Temat:
|
Opóźniony rozwój mowy i jego rodzaje
Uniwersalne metody stymulacji rozwoju mowy oraz modyfikacji zachowania
|
Prowadzący:
|
prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski
|
Forma:
|
Warsztaty
|
Termin:
|
24.11.2019r. [niedziela]
|
Godziny zajęć:
|
9.00 do 15.00 (8 godz. dydatktycznych)
|
Miejsce :
|
Bydgoszcz, ul. Powstańców Wielkopolskich 24/1A
|
Cena:
|
390 zł przy wpłacie do dnia 31.08.2019r.
420 zł przy wpłacie od dnia 01.09.2019r. do dnia 30.09.2019r.
450 zł przy wpłacie od dnia 01.10.2019r.
|
Organizator:
|
AFALOG Centrum Szkoleń Neurologopedycznych
tel. 606 694 219
szkolenia@afalog.pl
|
Dla kogo przeznaczona jest konferencja?
Warsztaty przeznaczone są dla logopedów, terapeutów, pedagogów, nauczycieli, rodziców, studentów kierunków pedagogicznych i pokrewnych.
Prowadzący:
Prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski /patolog mowy/, twórca i kierownik Zakładu Patologii
i Rehabilitacji Mowy AM w Lublinie oraz wykładowca Wyższej Szkoły Ekonomii
i Turystyki w Kielcach. Założyciel i prezes Fundacji „Orator”. Twórca i przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Mowy. Członek Komisji Ekspertów do spraw specjalizacji w dziedzinie neurologopedii przy Ministrze Zdrowia. Specjalista w dziedzinie neurologopedii. Rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie nauczania przedsiębiorczości. Autor 110 publikacji z dziedziny patologii mowy, komunikacji słownej, zarządzania organizacjami non - profit i przedsiębiorczości, które dotyczą głównie jąkania, mowy bezładnej oraz komunikacji słownej. Autor pierwszych polskich testów logopedycznych: Testu Sprawności Językowej, Przesiewowego Testu Logopedycznego, Testu Słownika Dziecka oraz Kwestionariusza Niepłynności Mówienia.
Program:
I. Założenia i cele szkolenia
Zdecydowana większość dzieci z zaburzeniami mowy jest opóźniona w jej rozwoju. Opóźniony rozwój mowy (ORN ) oznacza istotnie niższą sprawność językową powstała
w okresie kształtowania się mowy dziecka. Jaki taki ORM towarzyszy afazji dziecięcej, spektrum autyzmu, niepełnoprawności intelektualnej, SLI. Jednostki te, spełniające rolę etykiet diagnostycznych, odgrywają małą rolę w procesie terapeutycznym. Należy w nim skupić się na profilu zachowania słownego sporządzonego na postawie analizy próbek mowy oraz wynikach testów językowych. Do tego profilu należy dostosować stymulację rozwoju mowy, której mechanizm jest podobny w normie i patologii. Zacząć należy
od pobudzenia motywacji do mówienia i opanowania podstaw języka. Przedwczesne wprowadzanie komunikacji alternatywnej, skutecznie hamuje rozwój języka, a nawet cofa. Dopiero po opanowaniu struktury zdania wyjściowego/jądrowego możemy ją rozwijać, rozszerzać lub modyfikować, zmierzając do rozwoju konwersacji. Na przeszkodzie temu stoją często zaburzania w zachowaniu dziecka, które należy wyeliminować w pierwszej kolejności.
II. Program szkolenia.
- Kryteria językowe, rozwojowe i statystyczne w rozpoznawaniu opóźnienia w rozwoju mowy.
- Analiza próbek mowy oraz testy rozwoju języka podstawą rozpoznania ORM oraz określenie jego profilu.
- Dziecko niemówiące i słabo mówiące.
- Odróżnianie afazji dziecięcej, spektrum autyzmu, niepełnosprawności intelektualnej
i SLI.
- Metody motywowania dziecka do mówienia. Podnoszenie gotowości komunikacyjnej. Słabo mówiące dziecko i małomówni rodzice.
- "Kąpiel słowna" – uniwersalna metoda stymulacji rozwoju mowy.
- Podstawy rozwoju mowy: obszary poznawczo – językowe, słownik minimum, zdania jądrowe , mowa dialogowa. Techniki stymulacji.
- Metody wychowania dziecka z ORM oraz terapia jego zachowania.
- Ocena efektów wychowania, stymulacji i terapii.
III. Cele szkolenia:
- różnicowanie różnych postaci ORM i ich rozpoznanie zgodnie z obwiązującymi klasyfikacjami DSM – 5 oraz ICD – 10;
- analizowanie próbek mowy i zachowania;
- korzystanie z testów rozwoju językowego ( PTL , TSJ , TSD , TRJ );
- opracowanie profilu rozwoju językowego;
- opracowanie planu stymulacji i terapii dostosowanego do tego profilu;
- opanowanie metod rozwijania potrzeby mówienia;
- zastosowanie technik zwiększających kompetencje poznawcze, lingwistyczne
i komunikacyjne dziecka.
|