SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Terapia osób jąkających się w nurcie modyfikacji. Metoda wystarczająco płynnej mowy  
Od Sobota, 23.09.2017 -  10:00
Do Niedziela, 24.09.2017 - 16:00
Odsłon : 416  

 

Temat:

„Terapia osób jąkających się w nurcie modyfikacji.

 Metoda wystarczająco płynnej mowy”.

 

Prowadzący:

Lucyna Jankowska – Szafarska, Jagoda Tuchowska

Forma:

Szkolenie warsztatowe

Termin:

23 -24.09.2017

Godziny zajęć:

18 godzin dydaktycznych (godziny zostaną ustalone z Uczestnikami)

Miejsce :

Skawina ul. Korabnicka 3c

Cena:

400 zł

Organizator:

Gabinet Terapii Mowy Tugi Jagoda Tuchowska

www.tugi.pl  

gabinet@tugi.pl

Gabinet Psychologa Klinicznego "Spotkanie" Lucyna Jankowska - Szafarska

www.gabinet-spotkanie.pl

 

Tematyka szkolenia:

Szkolenie obejmuje istotne dla jego tematyki ZAGADNIENIA TEORETYCZNE z obszaru logopedii i psychologii oraz prezentację PRAKTYKI TERAPII JĄKANIA U DZIECI, MŁODZIEŻY I OSÓB DOROSŁYCH W NURCIE MODYFIKACJI.

Program:

- psychologiczna baza i uzasadnienie wyboru nurtu modyfikacji jąkania spośród dostępnych podejść logopedycznych

- relacja terapeutyczna jako podstawa praktyki

- przegląd najnowszych badań dotyczących etiologii oraz neurobiologicznych i psychologicznych korelatów jąkania

- idea terapii: m.in. analiza „Testamentu” Van Ripera ,

- przedstawienie programu terapii wg. Della dla dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym jąkaniem oraz etapów terapii dla młodzieży i dorosłych wg. Charles’a Van Ripera: motywacja, identyfikacja, desesytyzacja, zmiana, przybliżanie (do optymalnej zmiany), stabilizacja.

- autorskie elementy terapii: Metoda Wystarczająco Płynnej Mowy

- opisy przypadków wraz z analizą nagrań procesu terapii

- obszerne ćwiczenia warsztatowe (trening umiejętności terapeutycznych) i dyskusję wokół przedstawianego materiału

- prezentacja technik pracy adaptowanych do potrzeb terapii dzieci i młodzieży jąkającej się w nurcie modyfikacji

- setting terapeutyczny w praktyce logopedycznej

Głównym celem szkolenia będzie umożliwienie Uczestnikom praktycznego zapoznania  się z logopedycznym i psychologicznym wymiarem nurtu modyfikacji jąkania, rozumianego jako praca nad wtórną częścią tego zaburzenia:

- zmianą nieprzystosowawczej reakcji na zająknięcie, polegającej na napinaniu się, walce z blokiem  lub unikaniu mówienia

- zmianą niekorzytsnego nastawienia psychicznego wobec problemu.

Rdzeniem terapii jest odkrycie możliwości wpływu na sposób zająknięcia i budowanie zdolności łagodzenia bloków. Sprzyja temu m.in. analiza fonetyczna modyfikowanych głosek, ćwiczenia proporiorecepcji. Poprzedza go praca nad tolerancją momentów niepłynności mowy (pierwotna część zaburzenia), poznawcze techniki redukcji stresu i negatywnych emocji towarzyszących jąkaniu oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i samoakceptacji. Celem terapii jest istotne zmniejszenie się  nasilenia jąkania i przystosowawcze strategie radzenia sobie w momentach niepłynności mowy. Przedstawione będą odniesienia prezentowanego podejścia do psychoterapii.

Szkolenie prowadzone będzie w kameralnej grupie ze względu na potrzebę aktywnego udziału Uczestników szkolenia.

Lucyna Jankowska - Szafarska

Mgr psychologii absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, specjalista psychologii klinicznej.

Pracuje w Szpitalu Specjalistycznym im. dr Babińskiego jako starszy asystent psycholog kliniczny. Prowadzi  prywatny gabinet „SPOTKANIE” (www.gabinet-spotkanie.pl).

Związana z ruchem samopomocy osób jąkających się od początku jego istnienia w Polsce, najpierw uczestnik Klubu „J”, potem członek zarządu Polskiego Związku Jąkających się, przedstawiciel PZJ na spotkaniach ELSA (Europejska Liga Związków Jąkających się). Aktualnie zaangażowana w działalność Grupy „J” w podejściu Charles’a Van Riper’a.

Terapię jąkania poznała „z dwóch stron biurka”: po osobistym zmierzeniu się z problemem w nurcie modyfikacji jąkania i osiągnięciu wystarczająco płynnej mowy, od ponad 20 lat prowadzi terapię osób jąkających się: dorosłych i dzieci.

Uczestnik wielu szkoleń z dziedziny terapii psychologicznej i terapii osób jąkających się, m.in. kursu metody Van Ripera prowadzonego przez jego ucznia Andreasa Starke, Mini Kids prowadzonym przez Petera Schneidera, Palin PCI prowadzonym przez Katarzynę Węsierską.

Przełożyła z języka angielskiego klasyczną pozycję The Suttering Foundation : W. Dell „Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym” (Wydawnictwo Impuls). Jest jednym z redaktorów książki „Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu” oraz autorem artykułu dotyczącego terapii modyfikacji jąkania (aktualnie w druku w Wydawnictwie Edukacyjnym).

Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu terapii osób jąkających się na Podyplomowych Studiach Logopedycznych Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego.

W swojej pracy poszukuje odniesień terapii jąkania do teorii i praktyki terapii psychologicznej.

 

Jagoda Tuchowska

Pedagog specjalny, neurologopeda, absolwentka pedagogiki wczesnoszkolnej (UJ), pedagogiki terapeutycznej (APS Warszawa), logopedii (APS Warszawa), neurologopedii (UMCS Lublin),

Obecnie realizuje  studia  doktoranckie w Instytucie Psychologii UJ oraz jest w trakcie całościowego szkolenia z zakresu psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.

Pracuje jako pedagog terapeuta w ZPO przy Małopolskim Centrum Rehabilitacji Dzieci w Radziszowie oraz prowadzi prywatną praktykę.

Pracę terapeutyczną poddaje systematycznej superwizji.

Ukończyła liczne kursy, szkolenia i warsztaty dotyczące jąkania.

(Praca w nurcie modyfikacji jąkania - L. Jankowska – Szafarska, Palin PCI - K. Węsierska, Mini Kids - P. Schneider i in.)

 

Laureatka grantu im. J.G. Bruttena ufundowanego przez prof. M. Vanryckeghem.

Uczestniczka Zespołu pracującego nad adaptacją i tłumaczeniem baterii testów do oceny postaw, uczuć i zachowań osób jąkających się (BAB) autorstwa prof. M. Vanryckeghem.

Założycielka i współprowadząca, wraz Lucyną Jankowską – Szafarską, grupę wsparcia dla osób jąkających się – Grupa J w podejściu Ch. Van Ripera.

 

Publikacje naukowe:

Wolski P., Tuchowska J.A., (2016). Asymetria mózgu i lateralizacja w jąkaniu. Konteksty Pedagogiczne 2 (7), s. 47 – 64.

Faściszewska M., Tuchowska J., (2017). Narzędzia stosowane w diagnozie jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W: Skibska J. (red.), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s.321-344.

Miejsce Skawina
Kontakt email: gabinet@tugi.pl, tel.: 513 020 721