SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Starość - język – komunikacja. Nowe obszary logopedii  
Od Niedziela, 28.10.2018 -  08:00
Do Poniedziałek, 29.10.2018 - 17:00
Odsłon : 465  

Zaproszenie

Szanowni Państwo,

Katedra Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, Pomorski Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, Ateneum – Szkoła Wyższa w Gdańsku, miasto Gdańsk oraz Grupa Wydawnicza Harmonia mają zaszczyt zaprosić Państwa do uczestnictwa w Ogólnopolskiej Konferencji NaukowejStarość - język – komunikacja. Nowe obszary logopedii”, która odbędzie się 28 i 29 października 2018 roku w Europejskim Centrum Solidarności oraz Katedrze Logopedii UG.

Wraz ze wzrostem populacji osób w wieku podeszłym istotny stał się problem zapewnienia tej grupie komfortu życia, opieki, leczenia i terapii. Mimo ogromnego zróżnicowania procesu starzenia się, u znacznej części seniorów notuje się zmiany w komunikacji. Konieczne jest prześledzenie i dokładny opis tychże zjawisk, tak w celu ustalenia zmian towarzyszących starości fizjologicznej, jak i powikłanej procesami patologicznymi. Celem konferencji jest zwrócenie uwagi na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych, transdyscyplinarnych badań tejże problematyki i podjęcie próby opracowania podstaw metodologii badań, co stałoby się podstawą rozwijającej się dopiero w naszym kraju gerontolingwistyki i gerontologopedii.

Konferencja połączona będzie z promocją monografii wieloautorskiej Gerontologopedia pod redakcją Waldemara Tłokińskiego, Stanisława Milewskiego oraz Katarzyny Kaczorowskiej-Bray. Tom ten ukaże się w serii Logopedia XXI Wieku, wydawanej przez Harmonię Universalis.

Pragnęlibyśmy, aby tematyka wystąpień konferencyjnych dotyczyła następujących zagadnień:

  • zmiany w mowie osób w wieku senioralnym;
  • komunikacja z osobami w wieku podeszłym (ang. Elderspeak);
  • fizjologiczny proces starzenia się i jego wpływ na komunikowanie się;
  • procesy patologiczne wpływające na komunikację osób starszych;
  • możliwości wsparcia procesów komunikacyjnych osób w wieku senioralnym.

Konferencja ma charakter interdyscyplinarny, dlatego do udziału zapraszamy - oprócz logopedów - przedstawicieli nauk medycznych, społecznych, filozoficznych, prawnych.

Przewidujemy wystąpienia w sesjach plenarnych i sekcjach tematycznych, a także  prezentację posterów (29 października 2018 r. w Europejskim Centrum Solidarności). 28 października w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzone będą również warsztaty poświęcone praktycznym aspektom terapii logopedycznej osób w wieku podeszłym.

Planujemy wydanie monografii wieloautorskiej, na którą złożą się pozytywnie ocenione przez recenzentów teksty referatów.

Opłata konferencyjna wynosi 200 zł. W celu zgłoszenia uczestnictwa w konferencji prosimy wypełnić dołączony formularz i przesłać go na adres: seklog@ug.edu.pl do 15 września 2018 r.  W ramach opłaty konferencyjnej - zaświadczenie o uczestnictwie, przekąski, kawa, herbata oraz lunch.

Dla autorów wystąpień udział w konferencji jest bezpłatny. Zgłoszenia czynnego udziału w konferencji (referat, poster) wraz z krótkimi streszczeniami (do 150 słów) prosimy przesłać do 15 września  2018 r.

 

Karta zgłoszenia uczestnictwa - pobierz

 

Program

Konferencja Naukowa „Starość – język – komunikacja. Nowe obszary logopedii”,

Gdańsk 28-29. 10. 2018 r.

Warsztaty 28. 10. 2018 r.

Miejsce: Katedra Logopedii UG ul. Wita Stwosza 58

Na warsztaty będzie się można zapisać w terminie: 3-14. 09. 2018 r.

Informację o sposobie zapisu umieścimy na stronie konferencji.

Uczestnik konferencji może wybrać max. 3 warsztaty, po jednym w każdym bloku.

 

Warunkiem udziału w warsztatach jest zgłoszenie uczestnictwa w konferencji i uiszczenie opłaty konferencyjnej (pobierz kartę zgłoszenia).

 

Blok I godz. 9.00-11.00

 

L.p.

Temat warsztatu

Prowadzący

Liczba uczestników

1.        

