SZKOLENIA KOMLOGO
korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Zdolności, dysleksja i podwójna wyjątkowość u dzieci i młodzieży. Wyzwania dla diagnozy i terapii  
Poniedziałek, 9.10.2017, 09:00 - 18:00
Odsłon : 314  

 

Temat:

I Ogólnopolska Konferencja Naukowo – Szkoleniowa pt.:

„Zdolności, dysleksja i podwójna wyjątkowość u dzieci i młodzieży.

Wyzwania dla diagnozy i terapii ”

Forma:

Sesje: plenarna, warsztatowa, posterowa, sesja dla dzieci „Portfolia w Komnatach”

 Termin:

 09.10.2017 (poniedziałek)

 Czas trwania:

 9.00-18.00

 Miejsce:                   

Niepołomice (obok Krakowa), Zamek Królewski w Niepołomicach

 Cena:

 za całość:  40 zł – członek PTD,    80 zł – uczestnik

  Organizator:

 Polskie Towarzystwo Dysleksji, Oddział w Niepołomicach

Sekretarz Konferencji:  Maria Foryś, tel.: 606 609 276; ptd.niepolomice@gmail.com

Formularz rejestracyjny:

 https://goo.gl/forms/NbmeT0wC5BoAOrza2

Cel : prezentacja wyników badań nad dysleksją z szczególnym uwzględnieniem zdolności oraz wskazanie praktycznych odniesień dotyczących wsparcia ucznia z dysleksją zarówno od strony jego słabych jak i mocnych stron, w tym modelowania działań diagnostycznych                     i terapeutycznych powiązanych z ICF.

 

Adresaci:

- nauczyciele, psychologowie pedagodzy, logopedzi

- terapeuci prowadzący wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wczesną interwencję,

- rodzice

- przedstawiciele instytucji obejmujących wsparciem osoby niepełnosprawne,

- władze samorządowe i oświatowe,

- lekarze i fizjoterapeuci.

 Otrzymują certyfikaty za udział w sesji plenarnej i warsztatowej.

 

PROGRAM KONFERENCJI:

 8.00 – 9.00    Rejestracja uczestników.

 9.00                Powitanie gości i uczestników.

                         Inauguracja działalności Oddziału PTD w Niepołomicach

                         – założyciel i przewodnicząca Oddziału Maria Foryś.

                         Wystąpienia przedstawicieli władz i innych zaproszonych gości.

 SESJA PLENARNA

Sala  Akustyczna, Zamek Królewski w Niepołomicach

9.30 -9.50       Czy dysleksja czyni nas Kimś wyjątkowym?  Czy osoby z dysleksją są wybitnie

                           uzdolnione? prof. dr hab. M. Bogdanowicz, Uniwersytet HumanistycznoSpołeczny

                           SWPS, Sopot

 9.50 – 10.20      Zdolności uczniów z dysleksją – wyniki badań oraz pierwsze implikacje

kategorii „podwójnej wyjątkowości” w teorii i praktyce,  Maria Foryś, PPP 4, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

 10.20 – 10.35    przerwa  kawowa 

 10.45 – 11.15   Wczesna  diagnoza  i  profilaktyka dysleksji rozwojowej,  dr Olga Pelc-Pękala, 

                             PPP nr 4,  Poradnia Psychologiczna PTD, Oddział  w Krakowie

 11.15 – 11.45   Dysleksja a  SLI - wyzwanie  dla  diagnosty  i  nauczyciela, dr Katarzyna Maria

                             Bogdanowicz, Ogólnokształcące Liceum i Gimnazjum Programów Indywidualnych,  Gdańsk

 11.45  - 12.00    przerwa  kawowa 

 12.00 – 12.30   Coaching jako wsparcie rozwoju osobistego potencjału, dr Lidia D.

                             Czarkowska, Centrum Coachingu i Mentoringu Akademia Leona Koźmińskiego,  Warszawa

 12.30 – 13.00   Teoria inteligencji wielorakich  inspiracją w pracy z uczniem z dysleksją,

                             mgr Danuta Gmosińska, PPP nr 1, Łódź

 13.00 – 13.30   Podsumowanie sesji plenarnej oraz występ formacji tanecznej –prezentacja  uzdolnień tanecznych dzieci z dysleksją

 13.30 – 14.00   przerwa na lunch

13.30 – 14.00     Sesja posterowa na dziedzińcu zamkowym

  • Prezentacje badań naukowych oraz dobrych praktyk dotyczących wsparcia mocnych i słabych stron ucznia z dysleksją w praktyce edukacyjnej

                                Portfolia w komnatach

  • Prezentacje pasji i osiągnięć dzieci i młodzieży z dysleksją

SESJA WARSZTATOWA

 Uczestnik konferencji ma możliwość zapisu (w formularzu rejestracyjnym) na dwa z dziesięciu

proponowanych warsztatów (1,5 godz. + 1,5 godz.) – IV  blok warsztatowy ma 2 warsztaty łączone razem.

