Terapia osób jąkających się w nurcie modyfikacji. Metoda Wystarczająco Płynnej Mowy. | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Dla kogo przeznaczona jest szkolenie? Terapeuci mowy – logopedzi, neurologopedzi, pedagodzy; psychologowie, psychoterapeuci Głównym celem szkolenia będzie praktyczne zapoznanie się z ideą modyfikacji, rozumianą jako praca nad zmianą zachowania i nastawienia wobec jąkania, skutkująca uzyskaniem przystosowawczych strategii radzenia sobie z problemem i istotnym zmniejszeniem jego nasilenia. Rdzeniem terapii jest odkrycie możliwości wpływu na sposób zająknięcia oraz rozwijanie poczucia sprawstwa, w tym zdolności łagodzenia symptomów jąkania oraz zmniejszenia obaw towarzyszących niepłynności mowy. Szkolenie zawierać będzie trening umiejętności terapeutycznych w tym nurcie, analizę procesu terapii prowadzonej u kilku osób jąkających się (opis różnych poziomów jąkania, rozumienie indywidualnego stylu przeżywania trudności oraz konieczność dostosowania praktyki terapeutycznej do potrzeb konkretnej osoby jąkającej się). Szkolenie będzie prowadzone w kameralnej grupie z uwagi na potrzebę ćwiczeń praktycznych, dyskusji wokół przedstawianej praktyki oraz wymiany doświadczeń. Prowadzące: Lucyna Jankowska – Szafarska, Jagoda Tuchowska Lucyna Jankowska – Szafarska, mgr psychologii absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, specjalista psychologii klinicznej. Pracuje w Szpitalu Specjalistycznym im. dr Babińskiego jako starszy asystent psycholog kliniczny. Prowadzi prywatny gabinet „SPOTKANIE” (www.gabinet-spotkanie.pl). Związana z ruchem samopomocy osób jąkających się od początku jego istnienia w Polsce, najpierw uczestnik Klubu „J”, potem członek zarządu Polskiego Związku Jąkających się, przedstawiciel PZJ na spotkaniach ELSA (Europejska Liga Związków Jąkających się). Aktualnie zaangażowana w działalność Grupy „J” w podejściu Charles’a Van Riper’a. Terapię jąkania poznała „z dwóch stron biurka”: po osobistym zmierzeniu się z problemem w nurcie modyfikacji jąkania i osiągnięciu wystarczająco płynnej mowy, od 20 lat prowadzi terapię osób jąkających się: dorosłych i dzieci. Uczestnik wielu szkoleń z dziedziny terapii psychologicznej i terapii osób jąkających się, m.in. kursu metody Van Ripera, prowadzonym przez jego ucznia Andreasa Starke (Studium Logopedii Uniwesytetu Gdańskiego), a także szkoleń Centrum Logopedycznego w Katowicach: Mini Kids Petera Schneidera i Palin PCI prowadzonym przez Katarzynę Węsierską. Przełożyła z języka angielskiego klasyczną pozycję The Suttering Foundation : W.Dell „Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym” (Wydawnictwo Impuls). Jest jednym z redaktorów książki „Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu” oraz autorem artykułu dotyczącego terapii modyfikacji jąkania (aktualnie w druku w Wydawnictwie Edukacyjnym). Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu terapii osób jąkających się na Podyplomowych Studiach Logopedycznych Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego. W swojej pracy poszukuje odniesień terapii jąkania do teorii i praktyki terapii psychologicznej.
Jagoda Tuchowska Psychoterapeuta w trakcie procesu certyfikacji, pedagog specjalny, neurologopeda. Obecnie realizuje studia doktoranckie w Instytucie Psychologii UJ oraz jest w trakcie całościowego szkolenia z zakresu psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Absolwentka Pedagogiki wczesnoszkolnej (UJ), pedagogiki terapeutycznej (APS Warszawa), logopedii (APS Warszawa), neurologopedii (UMCS Lublin). Pracuje jako pedagog terapeuta w ZPO przy Małopolskim Centrum Rehabilitacji Dzieci w Radziszowie oraz prowadzi prywatną praktykę. Pracę terapeutyczną poddaje systematycznej superwizji. Ukończyła liczne kursy, szkolenia i warsztaty dotyczące jąkania. (Praca w nurcie modyfikacji jąkania - L. Jankowska – Szafarska, Palin PCI - K. Węsierska, Mini Kids - P. Schneider i in.)
Laureatka grantu im. J.G. Bruttena ufundowanego przez prof. M. Vanryckeghem. Uczestniczka Zespołu pracującego nad adaptacją i tłumaczeniem baterii testów do oceny postaw, uczuć i zachowań osób jąkających się (BAB) autorstwa prof. M. Vanryckeghem. Założycielka i współprowadząca, wraz Lucyną Jankowską – Szafarską, grupę wsparcia dla osób jąkających się – Grupa J w podejściu Ch. Van RiperaProgram: Program: - psychologiczna baza i uzasadnienie wyboru nurtu modyfikacji - opis relacji terapeutycznej jako podstawy praktyki - przegląd najnowszych badań dotyczących etiologii oraz neurobiologicznych i psychologicznych korelatów jąkania - idea i program terapii wg. Della dla dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym jąkaniem, etapy terapii dla młodzieży i dorosłych wg. Charles’a Van Ripera: motywacja, identyfikacja, desesytyzacja, wdrażanie zmiany, przybliżanie (do optymalnej zmiany), stabilizacja. - autorskie elementy terapii: Metoda Wystarczająco Płynnej Mowy - opisy przypadków wraz z analizą nagrań procesu terapii - obszerne ćwiczenia warsztatowe i dyskusja wokół przedstawianego materiału - prezentacja technik pracy adaptowanych do potrzeb terapii dzieci i młodzieży jąkającej się w nurcie modyfikacji - setting terapeutyczny w praktyce logopedycznej - dla grup psychoterapeutów (nie logopedów), logopedyczno -fonologiczne podstawy pracy w nurcie modyfikacji jąkania - omówienie znaczących nurtów terapii jąkania. |
|||||||||||||||||||
Miejsce Skawina (Małopolska) | |||||||||||||||||||
Kontakt e-mail: gabinet@tugi.pl, tel. 513 020 721 | |||||||||||||||||||