Temat:
|
Jąkanie w wieku przedszkolnym i szkolnym.
|
Prowadzący:
|
prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski
|
Forma:
|
Warsztaty
|
Termin:
|
22.11.2019r. [piątek]
|
Godziny zajęć:
|
12.00 do 19.00 (8 godz. dydatktycznych)
|
Miejsce :
|
Bydgoszcz, ul. Powstańców Wielkopolskich 24/1A
|
Cena:
|
390 zł przy wpłacie do dnia 31.08.2019r.
420 zł przy wpłacie od dnia 01.09.2019r. do dnia 30.09.2019r.
450 zł przy wpłacie od dnia 01.10.2019r.
|
Organizator:
|
AFALOG Centrum Szkoleń Neurologopedycznych
tel. 606 694 219
szkolenia@afalog.pl
|
Dla kogo przeznaczona jest konferencja?
Warsztaty przeznaczone są dla logopedów, terapeutów, pedagogów, nauczycieli, rodziców, studentów kierunków pedagogicznych i pokrewnych.
Prowadzący:
Prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski /patolog mowy/, twórca i kierownik Zakładu Patologii
i Rehabilitacji Mowy AM w Lublinie oraz wykładowca Wyższej Szkoły Ekonomii
i Turystyki w Kielcach. Założyciel i prezes Fundacji „Orator”. Twórca i przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Mowy. Członek Komisji Ekspertów do spraw specjalizacji w dziedzinie neurologopedii przy Ministrze Zdrowia. Specjalista w dziedzinie neurologopedii. Rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie nauczania przedsiębiorczości. Autor 110 publikacji z dziedziny patologii mowy, komunikacji słownej, zarządzania organizacjami non - profit i przedsiębiorczości, które dotyczą głównie jąkania, mowy bezładnej oraz komunikacji słownej. Autor pierwszych polskich testów logopedycznych: Testu Sprawności Językowej, Przesiewowego Testu Logopedycznego, Testu Słownika Dziecka oraz Kwestionariusza Niepłynności Mówienia.
Program:
I. Założenia i cele szkolenia
Spośród wielu podejść do terapii osób jąkających się moją metodę wyróżnia :
- traktowanie jąkania jako zaburzenia psychosomatycznego,
- pogłębiona diagnoza dla celów terapii,
- koncentracja na problemie pacjenta i jego społecznego otoczenia ,
- skupieniu się na zależności między niepłynnością mówienia, logofobią, nadmiernym napięciem mięśniowym i stresem komunikacyjnym,
- nie akceptowanie jąkania, lecz motywowanie do jego terapii,
- preferowanie technik naturalnego mówienia,
- dostrzeganie w ćwiczeniach mowy aspektu psychicznego i duchowego, nadającego nowy wymiar terapii,
- rozładowywanie emocji leżących u podłoża patologicznej niepłynności mówienia,
- obniżanie napięcia mięśniowego nie tylko narządów mowy, ale całego ciała,
- stopniowanie stresu komunikacyjnego i radzenie sobie z nim,
- wykorzystanie potencjału osoby jąkającej się, która przecież mówi przeważnie płynnie,
- dostosowanie metody do wieku i możliwości Efekty terapii jąkania
są największe w wieku przedszkolnym, mniejsze w wieku szkolnym, a najmniejsze
w wieku dojrzałym.
Dlatego należy podejmować leczenie możliwie wcześnie, wierząc w jego skuteczność.
II. Program
Jąkanie w wieku przedszkolnym
- Różnicowanie jąkania wczesnodziecięcego i rozwojowej niepłynności mówienia
na podstawie wyników uzyskanych w Kwestionariuszu Zaburzeń Płynności Mówienia
- Stosowana analiza zachowania dziecka niepłynnie mówiącego w domu i przedszkolu.
- Niedopuszczenie do przekształcenia się rozwojowej niepłynności mówienia w jąkanie.
- Rozwój jąkania : nagły i stopniowy.
- Skala Reakcji na Niepłynność Mówienia dla rodziców i nauczycieli.
- Metody terapii jąkania wczesnodziecięcego ( faza milczenia i komunikacji bezsłownej, techniki hamowania niepłynności mówienia, relaksacja, efekt placebo, techniki ujawniania emocji, stymulacja rozwoju językowego).
- Metody pracy z rodzicami (wywiad terapeutyczny, analiza postaw rodzicielskich, poprawa komunikacji wewnątrzrodzinnej).
- Przykłady efektywnej terapii jąkania wczesnodziecięcego.
Jąkanie w wieku szkolnym
- Diagnoza dla celów terapii :
- Rozpoznanie rodzaju jąkania (oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, typ psychologiczny, fizjologiczny)
- Skala Samooceny i Oceny Jąkania oraz Skala Motywacji do Terapii Jąkania
- Stosowana analiza zachowania dziecka jąkającego się w domu i szkole
- Terapia systemowa :
- Szkoła docelowym miejscem terapii jąkania i sprawdzianem jej efektywności.
- Metody motywowania do terapii.
- Kontakt i relacja terapeutyczna.
- Metoda jednoczesnego obniżania niepłynności mówienia, logofobii, napięcia mięśniowego oraz stresu komunikacyjnego.
- Techniki poprawiające płynność mówienia (metoda Engiel, płynne jąkanie, przeciąganie, rytmizacja).
- Metody terapii logofobii (stopniowanie sytuacji lękowych, odczulanie, uwalnianie emocji, psychodrama).
- Metody obniżania nadmiernego napięcia mięśniowego (relaksacja, wizualizacja, masaż, hydroterapia, ziołolecznictwo)
- Sposoby radzenia sobie ze stresem komunikacyjnym (dozowanie stresu, przekształcanie stresu złego w dobry, wystąpienia publiczne).
- Współpraca z klasą, nauczycielami i rodzicami (grupy spotkaniowe, rozmowa terapeutyczna).
III. Cele szkolenia:
- umiejętność rozpoznawania rodzaju jąkania i dostosowania do jego terapii,
- poznanie technik diagnozy jąkania dla terapii,
- opanowanie podstawowych technik poprawiających płynność mówienia,
- opanowanie podstawowych technik psychoterapeutycznych,
- podniesienie wiary terapeutów w efektywność terapii jąkania.
|