 14.00 – 15.30  I część sesji warsztatowej 

15.30 – 15.45   przerwa

15.45 – 17.15  II część  sesji  warsztatowej

 I blok warsztatowy

Uzdolnienia twórcze

 

  1. Dorota Kulesza – Tałan, Fantazja regulowana odpowiedzialnością. Trening twórczości w praktyce (1,5 godz.)

Monika Just, Między spojrzeniem a myśleniem, książka obraz(k)owa (1,5 godz.)

 II blok warsztatowy

Na ścieżkach matematyki

 Joanna Wójcicka, Mnożę i dzielę, sprawnie liczę - rozwijanie zdolności matematycznych dzieci (1,5 godz.)

Ewa Bodnar, Liczyć inaczej, widzieć inaczej. Od zdolności matematycznych po dyskalkulię.  (1,5 godz.)

 III  blok warsztatowy

Diagnoza uzdolnień i działania wspierające terapię

 Danuta Gmosińska, Ortograficzna podróż do Krainy 7 inteligencji (1,5 godz.)

  1. Maria Foryś, Jak diagnozować zdolności i wspierać rozwój ucznia z dysleksją. Punkt

              Konsultacyjny Ucznia Zdolnego „Podwójnie wyjątkowego”®  (1,5 godz.)

 

IV blok warsztatowy

Rozwijanie zdolności do uczenia się

 7a. Joanna Iwińska – Guzik, Stosowanie Metody Strukturalnej w zaburzeniach komunikacji pisemnej (45 min.)

  7b. Alicja Konarska, Jak bez stresu zdobyć wiedzę?  (45 min.)

V  blok warsztatowy  

Uzdolnienia literackie i plastyczne

 

  1. Anna Przybylska, Kropla na dobry start. I kropla. Eksperymenty literacko-

              plastyczne (1,5 godz.)

  1. Agnieszka Zerka, Sensory Play. Kształtowanie wrażliwości sensorycznej u dzieci (1,5 godz.)

 17.30 – 18.00 Podsumowanie konferencji oraz losowanie nagród, sala Akustyczna w Zamku Królewskim w Niepołomicach

 

Komitet Naukowy:

 

Prof. dr hab. Marta Bogdanowicz,  Uniwersytet HumanistycznoSpołeczny  SWPS

Prof. dr hab. Zofia Dołęga, Uniwersytet HumanistycznoSpołeczny  SWPS

Dr hab. Anna Gaweł, Uniwersytet Jagielloński

Dr hab. Anna Sajdak, Uniwersytet Jagielloński

 

Komitet Organizacyjny:

 

Maria Foryś – pomysłodawca i sekretarz Konferencji,

tel.: 606 609 276; ptd.oddzial.niepolomice@gmail.com

 

Dorota Kulesza- Tałan

Justyna Sarna- Szoszkiewicz

Małgorzata Burda

Agnieszka Zerka

Eliza Flak

Teresa Ozga

 

 Rejestracja:

 Napisz do nas: konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com, otrzymasz link do pobrania  elektronicznego formularza rejestracyjnego. W razie pytań: 606 609 276

 

Koszt uczestnictwa:

Członkowie PTD – 40 zł

Uczestnicy – 80 zł

Opłata obejmuje udział w sesji plenarnej i warsztatowej oraz materiały konferencyjne.

Dane do wpłat w formularzu rejestracyjnym.

 

ZAPROSZENIE – SESJA POSTEROWA

 dla placówek edukacyjnych (Szkoły, Przedszkola, Poradnie) oraz uczestnicy indywidualni

 

 Cel:  Prezentacje badań naukowych oraz dobrych praktyk dotyczących wsparcia mocnych                              i słabych stron ucznia z dysleksją w praktyce edukacyjnej

 Termin: podczas konferencji, tj. 9 październik 2017r, godz. 13.30 – 14.00

Miejsce:   Sesja posterowa na dziedzińcu zamkowym. Zamek Królewski w Niepołomicach

 Placówki edukacyjne mogą zaprezentować swoją ofertę zajęć specjalistycznych: rozwijających uzdolnienia uczniów, korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, bądź innych, które docelowo są wsparciem w rozwoju uczniów z dysleksją pod kątem ich uzdolnień, zainteresowań i aspiracji oraz zajęć, które redukują sferę trudności z jakimi borykają się uczniowie z dysleksją, czyli zajęcia z technik czytania, pisania, liczenia itp.

