Terapia osób jąkających się w nurcie modyfikacji. Metoda wystarczająco płynnej mowy | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Tematyka szkolenia: Szkolenie obejmuje istotne dla jego tematyki ZAGADNIENIA TEORETYCZNE z obszaru logopedii i psychologii oraz prezentację PRAKTYKI TERAPII JĄKANIA U DZIECI, MŁODZIEŻY I OSÓB DOROSŁYCH W NURCIE MODYFIKACJI. Program: - psychologiczna baza i uzasadnienie wyboru nurtu modyfikacji jąkania spośród dostępnych podejść logopedycznych - relacja terapeutyczna jako podstawa praktyki - przegląd najnowszych badań dotyczących etiologii oraz neurobiologicznych i psychologicznych korelatów jąkania - idea terapii: m.in. analiza „Testamentu” Van Ripera , - przedstawienie programu terapii wg. Della dla dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym jąkaniem oraz etapów terapii dla młodzieży i dorosłych wg. Charles’a Van Ripera: motywacja, identyfikacja, desesytyzacja, zmiana, przybliżanie (do optymalnej zmiany), stabilizacja. - autorskie elementy terapii: Metoda Wystarczająco Płynnej Mowy - opisy przypadków wraz z analizą nagrań procesu terapii - obszerne ćwiczenia warsztatowe (trening umiejętności terapeutycznych) i dyskusję wokół przedstawianego materiału - prezentacja technik pracy adaptowanych do potrzeb terapii dzieci i młodzieży jąkającej się w nurcie modyfikacji - setting terapeutyczny w praktyce logopedycznej Głównym celem szkolenia będzie umożliwienie Uczestnikom praktycznego zapoznania się z logopedycznym i psychologicznym wymiarem nurtu modyfikacji jąkania, rozumianego jako praca nad wtórną częścią tego zaburzenia: - zmianą nieprzystosowawczej reakcji na zająknięcie, polegającej na napinaniu się, walce z blokiem lub unikaniu mówienia - zmianą niekorzytsnego nastawienia psychicznego wobec problemu. Rdzeniem terapii jest odkrycie możliwości wpływu na sposób zająknięcia i budowanie zdolności łagodzenia bloków. Sprzyja temu m.in. analiza fonetyczna modyfikowanych głosek, ćwiczenia proporiorecepcji. Poprzedza go praca nad tolerancją momentów niepłynności mowy (pierwotna część zaburzenia), poznawcze techniki redukcji stresu i negatywnych emocji towarzyszących jąkaniu oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i samoakceptacji. Celem terapii jest istotne zmniejszenie się nasilenia jąkania i przystosowawcze strategie radzenia sobie w momentach niepłynności mowy. Przedstawione będą odniesienia prezentowanego podejścia do psychoterapii. Szkolenie prowadzone będzie w kameralnej grupie ze względu na potrzebę aktywnego udziału Uczestników szkolenia. Lucyna Jankowska - Szafarska Mgr psychologii absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, specjalista psychologii klinicznej. Pracuje w Szpitalu Specjalistycznym im. dr Babińskiego jako starszy asystent psycholog kliniczny. Prowadzi prywatny gabinet „SPOTKANIE” (www.gabinet-spotkanie.pl). Związana z ruchem samopomocy osób jąkających się od początku jego istnienia w Polsce, najpierw uczestnik Klubu „J”, potem członek zarządu Polskiego Związku Jąkających się, przedstawiciel PZJ na spotkaniach ELSA (Europejska Liga Związków Jąkających się). Aktualnie zaangażowana w działalność Grupy „J” w podejściu Charles’a Van Riper’a. Terapię jąkania poznała „z dwóch stron biurka”: po osobistym zmierzeniu się z problemem w nurcie modyfikacji jąkania i osiągnięciu wystarczająco płynnej mowy, od ponad 20 lat prowadzi terapię osób jąkających się: dorosłych i dzieci. Uczestnik wielu szkoleń z dziedziny terapii psychologicznej i terapii osób jąkających się, m.in. kursu metody Van Ripera prowadzonego przez jego ucznia Andreasa Starke, Mini Kids prowadzonym przez Petera Schneidera, Palin PCI prowadzonym przez Katarzynę Węsierską. Przełożyła z języka angielskiego klasyczną pozycję The Suttering Foundation : W. Dell „Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym” (Wydawnictwo Impuls). Jest jednym z redaktorów książki „Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu” oraz autorem artykułu dotyczącego terapii modyfikacji jąkania (aktualnie w druku w Wydawnictwie Edukacyjnym). Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu terapii osób jąkających się na Podyplomowych Studiach Logopedycznych Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego. W swojej pracy poszukuje odniesień terapii jąkania do teorii i praktyki terapii psychologicznej.
Jagoda Tuchowska Pedagog specjalny, neurologopeda, absolwentka pedagogiki wczesnoszkolnej (UJ), pedagogiki terapeutycznej (APS Warszawa), logopedii (APS Warszawa), neurologopedii (UMCS Lublin), Obecnie realizuje studia doktoranckie w Instytucie Psychologii UJ oraz jest w trakcie całościowego szkolenia z zakresu psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Pracuje jako pedagog terapeuta w ZPO przy Małopolskim Centrum Rehabilitacji Dzieci w Radziszowie oraz prowadzi prywatną praktykę. Pracę terapeutyczną poddaje systematycznej superwizji. Ukończyła liczne kursy, szkolenia i warsztaty dotyczące jąkania. (Praca w nurcie modyfikacji jąkania - L. Jankowska – Szafarska, Palin PCI - K. Węsierska, Mini Kids - P. Schneider i in.)
Laureatka grantu im. J.G. Bruttena ufundowanego przez prof. M. Vanryckeghem. Uczestniczka Zespołu pracującego nad adaptacją i tłumaczeniem baterii testów do oceny postaw, uczuć i zachowań osób jąkających się (BAB) autorstwa prof. M. Vanryckeghem. Założycielka i współprowadząca, wraz Lucyną Jankowską – Szafarską, grupę wsparcia dla osób jąkających się – Grupa J w podejściu Ch. Van Ripera.
Publikacje naukowe: Wolski P., Tuchowska J.A., (2016). Asymetria mózgu i lateralizacja w jąkaniu. Konteksty Pedagogiczne 2 (7), s. 47 – 64. Faściszewska M., Tuchowska J., (2017). Narzędzia stosowane w diagnozie jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W: Skibska J. (red.), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s.321-344. |
|||||||||||||||||||
Miejsce Skawina | |||||||||||||||||||
Kontakt email: gabinet@tugi.pl, tel.: 513 020 721 | |||||||||||||||||||