Sześciolatek w klasie I | |||||||
|
|||||||
Sześciolatek w klasie ISzkolenie przewidziane jest dla nauczycieli klas zerowych i klas I – III tam, gdzie do klasy I już uczęszczają dzieci sześcioletnie, lub będą uczęszczać od września 2016 roku. Termin szkolenia: 25 kwietnia 2015r. (sobota) przewidywane godziny: wtorek 10:00 -15:00 Czas trwania: 6 godzin dyd. Koszt: 150 zł Miejsce: CWRO (Warszawa ul. Woronicza 15 lok. 100) Organizator: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości Sp. z o.o. ul. Woronicza 15 lokal 100, 02-625 Warszawa Sześciolatek w klasie I 1. Wstęp – uzasadnienie decyzji o obniżeniu wieku szkolnego; pojęcie „sześciolatka”. 2. Problem: dojrzewanie a uczenie się i główne zapisy w podstawie programowej (rola zabawy szczególnie w okresie przygotowawczym) 3. Co to znaczy, że sześciolatki w swoim działaniu kierują się głównie emocjami emocje dzieci a uczenie się uczenia; rola nauczyciela w sterowaniu tymi motywami (dzieci chcą się uczyć, gdy lubią szkołę). 4. Właściwości procesów instrumentalnych u dzieci sześcioletnich a) właściwości dużej motoryki i ich uwarunkowanie; „głód ruchu” – jak w procesie dydaktycznym uwzględniać te właściwości; b) właściwości manualne - czego można oczekiwać od dzieci, dlaczego, jakie można stawiać im wymagania; kształtowanie nawyków; pochwały i zachęta, a nie uwagi krytyczne; rola manipulacji; c) cechy uwagi – czego można oczekiwać i czego wymagać; jak kierować uwagą dzieci; nie karać za trudności w skupianiu uwagi; d) właściwości procesów pamięciowych – rola emocji; niska gotowość pamięci; e) cechy spostrzeżeń wzrokowych – początki spostrzegania analityczno- syntetycznego; jak wprowadzać symbole – litery, cyfry i inne znaki; f) cechy spostrzeżeń słuchowych: kształtowanie funkcji analityczno-syntetycznych w zabawach i poprzez zabawy jamko przygotowanie do nauki pisania i czytania; g) mowa – jej właściwości; rola w zdobywaniu informacji i w myśleniu; h) myślenie – specyfika myślenia konkretno-wyobrażeniowego przedoperacyjnego u dzieci – jakość operacji umysłowych; brak odwracalności i decentracji i skutki w rozwoju myślenia matematycznego. 5. Dlaczego sześciolatki tak różnią się od dzieci siedmioletnich – skok rozwojowy w wieku ponad 6 lat; różnice indywidualne; inna jakość procesów instrumentalnych u większości dzieci w drugim semestrze klasy I. 6. Lateralizacja i jej znaczenie w początkowym okresie nauki (klasy I – III). 7. Jak pracować z dziećmi w pierwszym semestrze klasy I, by nie przestały lubić szkoły (przyjazna atmosfera, zabawa, indywidualizowanie, wzmocnienia pozytywne – język, zachęta, pochwała, budowanie właściwej samooceny itp.; system wymagań – co wolno i dlaczego, czego nie wolno i dlaczego). 8. Jak uczyć dzieci uczenia się: prawo do błędu, sposoby utrwalania i powtarzania; sposoby sprawdzania, język poleceń i instrukcji. 9. Współpraca z rodzicami – na czym powinna polegać. 10. Zakończenie.
Szkolenie prowadzi Pani Bożena Janiszewska psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy bezpośredniej z dziećmi, wykładowca akademicki, autorka książki "Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań." Wyd. Seventh. Sea. Autorka poradników dla psychologów i nauczycieli a także książeczek dla dzieci.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydawane przez Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości. |
|||||||
Miejsce Warszawa | |||||||
Kontakt tel. 22 847-95-42 fax. 22 847-95-41 e-mail: cwro@cwro.edu.pl | |||||||