Aktywne zmysły - program wspomagania rozwoju psychomotorycznego dziecka

pomoce-niebieski
Pomoce do stymulacji i korekcji układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych, uwagi wzrokowej oraz koordynacji oko-ruchowej
Pomoce do stymulacji układu słuchowego i wzrokowego
Mata sensoryczna z  ruchomymi  elementami  do ćwiczeń grafomotorycznych
Tabliczka magnetyczna z zestawem plansz i szablonów magnetycznych do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki podstaw technik szkolnych

Aktywne Zmysły to kompleksowy, autorski program wspomagania rozwoju psychomotorycznego dziecka. To zbiór ponad 300 wyselekcjonowanych ćwiczeń, obejmujących wszystkie systemy zmysłowe dziecka.
zawiera 23% VAT
1200,00 zł
Rabat
Cena sprzedaży bez VAT975,61 zł


Preloader

Aktywne Zmysły to kompleksowy, autorski program wspomagania rozwoju psychomotorycznego dziecka. To zbiór ponad 300 wyselekcjonowanych ćwiczeń, obejmujących wszystkie systemy zmysłowe dziecka, umożliwiających planowanie i realizację zajęć terapeutycznych przez okres jednego roku, m.in. w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Projekt został przygotowany w oparciu o metodę integracji sensorycznej (SI). Przeznaczony jest do stymulacji rozwoju sensomotorycznego i terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego, w pracy z dziećmi od trzeciego roku życia. Został opracowany pod kątem wykorzystania w gabinecie lub domu, bez konieczności stosowania sprzętu podwieszanego. Stanowi uzupełnienie zasadniczej terapii SI.

Program uzupełnia podręczny zestaw ponad 50 starannie dobranych pomocy terapeutycznych. Wybór pomocy i ćwiczeń  został dokonany w oparciu o wieloletnie  doświadczenie autorki - terapeuty integracji sensorycznej, pedagoga specjalnego, oligofrenopedagoga, tyflopedagoga i logopedy - w pracy z dziećmi z różnego rodzaju opóźnieniami i  zaburzeniami rozwojowymi.

AKTYWNE ZMYSŁY to autorski  projekt wspomagania rozwoju psychomotorycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Projekt uzupełnia zestaw pomocy terapeutycznych. Program jest przeznaczony do stymulacji procesów sensomotorycznych i terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Dobór pomocy i   proponowane  w oparciu o nie ćwiczenia i zabawy zostały opracowane z myślą o dzieciach:

  • z opóźnieniami i zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym
  • z niepełnosprawnością umysłową
  • ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju i autyzmem
  • z zaburzeniami genetycznie uwarunkowanymi
  • z deficytami i dysharmoniami  rozwojowymi
  • nadruchliwych i z zaburzeniami w koncentracji uwagi wzrokowo/słuchowo/ruchowej
  • z opóźnionym rozwojem mowy i zaburzeniami w komunikacji słowno-językowej

 

Wykaz pomocy znajdujących się w zestawie:

  1. Pomoce do stymulacji i korekcji układu przedsionkowego i dotykowego oraz koordynacji międzypółkulowej (tasiemka w kolorze niebieskim): poduszka powietrzna, piłka plażowa i piłka dmuchana z wypustkami, szczoteczka chirurgiczna do masażu, miotełka i łopatka, piłeczki sensoryczne (trzy rodzaje) i piłka na gumce; zakręcona rurka, chusty i szarfy, sznury, gumki.
  2. Pomoce do stymulacji i korekcji układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych, uwagi wzrokowej oraz koordynacji oko-ruchowej (tasiemka w kolorze zielonym): kinetyczne koło, guzik wibrujący, optyczny kalejdoskop, laser i mini żarówka, piłka wisząca typu Marsdena, drążek sterujący, śmigiełko, „sucha bańka", labirynt magnetyczny, marionetka Pinokio (zamiennie losowo - Pszczółka na sprężynce), piłeczka „klik".
  3. Pomoce do stymulacji układu słuchowego i wzrokowego (tasiemka w kolorze żółtym): lizak wzrokowo-dźwiękowy (zamiennie losowo - bębenek ze spiralą), marakasy, dmuchany „młotek".
  4. Mata sensoryczna z ruchomymi  elementami do ćwiczeń grafomotorycznych, zabaw polisensorycznych oraz nauki podstaw całościowego czytania i liczenia (tasiemka w  kolorze czerwonym): dłonie, stopy i strzałki, dwa zestawy figur geometrycznych, zestaw do gry „Kółko i krzyżyk”, litery drukowane, cyfry, małe kółka; mata sensoryczna. Wszystkie elementy w zestawie wykonane są z wysokiej jakości filcu.
  5. Tabliczka magnetyczna z zestawem plansz  i szablonów magnetycznych do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki podstaw technik szkolnych: plansze magnetyczne: „Dłonie i stopy", „Kształty, cyfry i litery”, „Ósemka leżąca’’, „Ósemka leżąca złożona”, „Orientacja kierunkowa i przestrzenna (na, pod, za…)” , „Strzałki” , „Siatka”, „Labirynt”, „Kółka”; zestaw szablonów magnetycznych, nakładka przezroczysta suchościeralna, tabliczka magnetyczna i nakładka przezroczysta suchościeralna.
  6. Kapelusik sensomotoryczny (profilaktyka wad wzroku i wad postawy).
  7. Wyposażenie dodatkowe: pompka, przyssawka silikonowa, haczyk i kołek rozporowy.
  8. Torba sensoryczna.

