Dla kogo przeznaczona jest konferencja?
-dla terapeutów pracujących w ramach wczesnej interwencji
-dla rodziców dzieci, u których przyswajanie języka nie przebiega zgodnie z normą
-dla logopedów pracujących z małym dzieckiem niemówiącym (autyzm, upośledzenie umysłowe, alalia)
Nauczysz się, jak łączyć rozwój ruchu, mowy i ciekawości dziecka, jak bawić się, by wywołać pierwsze dźwięki i jak zachęcić niemówiącego malucha do mówienia.
Dr Marzena Machoś-Nikodem
Dr Marzena Machoś-Nikodem jest logopedą, specjalistą wczesnej logopedii klinicznej, filologiem i oligofrenopedagogiem. Od kilkunastu lat zajmuje się terapią małych dzieci. Zajmuje się diagnozą i terapią logopedyczną noworodków i niemowląt. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów z zakresu terapii mowy, poradników dla rodziców i logopedów oraz kart diagnozy (diagnoza neurologopedyczna niemowląt, ocena bazowych umiejętności komunikacyjnych, ocena gotowości do jedzenia – obserwacja gotowości motorycznej, sensorycznej i odruchowej, karty oceny ssania piersi i ssania butelki).
Program:
- Co to jest Guguhopla? Założenia techniki łączącej ruch, zabawę i wokalizację pierwszych samogłosek.
- Zacznij od bazy – bazowe umiejętności komunikacyjne a budowanie kontaktu z niemówiącym dzieckiem.
- Guguhopla dla niemowlaka- stymulacja dźwiękami w czasie codziennych czynności pielęgnacyjnych. Dialog wokaliczny (czuwanie bierne i czynne, stymulacja w dialogu)
- Guguhopla dla niemówiącego malucha – propozycje aktywności mobilizujących do produkcji pierwszych dźwięków.
- Wykorzystanie w terapii przedmiotów codziennego użytku (piłka, kocyk, papier toaletowy zamiast drogich pomocy. Propozycje zabaw z rodzicami. Nauka samogłosek.
- Samogłoski na start – piłki (samogłoski plus sekwencje ruchów dwóch kolorowych piłek, propozycja domowej, prostej zabawy dla rodziców i terapeutów).
- Samogłoski na start – koc (samogłoski plus sekwencje ruchów).
- Jak utrwalać wprowadzane na terapii dźwięki w domu (propozycje zabaw z rodzicami)
- Samogłoska „totalna” – połączenie dźwięku, obrazu graficznego, gestu i konkretnej zabawy. Nauka dokonywania wyboru, gdzie dźwięk symbolizuje wykonywaną czynność.
- Samogłoska plus rozumienie – oznaczenie nazw czynności dźwiękiem samogłoskowym. Zabawa z nazywaniem.
- Od samogłoski do zdania. Komunikacja totalna (obrazek, gest, litera, dźwięk).
- Komunikacja totalna. Budowanie zdań obrazkowo-literowo-gestycznych (propozycje do czasowników jeść, mieć, lubić).
- Samogłoska a czasownik. Propozycje zabaw
- Funkcje pierwszych połączeń wyrazowych (wg K. Kuszak) – przeniesienie modelu normatywnego do terapii dziecka z ORM (nominacja, negacja, nieistnienie, powtórzenie, wykonawca-czynność)
|