Dyzartria wyzwaniem dla logopedy
PROWADZĄCA: mgr Magdalena Mazur – neurologopeda, surdologopeda, terapeuta Empathy Dolls, terapeuta karmienia z wykorzystaniem m.in. elementów wg. koncepcji Human Touh, providerer – terapeuta metody Johannesa IAS, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta kinesiotapingu neurologopedycznego, terapeuta systemu MFS, terapeuta wykorzystujący elementy kompleksowej, neurofizjologicznej koncepcji terapeutycznej Castillo Moralesa oraz entuzjastka terapii neurobiologicznej prof. Cieszyńskiej, dyrektor Centrum Neuroterapii i Neurorehabilitacj NSL Magdalena Mazur.
LICZBA GODZIN: 10 godz. dydaktycznych,
ADRESACI: logopedzi, studenci logopedii, neurologopedzi, oligofrenopedagodzy, pedagodzy specjalni, nauczyciele, rodzice i opiekunowie osób dotkniętych dyzartrią.
PROGRAM:
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA:
1. Dyzartria, anartria – etiologia i patogeneza zaburzeń.
2. Mowa w aspekcie zmian dyzartrycznych.
3. Zespoły i jednostki chorobowe, którym mogą towarzyszyć zaburzenia dyzartryczne.
4. Diagnoza dyzartrii a inne zmiany w mowie (dyzartria a afazja, anartria, apraksja języka, jąkanie, demencja).
5. Mózgowe porażenie dziecięce – ujęcie funkcjonalne. Diagnozowanie dyzartrii w MPD.
6. Metody diagnozy dyzartrii. Kliniczna ocena oddychania, fonacji, artykulacji i prozodii w wypowiedziach osób z różnymi typami dyzartrii.
7. Różnice między zaburzeniami dyzartrycznymi u dzieci i u dorosłych – skala dyzartrii dla dzieci i dla dorosłych.
8. Dysfagia w dyzartrii: jak przebiega połykanie; zaburzenia połykania; badanie połykania; terapia dysfagii.
9. Kompleksowa terapia pacjenta dyzartrycznego – nowoczesne podejście
Ø Ett – Hno Elastic Therapeutic taping In Hed, Neck and Orofacjal Disorders – kinesiotaping logopedyczny,
Ø regulatory funkcji MFS,
Ø terapia miofunkcjonalna,
II. CZĘŚĆ PRAKTYCZNA
1. Ustalanie celów terapii logopedycznej dyzartrii oraz wyznaczanie strategii postępowania terapeutycznego.
2. Układanie pacjenta z hipertonią i hipotonią mięśniową w pozycji siedzącej i leżącej do ćwiczeń logopedycznych, oddechowych oraz do karmienia i pojenia – zapewnienie warunków do prawidłowej koordynacji mięśni fonacyjno – oddechowych i wspieranie prawidłowej pracy mięśni kompleksu oro – facjalnego.
Szkolenie wspierane własnym materiałem filmowym i dydaktycznym.
|