Temat:
|
TRUDNOŚCI W KARMIENIU I JEDZENIU. DIAGNOZA I ELEMENTY TERAPII KARMIENIA WG STANDARDU SZKOŁY TERAPII KARMIENIA
OD PESTKI DO OGRYZKA
|
Prowadzący:
|
Marta Lider-Baj; Renata Ulman – Bogusławska
|
Forma:
|
Szkolenie
|
Termin:
|
13.10.2019
|
Godziny zajęć:
|
09.00-16.00
|
Miejsce :
|
Katowice, ul. Bażantów 2, osiedle Bażantów
|
Cena:
|
690 zł
|
Organizator:
|
Fundacja In Corpore
www.fundacjaincorpore.pl
kursy@fundacjaincorpore.pl
telefon 882024648
|
Instruktor szkolenia:
Prowadzące:
Marta Baj – Lieder – logopeda wczesnej interwencji, terapeuta Integracji Sensorycznej, terapeuta ręki, instruktor masażu Shantali, doradca noszenia ClauWi®, terapeuta karmienia, terapeuta Empathy Dolls, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od pestki do Ogryzka, właściciel Centrum Terapii Logop w Gdańsku, autor publikacji dla terapeutów i dzieci, w tym między innymi autor książki dla dzieci z neofobią pokarmową "Boję się owoców"
Renata Ulman – Bogusławska – psycholog dziecięcy, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej, specjalista wczesnej interwencji, nauczyciel niemowlęcego masażu Shantali, terapeuta karmienia, terapeuta Empathy Dolls, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od pestki do Ogryzka, właściciel Gabinetu Terapii Dziecięcej Sensuum w Warszawie
Do udziału w kursie zapraszamy:
Logopedów
Fizjoterapeutów
Terapeutów integracji sensorycznej
Pedagogów
Lekarzy
Ramowy program szkolenia – (10 godzin lekcyjnych)
BLOK I. Diagnoza zaburzeń karmienia
1) Diagnoza trudności w karmieniu – Pestkowy „gold standard”. Plan konsultacji jedzeniowej dziecka i rodziny;
2) Diagnoza różnicowa – z czym możemy mieć do czynienia w terapii?
- Zespół AFRID
- Wybiórczość pokarmowa o podłożu sensoryczno – motorycznym
- Neofobia pokarmowa
- Awersja pokarmowa
- Dzieci z diagnozą spectrum autyzmu
3) Rozwój funkcji pobierania pokarmu -
a) Ocena gotowości do podjęcia doustnego przyjmowania pokarmów – bezpieczeństwo kliniczne dziecka
b) Dotychczasowe doświadczenie kliniczne dziecka
- dzieci urodzone o czasie
- noworodki urodzone przedwcześnie
- dzieci starsze – symptomy, które powinny niepokoić
- traumatyczne doświadczenia dziecka
c) Diagnoza Mouthing – dlaczego nie wszystkie dzieci wkładają rączki do buzi. Etapy rozwoju mouthing.
4) Karmienie piersią –
- ssanie odżywcze/ ssanie nie odżywcze
- oznaki gotowości do ssania
- wykładniki efektywnego karmienia (obiektywne, subiektywne)
- trudności po stronie matki/ trudności po stronie dziecka
5) Karmienie butelką – kryteria doboru – czy istnieje idealna butelka? Interwencje wspierające trudności z karmieniem butelką.
6) Pozycjonowanie – podstawa czy/ i pasujący element układanki?
7) Skrócone wędzidełko wargi górnej i skrócone wędzidełko podjęzykowe – przeszkoda czy fanaberia? Skutki odległe i skutki natychmiastowe. Sposób postępowania.
8) Jedzenie palcami – funkcja poprzedzająca jedzenie łyżeczką jako droga do samodzielności.
9) „Jedzenie to nie jest bułka z masłem?” - Przyczyny trudności z przejściem z pokarmów płynnych na pokarmy zwarte.
10) Łyżeczka – kryteria, trudności. Łyżeczka do karmienia/ łyżeczka do samodzielnego jedzenia – kryteria oceny i doboru. Trudności z poborem pokarmu z łyżeczki. Metody
poboru pokarmów z łyżeczki. Tempo, pozycja głowy. Ćwiczenia.
11) Kubek otwarty – kryteria, trudności.
12) Kubek niekapek – a może jednak? Historia powstania kubka niekapka. Mechanizm poboru picia z kubka niekapka. Czy istnieje alternatywa?
13) Słomka – kryteria, trudności
14) Papka, pokarm stały, płyn – kryteria, trudności
15) Kiedy jedzenie boli… - ćwiczenia.
16) Kiedy odejść od zasady?
BLOK II. Terapia zaburzeń karmienia – elementy; podstawa
1) Kto to jest terapeuta karmienia? Strategie i sposób postępowania. Zespół uczestniczący. Rola terapeuty karmienia.
2) Kto potrzebuje terapii karmienia?
3) Terapia zaburzeń karmienia – filozofia Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka©. Wieża z klocków.
4) Podział odpowiedzialności - karmienie jest rodzicielstwem.
5) Rola rodzica – czy rodzic jest sprzymierzeńcem w terapii.
6) Cele terapii karmienia. Baza/ podstawa terapii karmienia
|