Temat:
|
AAC: alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji
osób o specjalnych potrzebach w porozumiewaniu się
|
Prowadzący:
|
Alina Smyczek
|
Forma:
|
szkolenie
|
Termin:
|
19-20.10.2019
|
Godziny zajęć:
|
09.00-18.00 [sobota], 10h dydaktycznych
08.00-17.00 [niedziela], 10h dydaktycznych
|
Miejsce:
|
Kraków
|
Cena:
|
590 zł
|
Organizator:
|
Gabinet Logopedyczny „Kłębuszek”
www.klebuszek.com.pl
e-mail: gabinet.klebuszek@gmail.com
505-107-257
|
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
- logopedzi, rodzice
Prowadząca:
Alina Smyczek
- ukończyła studia pedagogiczne (UJ, Kraków), jest logopedą dyplomowanym (UW, Warszawa); jest nauczycielem dyplomowanym i praktykiem z 23-letnim stażem,
- pracuje z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością i ze specjalnymi potrzebami w komunikowaniu się w Zespole Szkół Specjalnych Nr 11 w Krakowie stosując wspomagające i alternatywne metody komunikowania się (AAC) oraz technologię wspomagającą (AT),
- ma w dorobku kilkadziesiąt publikacji i wystąpień, także na konferencjach poza granicami kraju,
- otrzymała stypendium Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej (ISAAC) Teacher in Residence Program: odbyła półroczny staż w szkole dla dzieci z zaburzeniami w komunikacji w Kaliforni, USA, połączony z intensywnym programem szkolenia,
- od 1998 roku projektuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli w kraju i za granicą oraz autorskie zajęcia dla studentów w Krakowie i Warszawie, przeszkoliła ponad 3500 osób.
- pracowała w komisjach eksperckich MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju, współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
- jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia „Mówić bez słów”, prezesem Zarządu III i IV kadencji oraz członkiem ISAAC – Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej z siedzibą w Kanadzie.
Program szkolenia:
Dzień pierwszy:
900
|
Komunikacja wspomagająca i alternatywna – wprowadzenie i terminologia.
Rodzaje znaków
|
3h
|
1115
|
Przerwa
|
|
1130
|
Rozwój kompetencji komunikacyjnych i językowych dziecka;
Rozpoznawanie możliwości porozumiewania się dziecka cz.I
|
2h
|
1300
|
Przerwa obiadowa
|
|
1345
|
Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym
|
3h
|
1600
|
Przerwa
|
|
1615–
1800
|
Rozpoznawanie możliwości porozumiewania się dziecka cz. II
|
2h
|
Dzień drugi:
800
|
Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
cz. I – Budowanie środowiska językowego. Strategie przekazywania informacji.
|
3h
|
1015
|
Przerwa
|
|
1030
|
Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
cz. II – wprowadzanie znaków
|
3h
|
1245
|
Przerwa obiadowa
|
|
1330
|
Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
cz. III - pomoce do porozumiewania się:
Dobór słownictwa. Rozszerzanie kompetencji komunikacyjnych i językowych
|
2h
|
1500
|
Przerwa
|
|
1515-
1700
|
Metodyka wprowadzania systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
cz. IV - Pomoce do porozumiewania się – c.d.
|
2h
|
Cel szkolenia:
Szkolenie ma charakter solidnego wprowadzenia słuchacza w dziedzinę AAC: pokazuje elementy interwencji, ich strukturę oraz prezentuje metodyczny porządek wprowadzania AAC. Ma na celu przygotowanie uczestnika do:
- Rozumienia AAC jako dziedziny wiedzy i praktyki oraz podejścia
- diagnozy umiejętności komunikacji osoby niemówiącej
- budowania środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (strukturyzacje, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka),
- bycia kompetentnym partnerem komunikacji osoby uczącej się AAC,
- planowania początkowych kroków w podnoszeniu umiejętności komunikacji (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie zachowań komunikacyjnych),
- dobierania i nauczania strategii komunikacji
- nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi,
- rozszerzania wypowiedzi użytkowników AAC i ich komunikacyjnych funkcji,
- dobierania i konstruowania prostych pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe),
- wplatania nauki AAC w rutynę placówki lub domu.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają też narzędzia potrzebne do budowania indywidualnego systemu komunikacji, np.: systemy znaków, programy specjalistyczne, komunikatory. Widzą dziesiątki przykładów pomocy do komunikacji oraz wiele filmowych ilustracji procesu uczenia się ich użycia. Biorą udział w ćwiczeniach, dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.
Cena obejmuje materiały szkoleniowe, każdy słuchacz otrzymuje materiały, około 50 stron w teczce oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
W czasie przerw obiadowych możliwość kupienia obiadu we własnym zakresie.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu.
|