AFALOG ZIMOWA SZKOŁA AAC z dr m.GRYCMAN 01-03 luty
Program szkolenia:
1.02.2019 Dzień pierwszy:
1. Mity i fakty o AAC.
2. Jak wprowadzać AAC ? Jak korzystać z Protokołu do Karty Oceny?
3. Zastosowanie klucza do karty oceny w zakresie: przekazu informacji, budowania wypowiedzi, funkcjonalnego współgrania z rozmówcą, ogólnego nastawienia i motywacji do komunikacji.
4. Przykłady początkowych oddziaływań wspierających kompetencje komunikacyjne.
5. Wprowadzenie znaku graficznego w kontekście sytuacyjnym.
6. Zajęcia warsztatowe - w zakresie tworzenia, opisywania i modyfikowania strategii AAC.
7. Nauka łączenia nauczanych umiejętności komunikacyjnych w jednolity i usystematyzowany zbiór strategii komunikacyjnych wykorzystywanych podczas porozumiewania się – warsztat.
8. Umiejętność współgrania z użytkownikiem AAC – zadania partnera.
9. Wprowadzanie tablic tematycznych – warsztat.
10. Praktyka stosowania AAC – doświadczenia szkół i placówek terapeutycznych.
2.02.2019 Dzień drugi:
1. Zastosowanie włączników – rozwijanie aktywnych modeli działania użytkowników AAC.
2. Tworzenie prezentacji o dziecku i jego najbliższym otoczeniu.
3. Tworzenie prezentacji dynamicznych poszerzających wiedzę i doświadczenia użytkowników AAC.
4. Modelowanie stylu AAC – wspomaganie rozwoju języka.
5. Konstruowanie innowacyjnych strategii AAC na przykładzie różnych grup użytkowników.
6. Planowanie i organizacja systemu AAC – przykłady.
3.02.2019 Dzień trzeci:
1. Czytanie uczestniczące – różne sposoby wykorzystania.
2. Wprowadzanie czytania uczestniczącego krok po kroku – warsztat.
3. Strategie wspierające mowę czynną użytkownika.
4. Uczenie użytkownika AAC dostrzegania prawidłowości i związków przyczynowo skutkowych – przykłady i praktyka stosowania.
5. Słownictwo podstawowe i szczegółowe, organizacja fizyczna i lingwistyczna systemu – omówienie.
6. Wyrażanie emocji – wykorzystanie tablic z Programu do wspoagania – Emocje.
7. Co to jest wieloskładnikowy system komuniakcji (WSK)?
8. Jak przygotować się do superwizji? – omówienie.
Czas trwania:
01.02.2019 12.00 -18.00 [piątek]
02.02.2019 09.00 -19.00[sobota]
03.02.2019 09.00 -15.00 [niedziela]
Koszt:980
Prowadzący: Magdalena Grycman – dr nauk humanistycznych w zakresie psychologii, dyplomowany neurologopeda, specjalista ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Jest założycielem i kierownikiem Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. Była stypendystką Prentke Romich Scholarship, konsultantem wiodącym „Sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym – alternatywne i wspomagające metody porozumiewania” przy UNDP Umbrella Projekt, przewodniczącą Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (International Society for Augumentative and Alternative Communication). W 2008 roku po „34. Konkursie projektów badawczych własnych promotorskich” uzyskała grant ministerialny na realizację badań dotyczących porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiących. We wrześniu 2009 roku obroniła dysertację doktorską pt. „Wpływ komunikacji wspomagającej i alternatywnej na efektywność porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiącej”. Jest autorką artykułów dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej i książek: ,,Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców”, „Porozmawiajmy”, „Porozmawiajmy – poradnik dla nauczyciela”, „Dom malowany”, „Dom na nowo malowany”, „Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych”, trzech zestawów ćwiczeń pt. „Jedzenie”, „Emocje” i „Ciągi czynności, gry i zabawy” z serii „Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się”, jest współautorem książki „Wiem, czego chcę” oraz ,,Podręcznego Słownika Terminów AAC” - pierwszej w Polsce publikacji, adresowanej do szerokiego grona zarówno specjalistów, jak i rodziców, opiekunów, przyjaciół – osób dzielących codzienność z dziećmi i dorosłymi doświadczającymi trudności w porozumiewaniu się oraz filmów „Mowa twojego dziecka” i „Porozumiewam się, choć nie mówię”. Prowadzi „Cykl szkoleń z zakresu wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się (AAC): Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej u osób ze złożonymi potrzebami komunikacji na podstawie superwizji oraz grupę na profilu społecznościowym facebook – Wsparcie dla AAC. Wprowadza autorski „Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół i rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji” na terenie całej Polski. Jest wykładowcą na różnych uczelniach w Polsce. Jest administratorem strony facebook dr Magdalena Grycman.
|