Temat:
|
Psychomotoryka - kurs podstawowy.
|
Prowadzący:
|
dr Andrzej Majewski i mgr Jolanta Majewska (http://www.majewski-akademie.de/pl/)
|
Forma:
|
szkolenie
|
Termin:
|
28-29.04.2018
|
Godziny zajęć:
|
09.00-18.00 [sobota]
09.00-18.00 [niedziela]
|
Miejsce :
|
Gdynia, ul. Traugutta 2 - siedziba fundacji "Między Słowami"
|
Cena:
|
670 zł
|
Organizator:
|
Fundacja Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami”
www.miedzy-slowami.org.pl
e-mail: fundacja@miedzy-slowami.org.pl
tel.: 535 936 019
|
Prowadzenie:
dr Andrzej Majewski - na stałe pracuje w Niemczech, gdzie prowadzi Akademię Motopedagogiki i Psychomotoryki.
Własną praktykę w zakresie systemicznej psychomotoryki i psychomotorycznego wspomagania rozwoju prowadzi od 1992r.
Jest wykładowcą akademickim w Niemczech, gdzie prowadzi także warsztaty i szkolenia.
Autor licznych publikacji w czasopismach specjalistycznych oraz autor książek: „Zarys Psychomotoryki. Główne nurty psychomotorycznego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży Teoria i Praktyka“, „Integracja sensoryczna w dialogu z psychomotoryką. Teoria i praktyka wspomagania rozwoju poprzez ruch”, „Fördern und Heilen durch Bewegung” (pol. Wspieranie i leczenie przez ruch), „Psychomotorische Abenteuerspiele” (pol. Psychomotoryczne gry przygodowe), „Kinder stärken. Ein Leitfaden durch die psychomotorische Entwicklungsförderung“ (pol. Dać siłę dzieciom. Przewodnik psychomotorycznego wspierania rozwoju) . Współautor książek: Das Erste Mal (Pierwszy raz), Theaterstücks "Flinki" (Sztuka teatralna „Flinki”) Unser Körper (Nasze ciało), Spielend das Mittelalter erleben (Poznawanie średniowiecza przez zabawę). Praca doktorska o nowych założeniach wspierania w pedagogice i w terapii.
mgr Jolanta Majewska - na stałe mieszka i pracuje w Niemczech. Jest dyrektorką ośrodka holistycznej pedagogiki integracyjnej, poradni psychologicznej oraz centrum terapii i rehabilitacji dla dzieci o młodzieży. Jest także wykładowcą, terapeutką systemową rodzin, psychomotorykiem.
Autorka licznych publikacji w czasopismach specjalistycznych oraz autorka książek: „Zarys Psychomotoryki. Główne nurty psychomotorycznego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży Teoria i Praktyka“, „Integracja sensoryczna w dialogu z psychomotoryką. Teoria i praktyka wspomagania rozwoju poprzez ruch”, „Fördern und Heilen durch Bewegung” (pol. Wspieranie i leczenie przez ruch), „Psychomotorische Abenteuerspiele” (pol. Psychomotoryczne gry przygodowe), „Kinder stärken. Ein Leitfaden durch die psychomotorische Entwicklungsförderung“ (pol. Dać siłę dzieciom. Przewodnik psychomotorycznego wspierania rozwoju)
Wraz z mężem prowadzi Akademię Motopedagogiki i Psychomotoryki w Polsce i Niemczech.
Psychomotoryka Empowermentu® jest metodą Integratywnego Pedagogiczno-Teraputycznego Wspieranie Rozwoju, w której profesjonalizm i postawa pedagoga lub terapeuty odgrywa elementarną rolę.
Psychomotoryka Empowermentu opiera się zasadniczo na dwóch filarach: prewencji i terapii, jest metodą zorientowaną na ruch, która poprzez różnorodne możliwości działania i rozwiązywania problemów w specjalnie zaaranżowanym scenariuszu psychomotorycznym wywiera pozytywny wpływ na całościowy rozwój klienta/dziecka bez względu na jego stopień rozwoju, sprawności oraz sprawczości. Psychomotoryka Empowermentu zajmuje się ścisłą zależnością pomiędzy percepcją, ruchem, przeżywaniem, nauką i działaniem. Metody którymi się posługuje pomagają wykształcić umiejętności formułowania własnych wyobrażeń i życzeń, podejmowania decyzji, poszerzają kompetencje Własne i autonomię, podnoszą stopień samostanowienia ułatwiając realizację samego siebie, otwierając możliwość bycia ekspertem we własnej sprawie. A wszystko po to aby klient mógł brać aktywny udział w życiu społecznym wykorzystując optymalnie swoje zdolności i umiejętności w kontekście, który jest moralnie i społecznie akceptowany.