Zaburzenia poznawcze w afazji a procedury diagnozy i terapii logopedycznej 

Prof. UMCS, dr hab. Jolanta Panasiuk

10-15 osób

2.        

Neurologopedyczna terapia grupowa osób z afazją

Mgr Katarzyna Urbańska

Mgr Izabela Olejniczak-Pachulska

10-12 osób

3.        

Terapia logopedyczna w stwardnieniu zanikowym bocznym 

Mgr Klaudia Kluj-Kozłowska

max. 16 osób

4.        

Personalny paszport komunikacyjny - narzędzie terapeutyczne dla niemówiących osób z afazją

Mgr Daria Róg

10-12 osób

 

 

Blok II godz. 11.15-13.15

 

L.p.

Temat warsztatu

Prowadzący

Liczba uczestników

1.

Wykorzystanie oceny pisma w diagnostyce różnicowej chorób neurozwyrodnieniowych

Dr hab. n. o zdrowiu Emilia Sitek

max. 15 osób

2.

Osamotnienie komunikacyjne w chorobie. Czy gerontologopeda może pomóc?

Dr n.med. Agnieszka Sulkowska

10-15 osób

 

3.

Zaburzenia poznawcze w wieku senioralnym a programowanie terapii logopedycznej

Dr Paulina Wójcik-Topór

12-16 osób

4.

Mowa osób starzejących się w normie a zaburzenia mowy o etiologii otępienia alzheimerowskiego

Mgr Michalina Marek

max. 20 osób

 

 

 

Blok III 14.00-16.00

 

L.p.

Temat warsztatu

Prowadzący

Liczba uczestników

1.

Terapia neurologopedyczna dla pacjentów z otępieniem typu alzheimerowskiego oraz z otępieniem semantycznym

Dr Ewa Wolańska

10-15 osób

2.

Trening wspierający uwagę i pamięć słuchową osób w wieku senioralnym 

Mgr Ewa Ciemiorek

Max. 8 osób

3.

Terapia logopedyczna w chorobie Parkinsona i atypowych zespołach parkinsonowskich

Mgr Klaudia Kluj-Kozłowska

Max. 16 osób

4.

„Mikrokosmos społeczny – budowanie więzi w późnej dorosłości”.  Warsztaty dla seniorów z afazją w oparciu o pedagogikę Marii Montessori

Mgr Katarzyna Urbańska

Mgr Izabela Olejniczak-Pachulska

10-12  osób

5.        

Dysfagia u pacjentów w podeszłym wieku- diagnostyka, leczenie, rehabilitacja

Mgr Małgorzata Zielińska

20-24 osoby

 

 

Biogramy osób prowadzących warsztaty (w porządku alfabetycznym):

 

Ewa Ciemiorek – logopeda i neurologopeda, absolwentka filologii polskiej, Podyplomowego Studium Logopedycznego i Podyplomowego Studium Neurologopedycznego na Uniwersytecie Gdańskim.  Posiada długoletnie doświadczenie w ośrodkach klinicznych w pracy z osobami dorosłymi
z zaburzeniami mowy, obecnie pracownik Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej „Osiek” w Gdańsku, gdzie zajmuje się zaburzeniami komunikacji językowej i artykulacji.

Od 2016 prowadzi projekt „Trening Słuchowy” w grupach 6 – 8 osobowych. Celem treningu jest stymulowanie uwagi i pamięci słuchowej dotyczącej wszelkiego rodzaju dźwięków, w tym dźwięków mowy, a także rozwijanie języka i komunikacji. Uczestnicy projektu poddani są badaniu uwagi
i lateralizacji oraz testom określającym zdolności uczenia się słuchowego, pamięci fonologicznej, analizy i syntezy słuchowej na początku trwania projektu i po jego zakończeniu. Pozwala to uzyskać informacje o przyroście kompetencji słuchowo-językowych.

 

Klaudia Kluj-Kozłowska – absolwentka Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego oraz podyplomowych studiów Psychologii Klinicznej na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, doktorantka Filologicznych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Gdańskiego, od 2013 roku neurologopeda w Oddziale Neurologicznym i Udarowym Szpitala Św. Wojciecha w Gdańsku. Autorka artykułów naukowych
z zakresu diagnozy i terapii afazji i dyzartrii. Interesuje się zaburzeniami językowymi w przebiegu postępujących schorzeń neurologicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.

