Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować. | |||||||
|
|||||||
Temat: Czwartoklasiści młodsi o rok. Jak z nimi pracować. Prowadzący: Bożena Janiszewska Termin szkolenia: 02 listopada 2015r. (poniedziałek) przewidywane godziny: poniedziałek 09:00 -14:00 Czas trwania: 6 godzin dyd. Koszt: 150 zł Miejsce: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Warszawa ul. Woronicza 15 lok. 100 Organizator: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
Plan szkolenia: CHARAKTERYSTYKA ROZWOJOWA MŁODSZEGO O ROK UCZNIA NA PROGU II ETAPU EDUKACYJNEGO 1. Wstęp – charakterystyka problemu. 2. Podstawowe prawidłowości rozwoju – przypomnienie *związek między rozwojem fizycznym i psychicznym; *zmiany rozwojowe ilościowe a zmiany jakościowe – nowe możliwości; *zależność między dojrzewaniem a uczeniem się. 3. Uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego. 4. Właściwości wieku a właściwości indywidualne (problem akceleracji). 5. Właściwości rozwojowe uczniów kl. IV w wieku 9 – 10 w zakresie: *rozwoju fizycznego –jego wpływ na funkcjonowanie szkolne; *zmiany rozwojowe w układzie nerwowym i hormonalnym i ich efekty; *zmiany w układzie kostnym i mięśniowym a możliwości i potrzeby uczniów; *charakterystyczna sylwetka ucznia kl. IV w wieku 9 – 10 lat. 6. Charakterystyka rozwoju psychicznego uczniów w wieku 9 – 10 lat a)właściwości procesów poznawczych a możliwości uczenia się: *właściwości uwagi uczniów a praca w klasie; rola nauczyciela; *właściwości pamięci – utrudnienia i ułatwienia w uczeniu się; *niektóre zaburzenia w odbiorze wrażeń a funkcjonowanie szkolne uczniów *spostrzeżenia wzrokowe i słuchowe a zdolność rozumienia i opanowania materiału szkolnego; *różnice w poziomie myślenia u uczniów młodszych i starszych o rok a możliwości rozumienia i opanowania treści programowych; rola nauczyciela w rozwoju procesów myślowych; b)właściwości procesów kierunkowych uczniów w wieku 9 – 10 lat: *cechy procesów emocjonalnych i ich rola jako motywów uczenia się; *potrzeby psychiczne uczniów, ich zaspokojenie a motywacja do uczenia się (potrzeby: bezpieczeństwa, akceptacji, uznania, poznawcze, społeczne – rola rówieśników); nauczyciel jako osoba ułatwiająca lub utrudniająca zaspokajanie potrzeb – rola wzmocnień; *główne mechanizmy osobowości i ich rola jako motywów uczenia się (rola samooceny i poczucia własnej wartości). 7. Warunki skutecznej pracy z uczniami klasy IV w wieku 9 – 10 lat. 8. Podsumowanie i zakończenie wykładu (pytania, uwagi i dyskusja) Szkolenie ilustrowane jest prezentacją, pracami uczniów; słuchacze otrzymają materiały na piśmie.
Bibliografia: Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań Bogdanowicz M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. WSiP, Warszawa Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Harmonia, Gdańsk Borkowska A.R, Domańska Ł. (red.) (2006)- Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Eliot L. (2003). Co się tam dzieje (jak rozwija się mózg i umysł dziecka w pierwszych pięciu latach życia). Media Rodzina, Poznań Emmons P.G., Anderson L.M. (2007)- Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. LIBER, Warszawa Faber A.,Mazlish E. (1996). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Media Rodzina. Poznań Hajnicz W., Konieczna A.(red.) (2013) – Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa Jagodzińska M.(2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. GWP, Gdańsk Janiszewska B. (2007) Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Seventh Sea, Warszawa Janiszewska B. (2009). Sześcioletni uczeń. WSiP, Warszawa (bezpłatny materiał promocyjny) Janiszewska B. (2009). Sztuka motywowania. WSiP, Warszawa, bezpłatny materiał promocyjny) Janiszewska B. (2012). Diagnoza dojrzałości szkolnej. WSiP, Warszawa Kalinowska A.(2010)-Pozwólmy dzieciom działać (mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego).Wyd. CKE, Warszawa. Konarzewski K. (red). (2002). Sztuka nauczania. PWN, Warszawa Maslow A. (1990). Motywacja i osobowość. PAX, Warszawa Maruszewski M., Reykowski J., Tomaszewski T(1966). Psychologia jako nauka o człowieku. Książka i Wiedza, Warszawa Matczak A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. ŻAK, Warszawa Oszwa U. (2005)- Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków Oszwa U. (red) (2008) – Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, wybrane zagadnienia. Wyd. Jedność, Kraków Pilkiewicz M.: Środowisko ucznia a przebieg procesów wychowawczych. „Oświata i wychowanie” nr 14 (375) 1976 – NURT, nr 15 (376), 1976 – NURT. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. PWN, Warszawa Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G. (1985). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. WSiP, Warszawa Schaffer H.R. (2007). Psychologia dziecka. PWN. Warszawa Silberg J.(2005), Nauka czytania przez zabawę. Wyd. Liber, Warszawa Spitzer M.(2008). Jak uczy się mózg. PWN, Warszawa Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Impuls, Kraków. Wolański N.(1975). Rozwój biologiczny człowieka. PWN, Warszawa Żebrowska M. (red) (1980). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa Żytko M. (2010).-Pozwólmy dzieciom mówić i pisać (w kontekście umiejętności językowych trzecioklasistów). Wyd. CKE Warszawa
Szkolenie prowadzi Pani Bożena Janiszewska psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy bezpośredniej z dziećmi, wykładowca akademicki, autorka książki "Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań." Wyd. Seventh. Sea. Autorka poradników dla psychologów i nauczycieli a także książeczek dla dzieci. Uczestnicy otrzymują zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydawane przez Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości. |
|||||||