/niemowlęctwo/
ang. infant/infancy, babyhood, niem. Säugling/Säuglingsalter, fr. nourrisson, ros. грудной ребёнок
pol. niemowie ‘dziecko niepotrafiące mówić’
Dziecko od urodzenia do ukończenia 1. roku życia. W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy życia niemowlę rozwija bardzo intensywnie sferę motoryczną i psychiczną. Pierwszy miesiąc życia nazwany jest okresem noworodkowym. Wszystkie zmysły dziecka rozwijają się jeszcze w życiu płodowym, a w chwili przyjścia na świat są w pełni gotowe do działania. Jedynie zmysł wzroku potrzebuje jeszcze kilku tygodni na osiągnięcie dojrzałości. Z punktu widzenia rozwoju poznawczego 1. rok życia dziecka to niezwykle ważny czas uczenia się języka.
W rozwoju niemowlę przechodzi kolejne fazy nabywania umiejętności społecznych, motorycznych, wzrokowych, słuchowych i językowych.
Fazy rozwoju niemowlęcia
Miesiąc życia |
Umiejętność |
Pierwszy |
ssanie; połykanie; unoszenie głowy podczas leżenia na brzuchu; głużenie; podążanie wzrokiem |
Drugi |
wkładanie rąk do ust; zabawa palcami; utrzymywanie głowy; rozpoznawanie bliskich osób |
Trzeci |
reagowanie uśmiechem; utrzymywanie grzechotki; odwracanie głowy na dźwięk, skupianie wzroku; wsłuchiwanie się w wypowiedzi dorosłych |
Czwarty |
chwytanie i puszczanie; odwracanie się z pleców na brzuch; głośny śmiech |
Piąty |
sięganie po przedmioty; pełzanie do przodu; reagowanie na zniknięcie twarzy |
Szósty |
chwyt szczypcowy; podciąganie do pozycji stojącej; siedzenie z podparciem; rozpoznawanie nieznanych osób |
Siódmy |
wrzucanie do pudełka; trzymanie butelki; chodzenie przy meblach; reduplikowanie sylab; obserwowanie spadających przedmiotów |
Ósmy |
picie z kubka; odwracanie kartek; samodzielne siedzenie; reagowanie na odbicie w lustrze |
Dziewiąty |
żucie; pokazywanie elementów palcem; pierwsze objawy dominacji ręki; samodzielne stanie; gaworzenie samonaśladowcze; przyciąganie zabawek; poszukiwanie przedmiotu; reakcja na imię |
Dziesiąty |
jedzenie palcami; zdobywanie przestrzeni; naśladowanie gestów; poruszanie zabawką |
Jedenasty |
chwyt pęsetowy; rzucanie/kopanie piłki; wykonywanie polecenia; pokazywanie przedmiotów; rozumienie pierwszych słów |
Dwunasty |
otwieranie pojemników; wstawanie z pozycji siedzącej; samodzielne chodzenie; pierwsze słowa; korzystanie z nocnika |
Literatura:
J. Cieszyńska, M. Korendo: Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007;