 

Michalina Marek – logopeda (w trakcie studiów neurologopedycznych), filolog polski, specjalista terapii ręki. Współpracuje z kilkoma domami pomocy społecznej, w których obejmuje terapią logopedyczną dorosłych i seniorów. Prowadzi prywatną praktykę logopedyczną. W centrum jej naukowych zainteresowań znajduje się neurolingwistyka oraz procesy językowe w chorobach dezintegracyjnych i neurodegeneracyjnych. Jest autorką publikacji i czynnym uczestnikiem konferencji krajowych i międzynarodowych.

 

Izabela Olejniczak-Pachulska - dyrektorka Fundacji Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami”, neurologopeda, pedagog. Wykładowca na Podyplomowym Studium Neurologopedycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Posiada certyfikat osoby towarzyszącej do pracy z seniorami wg M. Montessori wydany wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Montessori wraz z Institut fur Lebensbegleitendes Lernen w Wiedniu. Jej zainteresowania są skupione na wprowadzaniu innowacyjnych metod do terapii afazji. Autorka takich programów jak: „chór osób z afazją”, „joga na krześle”, „ Klub książki dla osób z afazją”. Współautorka poradnika dla osób z afazją „Moja afazja”.

 

Jolanta Panasiuk - dr hab. prof. UMCS i UWM, zatrudniona w Zakładzie Logopedii i Językoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i w Instytucie Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Wykładowca w zakresie neurologopedii w kilku ośrodkach naukowych w Polsce kształcących logopedów. Prowadzi badania naukowe z zakresu teorii komunikacji, tekstologii i neurologopedii, których wyniki prezentowała na wielu konferencjach naukowych w kraju i za granicą. Specjalizuje się w diagnozie i terapii zaburzeń językowych u dzieci i dorosłych ze schorzeniami neuropsychiatrycznymi. Autorka ponad dwustu pięćdziesięciu publikacji naukowych. Uczestniczyła w pracach Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy PAN, jest członkiem grupy ekspertów tworzących obowiązujący program specjalizacji w neurologopedii, pełniła obowiązki krajowego konsultanta w dziedzinie neurologopedii przy Ministerstwie Zdrowia. Przewodnicząca Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, działa w Sekcji Psychologii Klinicznej i Edukacji Zdrowotnej Komisji Nauk Medycznych lubelskiego oddziału PAN, należy do komitetów redakcyjnych
i rad recenzenckich kilku czasopism naukowych oraz Rady Patronackiej Fundacji 21. Odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi za pracę na rzecz środowiska logopedycznego. Za książkę Afazja
a interakcja. TEKST – metaTEKST – konTEKST (2012) otrzymała nagrodę Prezesa Rady Ministrów RP (2014), a za pracę dydaktyczną – Medal Komisji Edukacji Narodowej (2016).

 

Daria Róg –  logopeda, specjalista neurologopeda, arteterapeuta, pracownik Fundacji „Między Słowami”, wykładowca akademicki. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Od 2016 roku doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Prowadzi badania naukowe z zakresu zastosowania personalnego paszportu komunikacyjnego w procesie terapii neurologopedycznej. Zwolenniczka twórczego działania w pracy
z osobami afazją.

 

Emilia Sitek - dr hab. n. o zdr. specjalista psychologii klinicznej, neuropsycholog, absolwentka studiów podyplomowych Applied Neuropsychology na University of Glasgow. Obecnie pracuje w Oddziale Neurologii Szpitala Św. Wojciecha, Copernicus Podmiot Leczniczy Sp. z o.o. w Gdańsku oraz w Zakładzie Pielęgniarstwa Neurologiczno-Psychiatrycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed)
w zespole prof. Jarosława Sławka. Autorka ok. 90 publikacji naukowych, głównie nt. chorób neurozwyrodnieniowych.

 

Agnieszka Sulkowska - dr n. med., lekarka i neurologopedka, specjalistka chorób wewnętrznych. Doświadczenie zawodowe zdobyła w oparciu o wiele lat pracy w lecznictwie szpitalnym, na oddziale chorób wewnętrznych. Prowadziła zajęcia dydaktyczne dla studentów i stażystów kierunków medycznych. Zainteresowania terapeutyczne i naukowe koncentruje wokół zagadnień dotyczących komunikacji pomiędzy pacjentami a pracownikami służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami mowy oraz w późnym okresie życia.