Takie podejście do klienta implikuje odkrywanie potencjałów i zdolności człowieka, aktywowanie ich i wykorzystanie w procesie pedagogiczno-terapeutycznego wspomagania rozwoju. Używając określenia naszej koncepcji Psychomotoryka Empowarmentu, podkreślamy autonomiczny wizerunek człowieka. W konsekwencji celem naszego pedagogiczno-terapeutycznego postępowania jest zwiększenie autonomii, samodzielności i samostanowienia klienta.
W naszym podejściu wychodzimy z założenia, że w procesie tworzenia koncepcji samego siebie nacisk powinien być położony na mocne strony i zainteresowania klienta.
Za najważniejszą przyczynę zaburzeń rozwojowych u dzieci uznaje się w Psychomotoryce negatywną koncepcję samego siebie. Z tego względu w centrum zainteresowania starań terapeutycznych leży zmiana struktury koncepcji siebie.
W związku z tym uważamy, że najważniejszym zadaniem psychomotoryki jest „budowanie pozytywnej koncepcji siebie”.
Właśnie dlatego przykładamy wiele uwagi do aktywnego i samodzielnego działania dziecka/klienta. Za punkt wyjścia przyjmujemy przy tym wizerunek człowieka zakładający, że każdy posiada wrodzone dążenie do samorealizacji i samodoskonalenia (aktualizacji), które w korzystnych warunkach zapewnia doskonalenie i dojrzewanie osobowości. „Dziecko należy zaprowadzić do wody, ale napić musi się samo” (Bateson).
Optymalnie rozwinięte kompetencje pozwalają na samozadawalające, ale i społecznie adekwatne realizowanie własnych planów i dążeń oraz na zbudowanie optymalnej koncepcji samego siebie.
Dlatego też pedagog lub terapeuta korzystający z tej metody stara się ustalić na początku, czego tak naprawdę potrzebuje klient w chwili obecnej:
- Wsparcia w rozwoju, zrozumienia, reguły, bliskości, zaufania, wyjaśnienia, odwagi, poszerzenia kompetencji?
- Co czuje, myśli, robi i czego chce? Jakie kierują nim motywy? Co go zajmuje najbardziej? Czy ma jakieś pragnienia, plany, hobby?
- W jakich warunkach i w jakim otoczeniu żyje? Co w danej chwili wydaje się sensowne i możliwe do osiągnięcia?
- Co potrzebuje aby trwale poprawić jakość swojego życia nie szkodząc innym?
Psychomotoryczne zajęcia ruchowe są przeznaczone dla różnych odbiorców w rozmaitych instytucjach. Dydaktycznym „drogowskazem“ dla zajęć ruchowych jest koncepcja inkluzji:
- jako metoda profilaktyczna: w przedszkolach, szkołach, sanatoriach, klubach sportowych itd.
- dla osób niepełnosprawnych
- dla dzieci i młodzieży z problemami w nauce
- dla młodzieży sprawiającej trudności wychowawcze
- dla młodzieży z problemami związanymi z rozwojem
- w procesie integracji i włączania do grupy
- w psychiatrii
- dla całych rodzin/psychomotoryka systemiczna
- dla osób starszych/ psychomotoryka geriatryczna
Zalecana literatura:
Jolanta Majewska, Andrzej Majewska, Jolanta Parankiewicz, Marzenna Zaorska
Integracja sensoryczna w dialogu z psychomotoryką
Teoria i praktyka wspomagania rozwoju poprzez ruch
Wydawnictwo Akapit 2016
ISBN 978-83-63955-39-7
Prowadzimy zapisy online pod adresem: www.miedzy-slowami.org.pl/zapisyonline
Regulamin szkoleń dostępny jest na naszej stronie internetowej pod adresem: www.miedzy-slowami.org.pl/regulamin
|