Miejsce
|
Aula na Wydziale Teologicznym
ul. Jordana 18, Katowice
………………
|
8:00 – 9.00
|
Rejestracja uczestników
Registration
|
9.00 – 9.15
|
Otwarcie konferencji. Wręczenie nagrody Logopedia Silesiaca 2015
Opening ceremony. The award ceremony Speech-LanguageTherapy Silesiaca 2015
|
SESJA I
Session I
|
PROWADZENIE
Keynote Speakers
|
dr n. hum. Katarzyna Węsierska
|
9.15 – 10.15
|
Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy w praktyce logopedy klinicznego – problematyka dyferencjalnej diagnostyki, a efektywność długotrwałej opieki logopedycznej
Children with delay of development of speech in a practice of medical speech-language therapy - problems of the differential assessment and effectiveness of the long - term care
|
doc. dr hab. n. ped. Karel Neubauer
Gość specjalny
Department of Special Education and Speech-Language Therapy Fakulty of Education University of Hradec Králové and Medical Speech-Language Therapy Česká Lípa
Tłumaczenie: mgr Józef Oczadły
|
10.15 – 10.45
|
O procesie opanowywania języka przez dziecko - nabywanie i uczenie się
The process of language acquisition by a child – acquiring and learning
|
dr hab. prof. UŚ Bernadeta Niesporek-Szamburska
Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
10.45 – 11.00
|
Dyskusja
Discussion
|
11.00 – 12.00
|
Walne zebranie członków Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (11.00 – I termin, 12.00 – II termin)
General meeting of the members of the Silesian Department of the Polish Society of Speech-Language Therapy
|
11.00 – 12.00
|
SESJA POSTEROWA i przerwa kawowa/kanapkowa
Poster Session and refreshments
|
|
Różnice w stanie mowy dzieci o podobnym ubytku słuchu
Differences in the state of speech among children with similar hearing impairment
|
Marta Cyroń
Koło Naukowe Logopedii, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
|
„Podwójnie wyjątkowi” w teorii i praktyce logopedycznej
Twice exceptional children in theoretical and practical aspects in speech-language pathology
|
mgr Maria Foryś
Centrum Rozwoju Zdolności i Terapii Mowy „Podwójnie wyjątkowi”, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki; Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 w Krakowie
|
Badanie opinii polskich logopedów na temat możliwości współpracy z tłumaczem
Survey on Polish SLTs’ opinions on the possibility of cooperating with interpreters
|
mgr Katarzyna Gaweł
Instytut Języka Angielskiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach
dr n. hum. Katarzyna Węsierska
Instytut Języka Polskiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Centrum Logopedyczne w Katowicach
|
Charakterystyka samooceny i osobowości osób jąkających się będących i niebędących w trakcie terapii
Self-esteem and personality characteristic of stuttering people who participate in speech therapy as well as these who do not
|
Aleksandra Jastrzębowska
Koło Naukowe Logopedii, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
|
Strategie postępowania logopedycznego w przypadku dzieci ze specyficznym zaburzeniem rozwoju językowego (SLI)
Logopaedic strategies in children with Specific Language Impairment (SLI)
|
mgr Sofia Kamińska
Uniwersytet Wrocławski, Dzienny Ośrodek Psychiatrii i Zaburzeń Mowy dla Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu
|
Bariery komunikacyjne dzieci i młodzieży w szkołach polskich za granicą.
