wróć do zestawienia uczelni

Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

studia magisterskie

placówka publiczna, woj. małopolskie

Wypełnionych ankiet: 16

  1. Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
    7 GŁOSÓW
     
    rozmowa kwalifikacyjna
    0 GŁOSÓW
     
    przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa
    0 GŁOSÓW
     
    przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty
    0 GŁOSÓW
     
    przedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy
    7 GŁOSÓW
     
    nie było etapu weryfikacyjnego
    3 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Średnia uzyskana ze studiów licencjackich, które miały specjalność logopedyczną.
    Średnia ocen z pierwszego roku studiów (filologia Polska)decydowała o przyjęciu na specjalizacje logopedyczna
    Wykładowca sprawdzał czy ktoś nie ma/ ma wady wymowy inna tej podstawie przyjmowali studentów.
     
  2. Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
    1 GŁOS
    (6,25%)
     
    1
    5 GŁOSÓW
    (31,25%)
     
    2
    8 GŁOSÓW
    (50%)
     
    3
    2 GŁOSY
    (12,5%)
     
    4
    0 GŁOSÓW
    (0%)
     
    5
     
  3. Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
    2 GŁOSY
    (12,5%)
     
    1
    6 GŁOSÓW
    (37,5%)
     
    2
    5 GŁOSÓW
    (31,25%)
     
    3
    2 GŁOSY
    (12,5%)
     
    4
    1 GŁOS
    (6,25%)
     
    5
     
  4. Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?

    DIAGNOZA

    2 GŁOSY
     
    dyslalia
    12 GŁOSÓW
     
    opóźniony rozwój mowy
    6 GŁOSÓW
     
    afazja
    0 GŁOSÓW
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    2 GŁOSY
     
    niedosłuch
    4 GŁOSY
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    3 GŁOSY
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    6 GŁOSÓW
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Zadne
    dysleksja
    Dysleksja
    Zespół Downa, Autyzmo
    Dysleksja
    autyzm, Zespół Aspergera

    TERAPIA

    2 GŁOSY
     
    dyslalia
    13 GŁOSÓW
     
    opóźniony rozwój mowy
    7 GŁOSÓW
     
    afazja
    0 GŁOSÓW
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    1 GŁOS
     
    niedosłuch
    4 GŁOSY
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    3 GŁOSY
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    4 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Żadne
    dysleksja
    Dysleksja
    Zespół Downa, Autuzm
     
  5. Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?

    DIAGNOZA

    11 GŁOSÓW
     
    dyslalia
    2 GŁOSY
     
    opóźniony rozwój mowy
    6 GŁOSÓW
     
    afazja
    13 GŁOSÓW
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    5 GŁOSÓW
     
    niedosłuch
    6 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    9 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    1 GŁOS
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)mutyzm

    TERAPIA

    12 GŁOSÓW
     
    dyslalia
    2 GŁOSY
     
    opóźniony rozwój mowy
    5 GŁOSÓW
     
    afazja
    13 GŁOSÓW
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    7 GŁOSÓW
     
    niedosłuch
    7 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    9 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    2 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Rozszczepy
    mutyzm
     
  6. Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
    Moim zdaniem brakowało: alternatywnych i wspomagających metod komunikacji; zabrakło rzetelnej wiedzy z dyslalii (przedmiot był, ale opierał się jedynie na metodzie wywoływaniu głosek i nazw poszczególnych wad wymowy nie wspominając tak naprawdę o przygotowaniu do diagnozy i innych kluczowych umiejętnościach tj.: oddychanie, połykanie, karmienie); brak odwołań do standardów międzynarodowych.
    Diagnozy i terapii jąkania, jak pracować z dorosłymi, opisu innych metod postępowania logopedycznego
    diagnoza i terapia dyslalii, znajomość innych metod postępowania niż MK
    Informacji o prawie obejmujących logopedow, podstaw przedsiębiorczości, zajęć praktycznych-warsztatowych np. pisanie opiniii logopedycznej
    Wędzidełka, terapia karmienia, terapia osób dorosłych, laryngektomia, diagnozowanie - dokumenty, pisanie opini; terapia dzieci z niedosłuchem, analiza i interpretacja badań medycznych
    Brak obiektywnej wiedzy o innych metodach pracy. Brak podania zagadnień o prawidłowej budowie i funkcji aparatu artykulacyjnego (wedzidelko, migdałki, prawidłowy tor oddechowy, pozycja spoczynkowa języka).
    Konkretnej wiedzy logopedycznej na temat zaburzeń i ich diagnozy oraz późniejszej terapii.
    Zagadnień związanych z zaburzeniami artykulacji oraz dwujęzycznością.
    Było sporo informacji na temat tego CO robić z pacjentem, ale brakowało informacji JAK tego dokonać
    Dyslalia - potraktowana po macoszemu
    Przede wszystkim wszelkich informacji na temat diagnozy i terapii dyslalii.
    Wszystkich! Oprócz Metody Krakowskiej
    Podstaw logopedii.
    stymulacja traktu ustno-twarzowego, masaż logopedyczny, wibratory i gryzaki logopedyczne, alternatywna komunikacja
    Praca z dorosłymi, prowadzenie dokumentacji, możliwe narzędzia diagnostyczne
    Omówienie innych metod pracy z dzieckiem niż Metoda Krakowska. Brak jakichkolwiek zagadnień związanych z anatomią.
     