 

Katarzyna Urbańska - mgr filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego,  logopeda specjalista neurologopedii. Wykładowca na Podyplomowym Studium Neurologopedycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Doktorantka Filologicznego Studium Doktoranckiego UG. Absolwentka Szkoły Treningu Grupowego i Warsztatu Psychologicznego „INTRA” w Warszawie. Posiada certyfikat osoby towarzyszącej do pracy z seniorami wg M. Montessori wydany wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Montessori wraz z Institut fur Lebensbegleitendes Lernen w Wiedniu.

Jest dyrektorem i współtwórczynią Fundacji Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami” w Gdyni zajmującej się grupową terapią afazji.  Jej zainteresowania zawodowe skupione są na budowaniu modelu holistycznej pomocy osobom z afazją.  Współautorka poradnika dla osób z afazją „Moja afazja”.

 

Ewa Wolańska - dr n. hum. językoznawca, logopeda, specjalista w zakresie neurologopedii. Kierownik Pomagisterskiego Studium Logopedycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje w Zakładzie Logopedii i Emisji Głosu Instytutu Polonistyki Stosowanej UW. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z afazjologią, neurolingwistyką i psycholingwistyką oraz komunikacją werbalną i niewerbalną, w szczególności komunikacją za pośrednictwem pisma. W ramach indywidualnej praktyki prowadzi diagnozę i terapię neuro- i gerontologopedyczną osób dorosłych
z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, powstałych w wyniku udarów mózgu, wypadków komunikacyjnych, urazów czaszkowo-mózgowych, guzów mózgu i chorób neurodegeneracyjnych.

 

Paulina Wójcik-Topór  - doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa w oparciu
o rozprawę „Potoczność wypowiedzi dziecięcych na podstawie audycji radiowej Dzieci wiedzą lepiej.” (Wydział Filologiczny UP, 2012). Wcześniej odbyła studia magisterskie z zakresu filologii polskiej
z logopedią na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie (2008). Pracownik Katedry Języka Polskiego jako Obcego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 2010 pracuje w placówkach medycznych jako neurologopeda kliniczny, prowadząc terapie głównie osób dorosłych po różnych incydentach neurologicznych.  Doświadczenie zdobywała m.in. pracując na oddziałach: neurologicznym, psychogeriatrycznym, rehabilitacji neurologicznej. Prowadzi warsztaty i szkolenia
z zakresu dydaktyki i procedur postępowania logopedycznego w afazji oraz programowania terapii mowy i języka osób dorosłych. Jej zainteresowania naukowe dotyczą nauczania wymowy polskiej obcokrajowców, diagnozy zaburzeń mowy i języka, a także programowania terapii osób dorosłych po incydentach neurologicznych, terapii osób w śpiączce i zespole zamknięcia.  Interesuje się także gerontologopedią.

 

Małgorzata Zielińska – neurologopeda, absolwentka neurologopedii na Uniwersytecie Gdańskiem oraz neuropsychologii klinicznej na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, doktorantka w Katedrze Neurologii Dorosłych GUMed, od 2015 roku związana z Kliniką Neurologii Dorosłych Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego.

 

Skład komitetów

Komitet naukowy

prof. dr hab., lek. med. Waldemar Tłokiński - przewodniczący

dr hab. Stanisław Milewski, prof. nadzw. - v-ce przewodniczący

prof. dr hab. n. med. Barbara Bień

prof. dr hab. Stanisław Grabias

prof. dr hab. Krzysztof Jodzio

prof. dr hab. Maria Kielar-Turska

prof. dr hab. n. med. Jerzy Kuczkowski

prof. dr hab. Edward Łuczyński

prof. dr hab. n. med. Janusz Siebert

prof. dr hab. Adam A. Zych

dr hab. Piotr Czekanowski, prof. nadzw.

dr hab. Aneta Domagała, prof. nadwz.

dr hab. Alina Maciejewska, prof. nadwz.

dr hab. Mirosław Michalik, prof. nadzw.

dr hab. Henryk Olszewski, prof. nadzw.

dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. nadzw.

dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska, prof. nadzw.

dr hab. Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, prof. nadzw.

dr hab. n. med. Jerzy Tomik, prof. nadzw. dr hab. n. zdr. Emilia Sitek

 

Komitet organizacyjny

dr hab. Katarzyna Kaczorowska-Bray - przewodnicząca

dr Barbara Kamińska - sekretarz

dr Agnieszka Banaszkiewicz

dr Ewa Binkuńska

dr Ewa Wolańska

mgr Gabriela Dudziak

mgr Michał Szczepański

 

 

Miejsce Gdańsk
Kontakt e-mail: seklog@ug.edu.pl