 Poster powinien mieć maksymalne wymiary  594 x 841 mm   na usztywnionym podkładzie do prezentacji na sztalugach ekspozycyjnych oraz  zostać przygotowany w orientacji pionowej. Dopuszczalne są postery czarno-białe jak i kolorowe. Treść posteru powinna być widoczna przynajmniej z odległości kilku kroków, co umożliwi oglądanie jednego posteru w trakcie sesji kilku osobom naraz. Prosimy o dostosowanie czcionki i rozmieszczenie danych na posterze w sposób zapewniający czytelność.

Organizatorzy konferencji proponują następujące części składowe posteru dla uczestników indywidulanych: tytuł posteru, autor (autorzy) wraz z afiliacją, streszczenie, wprowadzenie teoretyczne, metodologia badań, wyniki badań, wnioski, podsumowanie, bibliografia. Załączone zdjęcia z dopiskiem zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych.

 Placówki edukacyjne: tytuł posteru, autor (autorzy) wraz z afiliacją, streszczenie, opis poszczególnych zajęć (tych wspierających mocne jak i słabe strony uczniów z dysleksją), sukcesów na tym polu, załączone zdjęcia z dopiskiem zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych.

 Do każdego plakatu prosimy dołączyć wizytówkę lub folder z danymi kontaktowymi dla uczestników konferencji.

Ostateczny układ posteru zależy oczywiście od charakteru prezentowanych badań oraz działań praktyki edukacyjnej.

 Na zgłoszenia udziału czynnego w ramach sesji posterowej czekamy do 30 września br. (prosimy w miarę możliwości wcześniej poinformować i podać tytuł) na adres: konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – „sesja posterowa”

 Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o zakwalifikowaniu posterów decyduje kolejność zgłoszeń.

 Koordynator sesji posterowej: Małgorzata Burda

konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – sesja posterowa

 

ZAPROSZENIE – PORTFOLIA W KOMNATACH

 dla dzieci i młodzieży i ich rodziców i placówek edukacyjnych (Szkoły, Przedszkola, Poradnie) oraz uczestnicy indywidualni

 Ambasadorem sesji jest Pani Barbara Ptak – Prezes Fundacji Zarządu Zamek Królewski w Niepołomicach

 Cel:  Prezentacja pasji i osiągnieć dzieci i młodzieży

Termin: podczas konferencji, tj. 9 październik 2017r, godz. 13.30 – 14.00

Miejsce:  Zamek Królewski w Niepołomicach

 Portfolio – to technika pozwalająca monitorować osiągnięcia dziecka poprzez porządkowanie jego wytworów w odpowiednio do tego przygotowanej teczki, segregatora bądź w innej dowolnej formie.

Zaletą portfolio jest zebranie prac zarówno dotyczących efektów działań podejmowanych podczas zajęć szkolnych, jak i w domu, dokonywanych w czasie wolnym, zgodnych z jego zainteresowaniami. Portfolio jest wartościowym narzędziem autoewaluacji: dziecko, dokonuje przeglądu swoich prac i uświadamia sobie swój rozwój w czasie. Korzystnie wpływa to także na rodzica, który niejednorodnie zaczyna doceniać i zauważać sukcesy nie tylko w zakresie pokonywania u swojego dziecka progów trudności, ale i obszarów tzw. „mocnych stron”.   Zauważa wówczas „przestrzenie rozwoju dziecka” wymagające dodatkowego treningu, co pozytywnie wpływa na proces wzbudzania motywacji wewnętrznej.

 

Uczniowie z dysleksją wraz z towarzyszącymi w tej akcji rodzicami mogą zaprezentować swoje Portfolio jako „Teczkę sukcesów”, w której gromadzone są ich prace w ich odczuciu najlepsze.

 

Placówki edukacyjne też mogą za zgodą rodziców wypromować ucznia z dysleksją prezentując jego osiągnięcia. Odnoszenie się nauczyciela w codziennej komunikacji                             z uczniami do teczek sukcesów (szczególnie w obliczu spadku motywacji do pracy) może stać się kluczowym czynnikiem kształtującym ich poczucie sprawczości i stabilizującym względnie wysoką samoocenę.

Na zgłoszenia udziału czynnego w ramach akcji: Portfolia w Komnatach czekamy do 30 września br. (prosimy w miarę możliwości wcześniej zgłosić) na adres: konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – „Portfolia w Komnatach”

 Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o zakwalifikowaniu decyduje kolejność zgłoszeń.

 Pomysłodawca i koordynator akcji: Portfolia w Komnatach: Maria Foryś

konferencje.ptd.niepolomice@gmail.com z dopiskiem – Portfolia w Komnatach

 

 

 

 

 

 

 

Miejsce Niepołomnice
Kontakt tel.: 606 609 276; email: ptd.niepolomice@gmail.com