  7. Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
    Zdecydownie za dużo było zagadnień na temat nauki czytania, dysleksji.
    Nauki czytania metodą sylabową, programowania języka, ogólnie Metody Krakowskiej
    Nauki czytania metodą symultaniczno - sekwencyjną, do tego nie było wyboru oddzielenia studiów polonistycznych od logopedycznych
    Informacji o SWMie, i wciskania autorskich pomocy wykladowczyn, za duzo odgornego ograniczenia sposobu myslenia i patrzenia na terapię
    metoda krakowska, nauka czytania
    Nauka czytania.
    Fakultetow nie związanych z logopedia (zapychaczy programu studiów związanych np. Z literaturą i sztuka)
    Nauki czytania Metodą Krakowską
    Na prawie każdych zajęciach przewijały się ćwiczenia ogólnorozwojowe (ich omawianie) oraz metoda symutaliczno-sekwencyjna.
    Teorii na temat metody krakowskiej
    Za dużo było treści związanych z Metodą Krakowską. Brakowało mi szerszego spojrzenia na wiele aspektów.
    Z Metody Krakowskiej i to, że jest ona zamknięta ja inne formy pomocy dzieciom. Dużo krytyki na temat innych metod logopedycznych, form pracy itp.
    Tylko Metoda Krakowska
    symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania
    O dysleksji i autyzmie
    Zagadnienia dotyczące Metody Krakowskiej
     
  8. Czym kończyły się studia?
    2 GŁOSY
     
    egzaminem
    13 GŁOSÓW
     
    obroną pracy dyplomowej
    0 GŁOSÓW
     
    pracą pisemną teoretyczną
    1 GŁOS
     
    opisem przypadku
    2 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Każdy przedmiot kończył się zaliczeniem i egzaminami, nie trzeba było pisać pracy mgr akurat z logopedii
    Obroną pracy magisterskiej
     
  9. Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
    W programie studiów zabrakło informacji o fakcie, że są one skupione na jednej metodzie. Żałuję, że nie było obowiązkowych praktyk w przedszkolu, szkole, gabinecie przy szpitalu - była to loteria. Studia na tej uczelnie wspominam niemile i z niechęcią.
    Uważam, że za mało było omówienia innych metod postępowania logopedycznego
    praktyki w szpitalach i poradniach, wiecej zajęc praktycznych, wiecej fachowej literatury
    Ujednolicone kształcenie logopedow w całej Polsce, z określonymi standardami. Konferencje międzyuczelniane, kilkudniowe lub tygodniowe wymiany studenckie na terenie Polski (szczególnie Gdańsk, Katowice, Lublin, Warszawa, Wrocław, Kraków) aby móc wymieniać doświadczenia i wiedzę. Organizować praktyki w znacznie większej liczbie godzin.
    Przedmiotów logopedycznych było około 5, reszta to przedmioty i fakultety z zakresu np teorii literatury itp.
    Praktyki to ogromny plus studiów na tej uczelni. Ilość praktyk też jest duża. Jednakże w pewnie sposób była to loteria. Ja osobiście trafiłam bym dwa razy do tej samej poradni, gdybym przy pierwszej turze praktyk nie zamieniła się z koleżanką grupami - w ten sposób, tak na prawdę przypadkiem, trafiłam do równych poradni, gabinetów, szkół i mogłam czerpać wiedzę od różnych osób.
    Chciałabym, żeby studia przygotowywały do zawodu od strony praktycznej, nawet na ćwiczeniach w uczelni poprzez przygotowywanie pomocy do konkretnych (nieistniejących bądź istniejących) pacjentów, wyobrażam sobie to jako burzę mózgów i zwracanie uwagi prowadzącego na najważniejsze kwestie.
    Uważam ze Metoda Krakowska i osoby związane z tym środowiskiem maja monopol na działanie na tej uczelni. Nie ma możliwości poznawania innych metod pracy, zwłaszcza w zakresie dyslalii. Prowadzący nie są obiektywni.
    Studia na UP na pewno pozwalają bardzo dobrze poznać Metodę Krakowską. Zajęcia poświęcone zaburzeniom takim jak: autyzm, jąkanie, ZA, dysleksja, alalia były bardzo ciekawe, konkretne i można było wiele z nich wynieść. Większość z nas pracowała z dziećmi z tego typu problemami na praktykach (jednak tylko jedną metodą), więc po studiach czułam się dość pewnie w tym zakresie. Niestety na praktykach zabrakło wielu innych przypadków, np. nigdy nie widziałam, jak pracuje się z osobą starszą, z dzieckiem z wadą wymowy (zajęcia na uczelni również mnie do tego nie przygotowały). Praktyki odbywałam w bardzo podobnych placówkach (narzucone z góry). Gdy zaczęłam pracę w szkole, musiałam szybko dokształcić się sama, wciąż się uczę i jestem zawiedziona, że nie pokazano mi pewnych rzeczy w praktyce oraz nie podano informacji, które z perspektywy czasu uważam za niezwykle ważne.
    Mam żal do wykładowców, że traktowali nas często z pogardą. Tego, że nie przekazali nam należytej wiedzy. Praktyki były na najniższym poziomie. Prowadziła je osoba, która była po studiach podyplomowych z logopedii. Był to dla mnie przykład jak nie prowadzić terapii logopedycznej. Gdy zaczęłam studia podyplomowe na UM we Wrocławiu - to poznałam dopiero co to prawdziwe praktyki i praca logopedy.
    Wszystko co jest związane z logopedią, budową narządów mowy, oceną artykulacyjna, diagnoza dyslalii.
    Za duże skupienie na jednej metodzie (metoda krakowska), za mało pokazania innych metod i rozwiązań, krytykowanie innych metod. Nastawienie na pracę w prywatnym gabinecie, brak przygotowania nas do pracy w szkole czy w innej placówce nie prywatnej.
     

