Biblioterapia i bajkoterapia w nowoczesnym procesie edukacji i terapii | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie? Adresaci: nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, bibliotekarze, psychologowie Cele: Celem szkolenia jest dostarczenie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu doboru i możliwości wykorzystania odpowiednich tekstów edukacyjnych i terapeutycznych adresowanych do dzieci i młodzieży. Warsztaty rozwijają umiejętności samodzielnego prowadzenia zajęć biblioterapeutycznych z elementami arteterapii na zajęciach lekcyjnych, bibliotekach, w świetlicach i przedszkolach. Pokazują różnorodne metody pracy z czytelnikiem, także z tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych i czytelniczych. Zajęcia poszerzają wiedzę z zakresu doboru i wykorzystania odpowiedniej literatury dla osób niechętnie czytających, z zaburzeniami autyzmu, dysleksji, ADHD oraz w procesie rehabilitacji czytelników niepełnosprawnych. Prowadząca: dr Wanda Matras-Mastalerz – adiunkt w Instytucie Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, kierownik Zespołu ds. Badań nad Książką w ramach Ośrodka Badań nad Mediami UP w Krakowie, kierownik kursów z zakresu biblioterapii i bajkoterapii. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu terapeutycznej funkcji książki, biblioterapii, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, technik pracy umysłowej oraz edukacji medialnej i czytelniczej. Certyfikowany trener stymulacji pamięci i rozwoju intelektu, współpracownik Uniwersytetu Dzieci i Rodziców przy UP w Krakowie oraz kilkunastu małopolskich Uniwesytetów Trzeciego Wieku. Treści szkoleniowe: I Etapy i modele postępowania biblioterapeutycznego 1.Wprowadzenie do zagadnień biblioterapii, definicja i rodzaje biblioterapii: kliniczna, rozwojowa, instytucjonalna. 2. Warsztat biblioterapeutyczny. II Biblioterapia wobec agresji i przemocy wśród dzieci młodzieży. Modele postępowania biblioterapeutycznego 1.Przeciwdziałający zachowaniom agresywnym: a) wzmacniający poczucie własnej wartości b) wspomagający proces adaptacji dziecka w grupie c) wskazujący jak radzić sobie z lękami i stresem. 2. Zabawy diagnostyczno-integracyjne w biblioterapii. III Dobór i wykorzystanie literatury oraz alternatywnych materiałów czytelniczych w biblioterapii 1.Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej. 2. Wykorzystanie bajek terapeutycznych w pracy z dziećmi z problemami, w tym: a) baśni b) bajek psychoedukacyjnych c) bajek psychoterapeutycznych d) bajek relaksacyjnych e) bajek filozoficznych. IV Stymulacyjna i korekcyjna funkcja biblioterapii. Biblioterapia w pracy z osobami dyslektycznymi, z zaburzeniami uwagi, lateralizacji i ADHD, autyzmu oraz osobami niepełnosprawnymi V Magia obrazu i siła słów w baśniowym świecie Kamishibai – warsztaty z wykorzystaniem japońskiej techniki snucia opowieści przy pomocy kart narracyjnych łączących formy teatralne, literackie i plastyczne
|
|||||||||||||||||||
Miejsce Węgrzce koło Krakowa | |||||||||||||||||||
Kontakt e-mail: szkolenia@perfectus.edu.pl, tel.: 604 705 942 | |||||||||||||||||||
Placówka posiada akredytację Małopolskiego Kuratora Oświaty. |