• TERAPIA POŚREDNIA W OTĘPIENIU ALZHEIMEROWSKIM

    ang. indirect theraphy ( in Alzheimer’s dementia ) Jest prowadzona w kontakcie z osobami z najbliższego otoczenia pacjenta (rodziną, stałymi opiekunami, personelem domu dziennego pobytu itp.). Jej celem jest usprawnianie funkcjonowania osoby chorej...

  • TERAPIA PEDAGOGICZNA

    /REEDUKACJA/ ang. pedagogic therapy ; ros. педагогическая терапия Całokształt oddziaływań pedagogicznych stosowanych w odniesieniu do dzieci mających trudności w uczeniu się. Mają one charakter oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, ukierunkowanych z...

  • TERAPIA LOGOPEDYCZNA

    /LOGOTERAPIA, POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE, LOGOPEDYCZNE POSTĘPOWANIE TERAPEUTYCZNE, LOGOPEDYCZNE POSTĘPOWANIE NAPRAWCZE/ ang. speech therapy Całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań naprawczych, ukierunkowanych na usunięcie patologicznych zjawisk...

  • TERAPIA GŁOSU

    ang. voice therapy grec. therapeiá ‘leczenie’ Działania zmierzające do usunięcia zaburzeń głosu, ukierunkowane przez wyniki badań diagnostycznych. Logopedyczna diagnoza i terapia osób z zaburzeniami głosu prowadzone są równolegle z leczeniem...

  • TERAPIA BEZPOŚREDNIA W OTĘPIENIU ALZHEIMEROWSKIM

    ang. direct theraphy ( in Alzheimer’s dementia ) Jest prowadzona w relacji logopeda–pacjent, w formie indywidualnej lub grupowej (z udziałem pacjentów o podobnych problemach w zakresie komunikacji, w grupie kilkuosobowej). Ma dwa zasadnicze cele: 1)...

  • TERAPIA BEHAWIORALNA

    ang. behavioural therapy , niem. Verhaltenstherapie , fr. thérapie comportementale , ros. поведенческая терапия ang. behaviour ‘zachowanie się’ Kierunek psychologii eksperymentalnej, który formował się na początku ubiegłego wieku i zakładał, rozwój...

  • TEMPO MÓWIENIA

    /SZYBKOŚĆ MÓWIENIA, TEMPO MOWY/ ang. speed of utterance, tempo of speech; niem. Sprechtempo; fr. tempo; ros. темп речи, движение речи; wł. tempo z łac. tempus – czas Szybkość wymawiania elementów mowy: głosek, sylab, wyrazów. Może być mierzona liczbą...

  • TEMPO MOWY

    zob. TEMPO MÓWIENIA

  • TELEWIZJA

    ang. t elevision, TV Środek komunikacji masowej służący do bezprzewodowego przekazywania zarejestrowanego przez kamerę dźwięku i obrazu (audycji, filmów, muzyki itp.) przetworzonego przez urządzenie nazywane nadajnikiem na falę elektromagnetyczną (o...

  • TELEPROMPTER

    /PROMPTER, AUTOCUE/ ang. teleprompter Urządzenie służące do wyświetlania wcześniej przygotowanego tekstu czytanego przed stojącą kamerą. Ekran telepromptera wyświetlający tekst montowany jest poziomo przed kamerą, a wyświetlany przez niego tekst odbija...

  • TECHNIKA ZNIKAJĄCYCH SYGNAŁÓW

    zob. METODA ZANIKAJĄCYCH PODPOWIEDZI

  • TAKT

    ang. time łac. tactus ‘dotyk’ Jednostka akcentowa odpowiadająca wyrazowi lub grupie wyrazów scalonych jednym akcentem głównym. Termin nawiązuje do muzycznej definicji taktu rozumianego jako jednostki, w obrębie której realizuje się schemat metryczny,...

