AAC - Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się dzieci niemówiących | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie? ADRESACI: pedagodzy, nauczyciele specjalni, psycholodzy, logopedzi i inni specjaliści pracujący z osobami niemówiącymi. Prowadzący: mgr Alina Smyczek – ukończyła studia pedagogiczne na UJ w Krakowie, jest dyplomowanym logopedą, a także nauczycielem dyplomowanym. Pracuje z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością z poważnymi zaburzeniami komunikacji w Zespole Szkół Nr 11 w Krakowie (obecnie w grupach przedszkolnych i szkolnych z dziećmi z zaburzeniami funkcji OUN) oraz w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Autorka licznych publikacji a także wystąpień na konferencjach również poza granicami kraju. Alina Smyczek jest beneficjentką stypendium Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej (ISAAC) Teacher in Residence Program, odbyła półroczny staż w szkole dla dzieci z zaburzeniami w komunikacji w Kalifornii. Jest członkiem i założycielem Stowarzyszenia „Mówić bez słów”, prezesem Zarządu III i IV kadencji, jest także członkiem komisji eksperckich MEN
Projektuje i prowadzi zajęcia dla studentów w Krakowie, Łodzi i Warszawie a także wiele szkoleń dla nauczycieli w całym kraju.
Szkolenie bazuje na przykładach zaczerpniętych z terapii dzieci na poziomie wczesnego wspomagania rozwoju, w wieku przedszkolnym i szkolnym, jednak prezentowane zasady i metodyka dają się wykorzystać także ze starszymi pacjentami. Szkolenie wprowadza w zagadnienia AAC, dostarcza podstawowych informacji teoretycznych, porządkuje wiedzę uczestników, ale przede wszystkim koncentruje się na umiejętnościach praktycznych.
NA SZKOLENIU UCZESTNIK MOŻE SIĘ NAUCZYĆ:
oceniać dojrzałość osoby do komunikacji symbolicznej, oceniać zasadność zastosowania AAC, planować pracę terapeutyczną na poziomie przedsymbolicznym i symbolicznym, dobierać odpowiednio słownictwo na pierwszych etapach terapii, wprowadzać znaki manualne i graficzne, dobierać i stosować strategie komunikacji, projektować proste pomoce: tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe, stosować różne techniki nauczania komunikacji z użyciem znaków. SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA:
Wprowadzenie do AAC: filozofia, użytkownicy, indywidualny system komunikacji. Rodzaje znaków. Rozwój kompetencji komunikacyjnych i językowych dziecka; Rozpoznawanie możliwości porozumiewania się dziecka cz. I Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym. Planowanie pracy. Rozpoznawanie możliwości porozumiewania się dziecka cz. II. Planowanie pracy. Metodyka wprowadzania komunikacji wspomagającej i alternatywnej. cz. I – budowanie środowiska językowego. Techniki dostępu i strategie komunikacji. Metodyka wprowadzania komunikacji wspomagającej i alternatywnej, cz. II – wprowadzanie znaków i kształtowanie pojęć. Metodyka wprowadzania komunikacji wspomagającej i alternatywnej, cz. III - pomoce do porozumiewania się. Dobór słownictwa. Rozszerzanie kompetencji komunikacyjnych i językowych. Metodyka wprowadzania komunikacji wspomagającej i alternatywnej, cz. IV - Osobiste pomoce do porozumiewania się. Słownictwo rdzeniowe i dalsze (szczegółowe). Uczestnik będzie miał okazję zobaczyć dziesiątki gotowych pomocy do porozumiewania się, a także fragmenty filmowe ukazujące dzieci uczące się AAC na różnych etapach umiejętności i pracę terapeutyczną. |
|||||||||||||||||||
Miejsce Katowice-Piotrowice | |||||||||||||||||||
Kontakt e-mail: szkolenia@egoselect.pl, tel.: 501 460 069 | |||||||||||||||||||