Wczesna interwencja. Elementy diagnozy i terapii dziecka w wieku 0-12 miesięcy z zaburzonym rozwojem psychoruchowym | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Dla kogo przeznaczony jest kurs? Logopedzi, studenci logopedii, fizjoterapeuci i terapeuci różnych specjalności Cel szkolenia: Nabycie wiedzy na temat diagnostyki rozwoju psychoruchowego oraz zapoznanie z programem wczesnej interwencji terapeutycznej.
Program szkolenia: BLOK I. „Wczesna diagnostyka rozwoju psychoruchowego. Elementy pielęgnacji, stymulacji oraz terapii”
- Prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka od 0. -12. miesiąca. - Uwarunkowania rozwoju dziecka. - Niepokojące objawy rozwoju dziecka. - Stymulacja rozwoju oraz organizacja najbliższego otoczenia dziecka zgodnie z potrzebami rozwojowymi. - Zasady pielęgnacji dziecka w pierwszych miesiącach życia. - Elementy terapii dziecka ryzyka (część praktyczna). - Zasady pielęgnacji, pozycje ułożeniowe oraz sposoby rehabilitacji dzieci urodzonych przedwcześnie (część praktyczna). - Dotyk - noszenie, masowanie, kołysanie. - Podstawowe założenia usprawniania neurorozwojowego według B. i K. Bobath.
BLOK II. „Elementy pediatrii i neonatologii”
- Model wczesnej interwencji. Podejście interdyscyplinarne. - Prenatalne uwarunkowania rozwoju dziecka. Rozwój płodowy i jego wpływ na dalszy rozwój dziecka. - Czynniki zakłócające przebieg rozwoju w okresie płodowym. - Uwarunkowania rozwoju dziecka. - Wpływ porodu na dalszy rozwój dziecka. Poród naturalny a cięcie cesarskie. - Noworodek – ocena kliniczna po urodzeniu. Skala Apgar. Skala Dubowitza. Skala Ballarda. Skala Amiel – Tison. - Noworodek z niską masą urodzeniową ciała a wcześniak. Cechy kliniczne. Czynniki ryzyka. Konsekwencje dla dalszego rozwoju. - Żółtaczka fizjologiczna noworodka. Żółtaczka patologiczna. Żółtaczka jąder podkorowych. Hiperbilirubinemia. - Niedotlenienie okołoporodowe (system Cool – Cap).
BLOK III. „Elementy diagnozy małego dziecka”
- Obserwacja małego dziecka – wielowymiarowość. - Kryteria/ aspekty obserwacji dziecka w 1. roku życia (ruch, zabawa, karmienie, komunikacja, interakcja). - Dziecko z grupy wysokiego ryzyka – obserwacja.
BLOK IV. „Wczesna interwencja logopedyczna”
- Zdolności oralno – motoryczne małego dziecka. Etapy rozwoju w 0.-12. m.ż. - Medycyna w logopedii – logopeda na oddziale noworodkowym (patologia noworodka, neonatologia). - Profilaktyka logopedyczna noworodków i niemowląt – podstawy warunkujące rozwój najwcześniejszych funkcji aparatu artykulacyjnego, tj. pokarmowych. - Odruchowe reakcje oralne (norma i patologia). Proces rozwoju odruchów istotnych dla rozwoju mowy – kalendarz neurologiczny. - Wpływ sposobu karmienia na rozwój mowy dziecka w 1. roku życia. - Kalendarz funkcji pokarmowych - wprowadzanie pokarmów stałych (łyżeczka, kubeczek, słomka, konsystencja). Gryzienie, żucie - elementy. - Pozycjonowanie małego dziecka – kryteria ważności dla terapeuty. „Bird feeding”. - Czynniki ograniczające warunki oralno - motoryczne – skrócone wędzidełko podjęzykowe. Materiał filmowy. - Rozwój mowy i komunikacji w pierwszych 12. miesiącach życia. Formy aktywności prelingwalnej. Stymulacja orofacjalna. Monitoring.
BLOK V. „Wczesna interwencja terapeutyczna - elementy”
- Wczesna interwencja terapeutyczna
W celu aplikacji na szkolenie, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy: |
|||||||||||||||||||
Miejsce Lublin | |||||||||||||||||||
Kontakt email: biuro@instytutlogopedyczny.pl, tel.: 502 642 535 lub 505 255 435 | |||||||||||||||||||