Stymulowanie umiejętności językowych sposobem na poprawę kompetencji komunikacyjnej uczniów
Communication barriers of children and teenagers in Polish schools abroad. Language skills stimulation as a way to improve communication competence of schoolchildren
|
mgr Kamila Kuros-Kowalska,
mgr Natalia Moćko
Instytut Języka Polskiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
Przesiewowe badanie mowy, czyli o czym żaden logopeda zapomnieć nie może
Speech screening, which is about what no speech therapist can not forget
|
mgr Kamila Kuros-Kowalska,
mgr Natalia Moćko,
mgr Monika Pakura
Instytut Języka Polskiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
Mam niedosłuch … Mam też głos! „Posłuchaj” o niedosłuchu
I have a hearing loss... I also have a voice! "Listen" about hearing loss
|
mgr Ewa Kwaśniok, mgr Magdalena Ławecka
Śląskie Centrum Słuchu i Mowy „Medincus” w Katowicach
|
Rola logopedy w pracy z uczniami romskimi
The role of speech therapist working with Romani children
|
mgr Monika Pakura
Instytut Języka Polskiego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
Internetowy system przesiewowy badań artykulacyjnych i wspierania korekcji wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym
The online screening system of articulation and supporting of correction articulation defects in children of preschool age
|
dr Agnieszka Płusajska-Otto
dr Ewa Gacka
Uniwersytet Łódzki
dr Maciej Szczepańczyk
dr inż. Bartosz Sakowicz
Politechnika Łódzka
|
Ocena funkcjonowania językowego dzieci z zespołem Williamsa
Assessment of the linguistic functioning of children with Williams syndrome
|
mgr Joanna Witkowska
Stowarzyszenie Zespołu Williamsa w Warszawie
|
Funkcjonowanie językowe dzieci niesłyszących w kontekście społecznego wsparcia ich rodzin
Speech function of hearing impaired children within the context of their families' social support
|
dr n. hum. Agnieszka Woźniak
Zakład Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
|
SESJA II
Session II
|
PROWADZENIE
Keynote Speakers
|
mgr Katarzyna Pietras
|
12.00 – 12.30
|
Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej
Speech disorders assessment card for patients after total laryngectomy
|
dr n. hum. Dorota Lipiec
Pracownia Logopedii, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
|
12.30 – 13.30
|
Diagnoza specyficznego zaburzenia językowego (SLI) u dzieci jedno- i dwujęzycznych - perspektywa polska
Diagnosis of specific language impairment (SLI) in monolingual and bilingual children: Polish perspective
|
dr hab. Ewa Haman,
mgr Magdalena Łuniewska
Instytut Badań Edukacyjnych, Uniwersytet Warszawski
|
13.30 – 14.00
|
Rola właściwej aktywności mięśni artykulacyjnych na poszczególnych etapach tworzenia głosu
The role of proper activity of articulation muscles at various stages of the act of voice creation
|
mgr Agnieszka Kurowska-Janecka
Katedra Audiologii i Foniatrii, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
|
14.00 – 14.30
|
O etyce zawodu logopedy w opinii studentów logopedii, logopedów, rodziców i pełnoletnich osób z zaburzeniami mowy - doniesienia z badań własnych
Ethical aspects of logopedic profession in the opinion of students of logopedic and logopedists parents and adult patients with speech disturbanced as well – results of own research findings
|
dr n. hum. Mieczysław Chęciek
Staropolska Szkoła Wyższa w Kielcach, Specjalistyczne Centrum Terapii Jąkania w Wodzisławiu Śląskim
mgr Elżbieta Bijak
Szkoła Podstawowa Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Mikołowie, Specjalistyczne Centrum Terapii Jąkania w Wodzisławiu Śląskim
|
14.30 – 15.00
|
Przerwa kawowa/kanapkowa
Refreshments
|
SESJA III
Session III
|
PROWADZENIE
Keynote Speakers
|
dr n. hum. Mieczysław Chęciek
|
15.00 – 15.30
|
Terapia chorych z afazją (na przykładzie terapii grupowej sekcji “Afazja” SON w Gliwicach
Therapy the sick person with aphasia
|
dr n. hum. Małgorzata Szalińska-Otorowska
Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości w Gliwicach, Poradnia Logopedyczna w Gliwicach, Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych „SON” w Gliwicach, Sekcja „Afazja”
|
15.30 – 16.00
|
Rola oceny rozwoju psychoruchowego dziecka w kompleksowej diagnozie logopedycznej
The role that an assessment of a child’s psychomotor development plays in a comprehensive speech therapy diagnosis
|
mgr Elżbieta Bogacz
Gliwicki Ośrodek Adaptacyjno Rehabilitacyjny; Centrum Regionalnych Placówek Pieczy Zastępczej w Gliwicach
mgr Anna Bogacz-Rybczak
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Gliwicach – gimnazjum i liceum z oddziałami integracyjnymi
|
16.00 – 16.30
|
Seplenienie boczne – prawda i fałsz
Sigmatismus lateralis – truth and false
|
dr n. hum. Joanna Trzaskalik
Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach
|
16.30 – 17.00
|
Dyslalia: temat poznany czy rozpoznawany?
Dyslalia: a well-recognized or an under-recognized issue?
|
mgr Barbara Sambor
Państwowa Wyższa Szkołą Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie, Wydział Aktorski
|
17.00 –
17.30
|
Prawo Medyczne w codziennej praktyce logopedy
Medical law in the practice of speech-language therapists
|
mgr Maciej Gibiński
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego; Centrum Doradcze Prawa Medycznego w Krakowie
|
17.30 –
17.45
|
Dyskusja
Discussion
|
|
17.45
|
ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
Closing Ceremony
|
|
|
|
|
|