Ćwiczenia, które usprawniają rozwój mowy

Rozwój mowy u dziecka dzieli się na cztery etapy. Pierwszy jest to okres melodii, który trwa od urodzenia do pierwszego roku życia. Pierwszym wydanym dźwiękiem jest krzyk po porodzie. To oznaka życiowej aktywności, ale również potwierdzenie funkcjonowania narządów mowy. W 2-3 miesiącu życia dziecko zaczyna głużyć, czyli wydaje specyficzne dźwięki o przypadkowym miejscu artykulacji.

Trzecią fazą okresu melodii, pojawiającą się około 10 miesiąca jest echolia. Wtedy dziecko przejawia tendencję do powtarzania własnych i zasłyszanych słów. W drugim roku życia dziecka przypada tak zwany okres wyrazu. Wówczas maluch rozumie więcej niż jest samodzielnie powiedzieć. W tym okresie dziecko upraszcza budowę słów. Trzecim okresem są zdania, kiedy to dziecko zaczyna je samodzielnie budować.  Czwarty etap to swoista mowa dziecięca. Przypada on na okres przedszkolny, zatem między trzecim a siódmym rokiem życia. Zdarza się jednak, że w trakcie rozwoju mowy pojawiają się jej zaburzenia. Warto pamiętać, że można z nimi walczyć. Oczywiście konieczna jest wówczas terapia logopedyczna prowadzona przez specjalistę, ale również samodzielna praca w domu.

Kiedy rozpocząć ćwiczenia?

Dobór metod działania zależy przede wszystkim od tego czy nasze dziecko ma wadę wymowy czy jedynie pragniemy usprawnić rozwój mowy. W każdym wypadku najlepiej skontaktować się z logopedą. Kiedy maluch ma trudności z mówieniem logopeda poprowadzi terapię, a także przekaże niezbędną wiedzę o ćwiczeniach, które należy wykonywać w domu. W przypadku usprawnienia mowy zaleci publikacje, które pomogą opiekunom na wprowadzenie zabaw i ćwiczeń oddechowych czy dykcyjnych.

Jak ćwiczyć

Przede wszystkim należy pamiętać, że ćwiczenia mowy powinny być także, a może przede wszystkim zabawą. Wówczas dziecko będzie wykonywało je chętnie i dokładnie. Warto podzielić ćwiczenia na: oddechowe, oddechowo-fonacyjne, usprawniające narządy mowy oraz słuchowe. Przykładowe zadania oraz obszar, który rozwijają znajdziemy w publikacjach dotyczących rozwoju mowy.