  • TAJNY JĘZYK DZIECI

    Specyficzny socjolekt, w którym ujawnia się twórcze podejście dzieci do systemu językowego, wymagające jednak od nich dobrego wyczucia językowego. Język ten zaliczany jest do tajnych, kryptozabawowych socjolektów o prymarnej funkcji ekspresywnej....

  • TACHYPHEMIA

    zob. TACHYLALIA

  • TACHYPH(R)ASIA

    zob. TACHYLALIA

  • TACHYLALIA

    /TACHYPH(R)ASIA, TACHYPHEMIA, PRZYSPIESZENIE MOWY, PRZYSPIESZENIE TEMPA MÓWIENIA, MOWA NADMIERNIE SZYBKA, NADMIERNIE PRZYSPIESZONA MOWA, ANORMALNIE SZYBKA MOWA/ ang. tachylalia , niem. Tachylalie , fr. tachylalie , ros. тахилалия ( баттаризм , полтерн...

  • TACHYFRAZJA

    zob. BATARYZM

  • TABU JĘZYKOWE

    Tabu językowe jest związane z konkretną kulturą. Wyraz tabu zapożyczony jest z języka polinezyjskiego za pośrednictwem języka angielskiego. W każdej społeczności mamy do czynienia z czynnościami i przedmiotami, których wykonywanie i dotykanie przez...

  • ŚWIADOMOŚĆ METALINGWISTYCZNA

    zob. ŚWIADOMOŚĆ METAJĘZYKOWA

  • ŚWIADOMOŚĆ METAJĘZYKOWA

    /ŚWIADOMOŚĆ METALINGWISTYCZNA/ ang . metalinguistic awareness, ros. метаязыковое сознание gr. meta ‘poza’, ‘ponad’ Pojęcie szeroko stosowane na gruncie psycholingwistyki. W znaczeniu językoznawczym wiąże się bezpośrednio z terminem „metajęzyk”,...

  • ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA DZIECKA

    /DZIECIĘCA ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA, DZIECIĘCA ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKA/ ang. linguistic awareness, language awareness , niem. Sprachbewusstein, ros. языковоe сознание Pojęcie rozumiane wieloznacznie. Temat licznych dyskusji toczących się na gruncie różnych...

  • ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA

    ang. linguistic awareness łac. lingua ‘język’; st.-germ. war / wer ‘czuwać, pilnować się’ Poczucie społecznych norm językowych umożliwiające wybór środków językowych ze względu na określone cele komunikacyjne oraz formułowanie sądów na temat języka i...

  • ŚWIADOMOŚĆ FONOLOGICZNA

    ang. phonological awareness Świadomość fonologiczna jest definiowana jako: rodzaj świadomości metajęzykowej – procesu metapoznawczego (refleksja percepcyjna dotycząca poziomu fonologicznego języka), podtyp świadomości językowej (zdolności do...

  • ŚRÓDGŁOS

    Niepoczątkowa i niekońcowa część złożonego fonologicznie elementu językowego, np. wyrazu. Literatura: L. Dukiewicz, I. Sawicka: Fonetyka i fonologia , Kraków 1995.

  • ŚRODKOWOJĘZYKOWY

    zob. PALATALNY

  • ŚRODKI RETORYCZNE

    grec. rhetorike ‘sztuka przekonywania, wymowy’ Stosowane w ramach elokucji – działu retoryki zajmującego się celowym i odpowiednim do myśli użyciem słów. Służą także argumentacji, zwiększając funkcjonalność tekstu. Można je podzielić na tropy i figury...

  • SZYBKOŚĆ MÓWIENIA

    zob. TEMPO MÓWIENIA

  • SZTUKA ŻYWEGO SŁOWA

    /KULTURA ŻYWEGO SŁOWA/ Stanowi element kultury języka. Dotyczy języka mówionego: sprawności technicznej mówcy, kwestii estetyki wygłaszanego tekstu oraz umiejętności klarownego i sugestywnego przekazu treści. Na sztukę żywego słowa składa się również...

  • SZIAKANIE

    zob. JABŁONKOWANIE

  • SYSTEM KLASYFIKACJI FUNKCJI MOTORYKI DUŻEJ

    ang. Gross Motor Function Classification System – GMFCS Wystandaryzowana skala służąca klasyfikowaniu stopnia niepełnosprawności ruchowej u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Jest to test bazujący na ocenie ruchu, który inicjuje samo dziecko, ze...

  • SYSTEM JĘZYKOWY

    /STRUKTURA JĘZYKA/ ang. language system , niem. Sprachsystem , fr. syst é me de langage , ros. языковая система grec. systema ‘zorganizowana całość’; język-owy Pojęcie języka przedstawianego jako zorganizowana całość. W takim ujęciu język nie jest...

  • SYNTAKTYKA

    zob. SKŁADNIA

  • SYNTAKTYCZNE SŁOWO

    zob. LEMMA

  • SYNAPTOGENEZA

    ang. synaptogenesis P roces tworzenia się sieci neuronalnej. Układ nerwowy człowieka tworzy się i doskonali począwszy od 3 tygodnia życia płodowego. W jego rozwoju wyróżnia się następujące etapy: 1. tworzenie się prekursorów komórek nerwowych i...

  • SYMBOLE PROZODYCZNE

    zob. SUPRASEGMENTALNE SYMBOLE

  • SYMBOLE BLISSA

    ang. Blissymbols or Blissymbolics Nazwa systemu alternatywnego porozumiewania się, w którym słowa przedstawione są w postaci rysunku. Zamiarem twórcy było zbudowanie systemu graficznego, który mógłby być stosowany przez uczestników międzynarodowych...

  • SYGMATYZM ŚWISZCZĄCY

    zob. SEPLENIENIE ŚWISZCZĄCE

  • SYGMATYZM NOSOWY

    zob. SEPLENIENIE NOSOWE

  • SYGMATYZM LATERALNY

    zob. SEPLENIENIE BOCZNE

  • SYGMATYZM LARYNGALNY

    zob. SEPLENIENIE KRTANIOWE

  • SYGMATYZM LABIODENTALNY

    zob. SEPLENIENIE WARGOWO-ZĘBOWE

  • SYGMATYZM INTERDENTALNY

    zob. SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE

  • SYGMATYZM ADDENTALNY

    zob. SEPLENIENIE PRZYZĘBOWE

  • SYGMATYZM

    zob. SEPLENIENIE

  • SURDOPEDAGOGIKA

    ang. surdopedagogy /deaf education/ , niem. Gehörlosenpädagogik, ros. cурдопедагогика łac. surdus ‘głuchy’ + gr. paideia ‘wychowanie, kształcenie’ (z gr. pais ‘dziecko, chłopiec’, gr. ago ‘prowadzę’) Subdyscyplina pedagogiki. Dział pedagogiki...

  • SURDOPEDAGOG

    ang. surdo-pedagogue /teacher of the deaf/ , ros. сурдопедагог łac. surdus ‘głuchy’, gr. paidagogos ‘prowadzący dziecko’ (z gr. pais ‘chłopiec, dziecko’, ago ‘prowadzić’) Specjalista posiadający wykształcenie w zakresie surdopedagogiki. Pedagog...

  • SUPRASEGMENTALNY FONEM

    zob. FONEM SUPRASEGMENTALNY

  • SUPRASEGMENTALNY

    /PROZODYCZNY/ ang. suprasegmental łac. supra ‘nad’ + pol. segmentalny Termin odnosi się do prozodii mowy, której jednostki realizują się w obrębie ciągów jednostek segmentalnych – pojedynczej sylaby lub grupy sylab. Relewantnymi cechami jednostek...

  • SUPRASEGMENTALNE SYMBOLE

    /SYMBOLE PROZODYCZNE/ ang. suprasegmental symbols łac. supra ‘nad’ + pol. segmentalny Symbole służące charakterystyce w piśmie zjawisk prozodycznych. W międzynarodowym alfabecie fonetycznym IPA (The International Phonetic Alphabet) wyróżnia się...

  • SUBSTYTUCJA

    /zastępowanie/ ang. substitution , niem. Substitution, Ersetzung, fr. substitution, ros. замена łac. substitutio ‘podstawienie’ Substytucja to zjawisko lingwistyczne, fonetyczne, polegające na zastępowaniu segmentu (głoski, sylaby, wyrazu) w wypowiedzi...

  • STYL

    Sposób ukształtowania wypowiedzi polegający na określonym wyborze, interpretacji i konstrukcji materiału językowego ze względu na cel przyświecający mówiącemu czy piszącemu. Wybór ten zależy od wielu czynników obiektywnych i subiektywnych. W...

  • STRUNY GŁOSOWE

    zob. FAŁDY GŁOSOWE

  • STRUKTURALIZM

    ang. structuralism , niem. Strukturalismus , fr. structuralisme , ros. структурализм z fr. structuralisme lub z ang. structuralism (od łac. structura ‘budowa’) Główny kierunek w językoznawstwie XX wieku. Zakłada opis języka jako struktury złożonej ze...

  • STRUKTURA POWIERZCHNIOWA

    ang. surface structure , niem. Oberfl ä chenstruktur , fr. structure de surface , ros. поверхностная структура kalka ang. surface structure ; łac. structura ‘budowa’; powierzchni-owy W teorii gramatyki generatywnej to, co składa się na zewnętrzną...

  • STRUKTURA JĘZYKA

    zob. SYSTEM JĘZYKOWY

  • STRUKTURA GŁĘBOKA

    ang. deep structure , niem. Tiefenstruktur , fr. structure pofonde , ros. глубинная структура na wzór ang. deep structure ; łac. structura ‘budowa’; psł. glǫbok ъ ‘głęboki’ W gramatyce generatywnej sens zdania, czyli znaczeniowy odpowiednik ciągu...

  • STEREOTYPIE RUCHOWE

    grec. stereotypos , stereos ‘stężały, twardy’ Zgodnie z ICD-10 są to celowe, powtarzające się, stereotypowe, niefunkcjonalne (i często rytmiczne) ruchy. W klasyfikacji tej podkreśla się, że nie tworzą one obrazu żadnego ze znanych zaburzeń psychicznych...

  • SPRAWNOŚCI GRAFOMOTORYCZNE

    ang. graphomotor skills grec. gràphein ‘pisać, rysować’; łac. motor ‘ten, kto porusza’ Odnoszą się do pisania/kreślenia znaków graficznych, a stanowią o nich zasadniczo: sprawność manualna, percepcja wzrokowa oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa. Są...

  • SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-TRĄCE

    zob. SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-SZCZELINOWE

  • SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-SZCZELINOWE

    /SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-TRĄCE, AFRYKATY/ ang. affricate Złożone (wielosegmentalne, polisegmentalne) spółgłoski podstawowe składające się z elementu zwarcia w obrębie jamy ustnej, po uwolnieniu którego powstaje szczelina między artykulatorami tworzącymi...

  • SPÓŁGŁOSKI ZWARTE

    zob. SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-WYBUCHOWE

  • SPÓŁGŁOSKI Z REZONANSEM NOSOWYM

    zob. SPÓŁGŁOSKI NOSOWE

  • SPÓŁGŁOSKI WIBRACYJNE

    zob. SPÓŁGŁOSKI DRŻĄCE

  • SPÓŁGŁOSKI WARGOWO-ZĘBOWE

    zob. SPÓLGŁOSKI LABIALNE

  • SPÓŁGŁOSKI WARGOWE

    zob. SPÓLGŁOSKI LABIALNE

  • SPÓŁGŁOSKI UDERZENIOWE

    /SPÓŁGŁOSKI JEDNOUDERZENIOWE/ ang. tap or flap consonants Określane są, z uwagi na brak odpowiedników terminologicznych w języku polskim, zgodnie z angielskim nazewnictwem jako tap i flap . Ze względu na iloczas zaliczane są do dźwięków chwilowych,...

  • SPÓŁGŁOSKI TRĄCE

    zob. SPÓŁGŁOSKI SZCZELINOWE

  • SPÓŁGŁOSKI SZCZELINOWE

    /SPÓŁGŁOSKI FRYKATYWNE, SPÓŁGŁOSKI TRĄCE, SPIRANTY/ Głoski właściwe (obstruenty), w trakcie artykulacji których powietrze napotyka na przeszkodę w postaci szczeliny między narządami mowy, w wyniku czego następuje tarcie powietrza. Tworzeniu szczeliny...

  • SPÓŁGŁOSKI PLOZYWNE

    zob. SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-WYBUCHOWE

  • SPÓŁGŁOSKI NOSOWE

    /SPÓŁGŁOSKI Z REZONANSEM NOSOWYM/ ang. nasal consonants Spółgłoski półotwarte, których wymowa polega na tym, że następuje zwarcie w różnych miejscach jamy ustnej lub pomiędzy nią a jamą gardłową i strumień powietrza przedostaje się na zewnątrz przez...

  • SPÓŁGŁOSKI LARYNGALNE

    /SPÓŁGŁOSKI KRTANIOWE, SPÓŁGŁOSKI GLOTTALNE/ ang. laryngeal consonants , glottal consonants W przypadku głosek laryngalnych (łac. larynx ‘krtań’) głównym narządem artykulacji jest krtań i znajdujące się w niej fałdy głosowe, dlatego określa się je...

  • SPÓŁGŁOSKI LABIODENTALNE

    zob. SPÓLGŁOSKI LABIALNE

  • SPÓŁGŁOSKI KRTANIOWE

    zob. SPÓŁGŁOSKI LARYNGALNE

  • SPÓŁGŁOSKI JEDNOUDERZENIOWE

    zob. SPÓŁGŁOSKI UDERZENIOWE

  • SPÓŁGŁOSKI GLOTTALNE

    zob. SPÓŁGŁOSKI LARYNGALNE

  • SPÓŁGŁOSKI FRYKATYWNE

    zob. SPÓŁGŁOSKI SZCZELINOWE

  • SPÓŁGŁOSKI EKSPLOZYWNE

    zob. SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-WYBUCHOWE

  • SPÓŁGŁOSKI DWUWARGOWE

    zob. SPÓLGŁOSKI LABIALNE

  • SPÓŁGŁOSKI DRŻĄCE

    /SPÓŁGŁOSKI WIBRACYJNE, WIBRANTY/ ang. trill consonant Jedyna grupa głosek realizowanych z wykorzystaniem ponadkrtaniowych drgań narządów artykulacyjnych (języka, języczka lub warg). Wspólną cechą wszystkich tego typu dźwięków, pomimo istniejących...

  • SPÓŁGŁOSKI BILABIALNE

    zob. SPÓLGŁOSKI LABIALNE

  • SPÓŁGŁOSKI ZWARTO-WYBUCHOWE

    / SPÓŁGŁOSKI ZWARTE, SPÓŁGŁOSKI PLOZYWNE, SPÓŁGŁOSKI EKSPLOZYWNE / ang. stop consonants , plosive consonants Spółgłoski sklasyfikowane ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy (sposób artykulacji). Wielosegmentalna artykulacja spółgłosek...

  • SPÓŁGŁOSKA ZĘBOWA

    zob. SPÓŁGŁOSKA DENTALNA

  • SPÓŁGŁOSKA TWARDA

    Spółgłoska inna niż miękka (palatalna, środkowojęzykowa) i zmiękczona (spalatalizowana), w trakcie realizacji której dochodzi do powstania szczeliny lub zwarcia w innym miejscu niż obszar między środkowym grzbietem języka i podniebieniem twardym –...

  • SPÓŁGŁOSKA ŚRODKOWOJĘZYKOWA

    zob. SPÓŁGŁOSKA MIĘKKA

  • SPÓŁGŁOSKA PRZEDNIOJĘZYKOWO-ZĘBOWA

    zob. SPÓŁGŁOSKA DENTALNA

  • SPÓŁGŁOSKA PALATALNA

    zob. SPÓŁGŁOSKA MIĘKKA

  • SPÓŁGŁOSKA MIĘKKA

    /SPÓŁGŁOSKA PALATALNA, SPÓŁGŁOSKA ŚRODKOWOJĘZYKOWA/ Spółgłoska, w trakcie artykulacji której dochodzi do szczeliny lub zwarcia między środkowym grzbietem języka i podniebieniem twardym (jest to jej główne miejsce artykulacji). Większość głosek miękkich...

  • SPÓŁGŁOSKA DENTALNA

    /SPÓŁGŁOSKA ZĘBOWA, SPÓŁGŁOSKA PRZEDNIOJĘZYKOWO-ZĘBOWA/ Spółgłoska, której głównym miejscem artykulacji są zęby. W trakcie jej realizacji dochodzi do utworzenia szczeliny lub zwarcia (albo ich kombinacji) z udziałem górnych zębów i przedniej części...

  • SPÓŁGŁOSKA BEZDŹWIĘCZNA

    Spółgłoska, w czasie artykulacji której nie dochodzi do drgania wiązadeł głosowych w krtani – wiązadła pozostają rozsunięte, nie tworząc przeszkody dla przepływającego między nimi swobodnie powietrza, które tym samym nie wprawia ich w ruch. Barwa...

  • SPÓLGŁOSKI LABIALNE

    /SPÓŁGŁOSKI WARGOWE, SPÓŁGŁOSKI BILABIALNE, SPÓŁGŁOSKI DWUWARGOWE, SPÓŁGŁOSKI LABIODENTALNE, SPÓŁGŁOSKI WARGOWO-ZĘBOWE/ ang. labial consonants Spółgłoski wymawiane z udziałem jednej lub obu warg (łac. labium ‘warga’). Należą do nich spółgłoski...

  • SPOSTRZEGANIE

    zob. GNOZJA

  • SPOSÓB ZAPOCZĄTKOWANIA DŹWIĘKU

    zob. ATAK DŹWIĘKU

  • SPOSÓB WYMAWIANIA

    zob. DYKCJA

  • SPOSÓB ARTYKULACJI GŁOSKI

    zob. MODALNOŚĆ

  • SPIRANTYZACJA

    ang. spirantization Proces fonetyczny zmieniający spółgłoski zwarto-wybuchowe w spółgłoski zwarto-szczelinowe lub szczelinowe. Przykładem spirantyzacji w historii języka polskiego są alternacje typu rąk : rączek (zwarto-wybuchowe [k] zmienia się w...

  • SPEKTRUM OBJAWÓW KLINICZNYCH ZWIĄZANYCH Z EKSPOZYCJĄ NA ALKOHOL W OKRESIE CIĄŻY

    zob. FASD

  • SPECYFICZNE ZABURZENIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO

    zob. SPECYFICZNE ZABURZENIE JĘZYKOWE

  • SPECYFICZNE ZABURZENIE JĘZYKOWE

    /SLI, SPECYFICZNE ZABURZENIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO/ ang. specific language impairment Zaburzenie rozwoju mowy polegające na swoistych trudnościach w nabywaniu języka ojczystego, które wydają się pierwotne, niespowodowane żadnymi większymi zaburzeniami...

  • SPECYFICZNE ZABURZENIA CZYTANIA I PISANIA

    zob. DYSLEKSJA ROZWOJOWA

  • SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU

    zob. DYSLEKSJA ROZWOJOWA


Rezultaty wyszukiwania 221 - 300 z 1000