 

Przykładowe ćwiczenia:

1. Ćwiczenia i pomoce do stymulacji i korekcji układu przedsionkowego i dotykowego oraz koordynacji międzypółkulowej (tasiemka w kolorze niebieskim).

Miotełka i łopatka do masażu - są wykonane z silikonu z wygodnymi rączkami. Rodzaj materiału, z którego są zrobione, jest bardzo dobrze tolerowany przez dzieci. 

Cel ćwiczeń: Stymulacja czucia głębokiego i zmniejszenie stopnia nadwrażliwości dotykowej, regulacja stopnia pobudzenia układu nerwowego. Masaż miotełką i łopatką stosujemy w przypadku nadwrażliwości dotykowej, a także przy zaburzeniach czucia głębokiego.

Zasada podstawowa: lekkie oklepywanie działa uspokajająco, a silne pobudzająco.

Masaż miotełką poprzez omiatanie:

  • wierzch dłoni, następnie przedramiona od palców w kierunku łokci (w supinacji tj. wierzch dłoni)
  • wnętrze dłoni, następnie przedramiona od palców w kierunku łokci (w  pronacji, tj. wnętrze dłoni)
  • każdy palec dłoni, rozpoczynając od opuszków, następnie nadgarstki i stawy łokciowe, grzbiet stopy od palców w kierunku  stawu skokowego

 

2. Plansza nr 5 z rysunkami do ćwiczeń orientacji kierunkowej i przestrzennej (na, pod, za…) 

Cel ćwiczeń: Kształtowanie orientacji kierunkowej i przestrzennej, utrwalanie znajomości schematu ciała.

Ćwiczenia z planszą nr 5 powinny poprzedzić zabawy z układaniem przedmiotu w przestrzeni. Należy nadmuchać piłkę plażową (z zestawu) i przygotować kartonowe pudełko, np. po butach. 

Dziecko ma postępować zgodnie z poleceniem (powinno patrzeć na planszę)

  • Połóż piłkę na pudełku, pod pudełkiem, z lewej strony, z prawej strony, z tyłu, z przodu pudełka

 

Aktywne zmysły to propozycja skierowana do terapeutów, nauczycieli i rodziców. Adresowana jest w szczególności do:

  • terapeutów integracji sensorycznej 
  • terapeutów zajęciowych, nauczycieli przedszkoli, pedagogów prowadzących zajęcia rewalidacyjne i terapeutów autyzmu
  • logopedów i neurologopedów
  • pedagogów specjalnych
  • rodziców dzieci z zaburzeniami sensomotorycznymi

Korzystanie z pomocy nie wymaga posiadania uprawnień do prowadzenia terapii integracji sensorycznej.

 

O autorkach:

Bożenna Odowska - Szlachcic -  oligofrenopedagog, logopeda, tyflopedagog, terapeuta integracji sensorycznej, diagnosta i terapeuta funkcji wzrokowych, redaktor naczelna Kwartalnika PSTIS  Integracja Sensoryczna w latach 2015-2016; autorka książek i publikacji z zakresu integracji sensorycznej, min. Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy, Zeszyt 1 i Zeszyt 2 Stymulacja układów sensorycznych, Harmonia oraz książki Wzrok i Słuch, zmysły wiodące w uczeniu się B. Odowska-Szlachcic, B. Mierzejewska, Harmonia Universalis.   

