SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować.  
Poniedziałek, 2.11.2015 Odsłon : 313  

Temat: Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować.

Prowadzący: Bożena Janiszewska

Termin szkolenia: 02 listopada 2015r. (poniedziałek)

przewidywane godziny:

poniedziałek 09:00 -14:00

Czas trwania: 6 godzin dyd.

Koszt: 150 zł

Miejsce: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa ul. Woronicza 15 lok. 100

Organizator: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
tel. 22 847-95-42
e-mail: cwro@cwro.edu.pl
www.cwro.edu.pl

 

Plan szkolenia:

CHARAKTERYSTYKA ROZWOJOWA MŁODSZEGO O ROK UCZNIA

                   NA PROGU II ETAPU EDUKACYJNEGO

1. Wstęp – charakterystyka problemu.

2. Podstawowe prawidłowości rozwoju – przypomnienie

  *związek między rozwojem fizycznym i psychicznym;

  *zmiany rozwojowe ilościowe a zmiany jakościowe – nowe możliwości;

  *zależność między dojrzewaniem a uczeniem się.

3. Uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego.

4. Właściwości wieku a właściwości indywidualne (problem akceleracji).

5. Właściwości rozwojowe uczniów kl. IV w wieku 9 – 10   w zakresie:

   *rozwoju fizycznego –jego wpływ na funkcjonowanie szkolne;

   *zmiany rozwojowe w układzie nerwowym i hormonalnym i ich efekty;

   *zmiany w układzie kostnym i mięśniowym a możliwości i potrzeby

     uczniów;

   *charakterystyczna sylwetka ucznia kl. IV w wieku 9 – 10 lat.

6. Charakterystyka rozwoju psychicznego uczniów w wieku 9 – 10 lat

  a)właściwości procesów poznawczych a możliwości uczenia się:

   *właściwości uwagi uczniów a praca  w klasie; rola nauczyciela;

   *właściwości pamięci – utrudnienia i ułatwienia w uczeniu się;

   *niektóre zaburzenia w odbiorze wrażeń a funkcjonowanie szkolne uczniów

   *spostrzeżenia wzrokowe i słuchowe a zdolność rozumienia i opanowania

     materiału szkolnego;

   *różnice w poziomie myślenia u uczniów młodszych i starszych o rok a

     możliwości rozumienia i opanowania treści programowych; rola

     nauczyciela w rozwoju procesów myślowych;

  b)właściwości procesów kierunkowych uczniów w wieku 9 – 10 lat:

   *cechy procesów emocjonalnych i ich rola jako motywów uczenia się;

   *potrzeby psychiczne uczniów, ich zaspokojenie a motywacja do

     uczenia się (potrzeby: bezpieczeństwa, akceptacji, uznania, poznawcze,

     społeczne – rola rówieśników); nauczyciel jako osoba ułatwiająca lub

     utrudniająca zaspokajanie potrzeb – rola wzmocnień;

  *główne mechanizmy osobowości i ich rola jako motywów uczenia się

    (rola samooceny i poczucia własnej wartości).

7. Warunki skutecznej pracy z uczniami klasy IV w wieku 9 – 10 lat.

8. Podsumowanie i zakończenie wykładu (pytania, uwagi i dyskusja)

Szkolenie ilustrowane jest prezentacją, pracami uczniów; słuchacze otrzymają

materiały  na piśmie.

 

 

                                       Bibliografia:

Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka.  Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań

Bogdanowicz M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. WSiP, Warszawa

Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Harmonia, Gdańsk

Borkowska A.R, Domańska Ł. (red.) (2006)- Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Eliot L. (2003). Co się tam dzieje (jak rozwija się mózg i umysł dziecka w pierwszych pięciu latach życia). Media Rodzina, Poznań

Emmons P.G., Anderson L.M. (2007)- Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. LIBER, Warszawa

Faber A.,Mazlish E. (1996). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Media Rodzina. Poznań

Hajnicz W., Konieczna A.(red.) (2013) – Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa

Jagodzińska M.(2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. GWP, Gdańsk

Janiszewska B. (2007) Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Seventh Sea, Warszawa

Janiszewska B. (2009). Sześcioletni uczeń. WSiP, Warszawa (bezpłatny materiał  promocyjny)

Janiszewska B. (2009). Sztuka motywowania. WSiP, Warszawa, bezpłatny materiał promocyjny)

Janiszewska B. (2012). Diagnoza dojrzałości szkolnej. WSiP, Warszawa

Kalinowska A.(2010)-Pozwólmy dzieciom działać  (mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego).Wyd. CKE, Warszawa.

Konarzewski K. (red). (2002). Sztuka nauczania. PWN, Warszawa    

Maslow A. (1990). Motywacja i osobowość. PAX, Warszawa   

Maruszewski M., Reykowski J., Tomaszewski T(1966). Psychologia jako nauka o człowieku. Książka i Wiedza, Warszawa

Matczak A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. ŻAK, Warszawa

Oszwa U. (2005)- Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków

Oszwa U. (red) (2008) – Wczesna diagnoza dziecięcych trudności  w liczeniu, wybrane zagadnienia. Wyd. Jedność, Kraków

Pilkiewicz M.: Środowisko ucznia a przebieg procesów wychowawczych. „Oświata i wychowanie” nr 14 (375) 1976 – NURT, nr 15 (376), 1976 – NURT.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996).  Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. PWN, Warszawa

Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G. (1985). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. WSiP, Warszawa

Schaffer H.R. (2007). Psychologia dziecka. PWN. Warszawa

Silberg J.(2005), Nauka czytania przez zabawę. Wyd. Liber, Warszawa

Spitzer M.(2008). Jak uczy się mózg. PWN, Warszawa

Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Impuls, Kraków.

Wolański N.(1975). Rozwój biologiczny człowieka. PWN, Warszawa

Żebrowska M. (red) (1980). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa  

Żytko M. (2010).-Pozwólmy dzieciom mówić i pisać  (w kontekście umiejętności językowych  trzecioklasistów). Wyd. CKE Warszawa

 

Szkolenie prowadzi Pani Bożena Janiszewska psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy bezpośredniej z dziećmi, wykładowca akademicki, autorka książki "Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań." Wyd. Seventh. Sea. Autorka poradników dla psychologów i nauczycieli a także książeczek dla dzieci.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydawane przez Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości.