Temat:
|
Metoda Strukturalna, Karty Oceny Czytania i Pisania – KOCP. Diagnoza i terapia trudności w czytaniu i pisaniu.
|
Prowadzący:
|
|
Forma:
|
szkolenie
|
Termin:
|
27.01.2018
|
Godziny zajęć:
|
09.00-16.00 [sobota]
|
Miejsce :
|
Warszawa
|
Cena:
|
370zł
|
Organizator:
|
Centrum Kształcenia "Dobra Kadra"
www.dobrakadra.edu.pl
szkolenia@dobrakadra.edu.pl
22/403-69-88
|
DLA KOGO PRZEZNACZONE JEST SZKOLENIE?
Szkolenie adresowane jest do osób posiadających operatywną wiedzę z zakresu pedagogiki
i psychologii rozwojowej ─ nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,logopedów, pedagogów szkolnych, pedagogów specjalnych, psychologów i innych specjalistów.
Ukończenie szkolenia i uzyskanie certyfikatu daje uprawnienia do wykorzystywania Metody Strukturalnej oraz Kart Oceny Czytania i Pisania KOCP w praktyce zawodowej.
TEMATYKA
Metoda Strukturalna oraz Karty Oceny Czytania i Pisania KOCP to nowatorskie rozwiązanie metodyczne przeznaczone do diagnozy i terapii trudności w czytaniu i pisaniu.
Narzędzie diagnostyczne KOCP przeznaczone jest do szczegółowej diagnozy poziomu czytania
i pisania oraz uwarunkowań procesu nabywania tych umiejętności (funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych oraz sfery emocjonalno-motywacyjnej). Nauczyciel/ terapeuta, na podstawie wyników badania narzędziem KOCP, uzyskuje informacje o przyczynach trudności w nauce czytania i pisania.
Metoda Strukturalna jest bezpośrednio powiązana z KOCP – umożliwia podjęcie nauki/ terapii trudności w czytaniu i pisaniu dostosowanej do potrzeb i możliwości konkretnego ucznia.
Metoda Strukturalna zalicza się do analityczno-syntetycznych metod nauki czytania i pisania
w oparciu o sylaby. Uwzględnia wieloetapowość procesu nabywania umiejętności czytania
i pisania. Pomoce do nauki umożliwiają intensywny trening i automatyzację tych umiejętności.
Wysoka skuteczność Metody Strukturalnej została potwierdzona w eksperymentalnych badaniach naukowych prowadzonych w ramach doktoratu obronionego na Uniwersytecie Śląski przez autorkę metody dr Joannę Guzik-Iwińską (promotor rozprawy: prof. dr hab. Zenon Gajdzica, recenzenci: prof. dr hab. Marta Bogdanowicz, prof. dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur).
Metoda Strukturalna jest skuteczna w pracy z osobami, u których występują trudności
w czytaniu i pisaniu ze względu na deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej. Najczęściej są to osoby
z dysleksją rozwojową, niepełnosprawnością intelektualną, niedosłuchem, niedowidzeniem, ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera, zaburzeniami zachowania, afazją i innymi problemami utrudniającymi nabywanie umiejętności czytania i pisania lub utratą tych umiejętności np. po udarach.
PROGRAM SZKOLENIA
Lp.
|
Temat
|
Czas trwania
|
Metody pracy
|
1.
|
Pojęcie czytania i pisania w Metodzie Strukturalnej.
|
1h
|
Wykład
|
2.
|
Uwarunkowania procesu nabywania umiejętności czytania i pisania.
|
1h
|
Wykład
|
3.
|
Narzędzia diagnostyczne Metody Strukturalnej – Karty Oceny Czytania i Pisania KOCP.
|
2h
|
Prezentacja narzędzia, film demonstracyjny, analiza filmu, zastosowanie praktyczne na przykładzie.
|
4.
|
Narzędzia terapeutyczne Metody Strukturalnej – ćwiczenia do nauki czytania i pisania.
|
1h
|
Prezentacja pomocy terapeutycznych, film demonstracyjny, analiza filmu.
|
|
Konstruowanie programu nauki/ terapii z wykorzystaniem Metody Strukturalnej w oparciu o diagnozę z wykorzystaniem KOCP.
|
2h
|
Warsztat – praca w dwuosobowych grupach.
|
5.
|
Podsumowanie szkolenia.
|
1h
|
Dyskusja, pytania i odpowiedzi, ewaluacja szkolenia.
|
|