Opracowała koncepcję  merytoryczną  zestawu pomocy AKTYWNE  ZMYSŁY oraz Kapelusika Sensomotorycznego, autorka Podręcznika z ćwiczeniami do zestawu pomocy AKTYWNE ZMYSŁY.

Agnieszka Leszczyńska  -  projektantka, absolwentka UMCS w Lublinie Wydziału Wychowania Artystycznego oraz Wydziału Wzornictwa Przemysłowego PJWSK w Łodzi; zaprojektowała min.  wielofunkcyjny stolik Happy Team dla młodszych dzieci, zestaw  mebli dziecięcych i pomoce do terapii polisensorycznej w przedszkolach. Zaprojektowała i wykonała prototypy pomocy do zestawu AKTYWNE ZMYSŁY, według autorskiej koncepcji i własnych rozwiązań technicznych.

WYKAZ POMOCY - AKTYWNE ZMYSŁY

I. Pomoce do stymulacji i korekcji układu przedsionkowego i dotykowego oraz koordynacji międzypółkulowej (tasiemka w kolorze niebieskim)

1. Poduszka powietrzna

2. Piłka plażowa i piłka dmuchana z wypustkami

3. Szczoteczka chirurgiczna do masażu

4. Miotełka i łopatka

5. Piłeczki sensoryczne trzy rodzaje i piłka na gumce

6. Zakręcona rurka

7. Chusty i szarfy

8. Sznury

9. Gumki

II. Pomoce do stymulacji i korekcji układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych, uwagi wzrokowej oraz koordynacji oko-ruchowej (tasiemka w kolorze zielonym)

1. Kinetyczne koło

2. Guzik wibrujący

3. Optyczny kalejdoskop

4. Laser i mini Żarówka

5. Piłka wisząca typu Marsdena

6. Drążek sterujący

7. Śmigiełko 2 szt.

8. „Sucha bańka”

9. Labirynt magnetyczny

10. Marionetka Pinokio albo Pszczółka na sprężynce (wybierane losowo)

11. Piłeczka „Klik”

III. Pomoce do stymulacji układu słuchowego i wzrokowego (tasiemka w kolorze żółtym)

1. Marakasy

2. Lizak wzrokowo-dźwiękowy albo Bębenek ze spiralą (wybierane losowo)

3. Dmuchany „Młotek”

IV. Mata sensoryczna z ruchomymi elementami do ćwiczeń grafomotorycznych, zabaw polisensorycznych oraz nauki podstaw całościowego czytania i liczenia (tasiemka w kolorze czerwonym). Wszystkie elementy w zestawie wykonane są z wysokiej jakości filcu.

1. Dłonie, stopy i strzałki

2. Dwa zestawy figur geometrycznych

3. Litery drukowane, cyfry, małe kółka

4. Zestaw do gry „Kółko i krzyżyk”

5. Mata sensoryczna

V. Tabliczka magnetyczna z zestawem plansz i szablonów magnetycznych do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki podstaw technik szkolnych

1. Tabliczka magnetyczna

2. Zestaw plansz magnetycznych

3. Plansza magnetyczna „Dłonie i stopy”

4. Plansza magnetyczna
„Kształty, cyfry i litery”

5. Plansza magnetyczna „Ósemka leżąca’’

6. Plansza magnetyczna „Ósemka
„leżąca’’ złożona”

7. Plansza magnetyczna „Orientacja
kierunkowa i przestrzenna (na, pod, za…)”

8. Plansza magnetyczna „Strzałki”

9. Plansza magnetyczna „Siatka”

10. Plansza magnetyczna „Labirynt”

11. Plansza magnetyczna „Kółka”

12. Nakładka przezroczysta sucho
ścieralna 2 szt.

13. Zestaw szablonów magnetycznych

14. Tabliczka magnetyczna i nakładka
przezroczysta sucho ścieralna

VI. Kapelusik Sensomotoryczny. (Profilaktyka wad wzroku i wad postawy)

 

Wyposażenie dodatkowe

1. Pompka

2. Przyssawka silikonowa

3. Haczyk i kołek rozporowy

 

Torba sensoryczna