryzyka. Niedotlenienie okołoporodowe (system Cool – Cap).

BLOK III.„Wczesna interwencja logopedyczna”

10) Medycyna w logopedii – logopeda na oddziale noworodkowym (patologia noworodka, neonatologia).

11) Profilaktyka logopedyczna noworodków i niemowląt – podstawy warunkujące rozwój najwcześniejszych funkcji aparatu artykulacyjnego, tj. pokarmowych;

12) Odruchowe reakcje oralne (norma i patologia). Proces rozwoju odruchów istotnych dla rozwoju mowy – kalendarz neurologiczny.

13) Wpływ sposobu karmienia na rozwój mowy dziecka w 1. roku życia:

→ karmienie piersią a karmienie butelką;

→ podstawowa forma profilaktyki logopedycznej.

14) Kalendarz funkcji pokarmowych - wprowadzanie pokarmów stałych (łyżeczka, kubeczek, konsystencja).

15) Rozwój mowy i komunikacji w pierwszych 12. miesiącach życia. Formy aktywności prelingwalnej. Stymulacja orofacjalna. Monitoring.

16) Diagnoza dziecka z nieprawidłowościami w obszarze karmienia, komunikacji i sensomotoryki (kryteria obserwacji) – niemowlę z Zespołem Downa.

BLOK IV.„Wczesna interwencja terapeutyczna”

17) Wczesna interwencja terapeutyczna

→ uwarunkowania wczesnej terapii (aspekty terapii, rokowanie);

→ wieloaspektowość terapii dziecka do 1 r.ż.;

→ propozycje terapeutyczne;

18) Dieta w terapii wielu schorzeń. Współpraca z pediatrą (badania medyczne).

Prezentacja materiałów filmowych.

Studium przypadku (case study).

Miejsce Warszawa
Kontakt e-mail: szkolenia@dobrakadra.edu.pl, tel.: 22/403-69-88