/ETAP WSTĘPNY W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ/
ang. preliminary exercises in speech therapy
Terapia logopedyczna charakteryzuje się ściśle określonym przebiegiem, który odzwierciedla się w poszczególnych etapach jej realizacji. Pierwszym z nich jest etap ćwiczeń wstępnych. Do etapu wstępnego można zaliczyć wszystkie ćwiczenia, które poprzedzają właściwe postępowanie terapeutyczne, zmierzające do wprowadzania nowych (ilościowo lub jakościowo) składników języka (czy też elementów mowy) u pacjenta. Stanowią je:
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia fonacyjne (głosowe),
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych,
- ćwiczenia słuchowe,
- ćwiczenia ogólnej sprawności motorycznej,
- ćwiczenia poszczególnych funkcji psychicznych: uwagi, pamięci, spostrzegawczości.
Ćwiczenia te mogą stanowić również integralną część kolejnego etapu terapii – etapu właściwego, jednak wówczas rozbudowuje się je lub zawęża ich określone partie. Jest to uzależnione od uwarunkowań, które występują u konkretnego pacjenta, i od zaburzenia mowy. W podstawowym zakresie ćwiczenia te znajdują się natomiast właśnie we wstępnej części terapii. W tej postaci mogą stanowić również trzon ćwiczeń przeprowadzanych w ramach profilaktyki logopedycznej.
Literatura:
A. Walencik-Topiłko: Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej, [w]: Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 303–328.
G. Jastrzębowska: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
E.M. Skorek: Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001.
.