Wypełnionych ankiet: 18

  1. Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
    4 GŁOSY
     
    rozmowa kwalifikacyjna
    1 GŁOS
     
    przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa
    1 GŁOS
     
    przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty
    2 GŁOSY
     
    przedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy
    10 GŁOSÓW
     
    nie było etapu weryfikacyjnego
    3 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Weryfikacja dot. braku wady wymowy podczas studiów licencjackich na tym samym uniwersytecie
    Ilość punktów z uzyskanych przedmiotów na maturze
    egzamin ustny
     
  2. Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
    0 GŁOSÓW
    (0%)
     
    1
    3 GŁOSY
    (16,67%)
     
    2
    4 GŁOSY
    (22,22%)
     
    3
    8 GŁOSÓW
    (44,44%)
     
    4
    3 GŁOSY
    (16,67%)
     
    5
     
  3. Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
    2 GŁOSY
    (11,11%)
     
    1
    0 GŁOSÓW
    (0%)
     
    2
    5 GŁOSÓW
    (27,78%)
     
    3
    5 GŁOSÓW
    (27,78%)
     
    4
    6 GŁOSÓW
    (33,33%)
     
    5
     
  4. Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?

    DIAGNOZA

    6 GŁOSÓW
     
    dyslalia
    14 GŁOSÓW
     
    opóźniony rozwój mowy
    5 GŁOSÓW
     
    afazja
    1 GŁOS
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    6 GŁOSÓW
     
    niedosłuch
    7 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    2 GŁOSY
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    4 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)autyzm, oligofazja
    Autyzm
    autyzm
    spektrum autyzmu

    TERAPIA

    5 GŁOSÓW
     
    dyslalia
    14 GŁOSÓW
     
    opóźniony rozwój mowy
    5 GŁOSÓW
     
    afazja
    0 GŁOSÓW
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    4 GŁOSY
     
    niedosłuch
    9 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    2 GŁOSY
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    3 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Autyzm
    Autyzm
    autyzm
     
  5. Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?

    DIAGNOZA

    10 GŁOSÓW
     
    dyslalia
    0 GŁOSÓW
     
    opóźniony rozwój mowy
    5 GŁOSÓW
     
    afazja
    11 GŁOSÓW
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    4 GŁOSY
     
    niedosłuch
    5 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    7 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    1 GŁOS
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Zaburzenia połykania, ćwiczenia prawidłowej pozycji języka

    TERAPIA

    8 GŁOSÓW
     
    dyslalia
    0 GŁOSÓW
     
    opóźniony rozwój mowy
    5 GŁOSÓW
     
    afazja
    11 GŁOSÓW
     
    jąkanie/niepłynność mówienia
    4 GŁOSY
     
    niedosłuch
    5 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dzieci
    8 GŁOSÓW
     
    zaburzenia neurologiczne dorosłych
    2 GŁOSY
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)autyzm
    Zaburzenia połykania, ćwiczenia prawidłowej pozycji języka
     
  6. Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
    Dotyczących praktycznego warsztatu pracy z osobami jąkającymi się.
    Zagadnienia z zakresu AAC, innych metod niż MK.
    Jąkanie
    więcej zajęć z zakresu dyslalii
    Jąkanie przyczyny, diagnoza i formy terapii
    po zakończeniu studiów z logopedii nie byłam w stanie wywołać żadnej głoski, w ogóle na UP nie przekazano nam wiedzy z tego zakresu
    Metody wywoływania głosek, praca z niemowlętami, kontakt na linii terapeuta-rodzic, elementy terapii miofunkcjonalnej, diagnoza i eliminowanie przyczyn dyslalii
    Terapii dyslalii w ujęciu interdyscyplinarnym, biernych metod usprawniania
    Afazja, wczesna interwencja terapeutyczna - bez metody Krakowskiej, niepłynność mówienia
    komunikacja alternatywna, wywoływanie i utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek
    praca z rodzicem dziecka z orzeczeniem
    Terapii wad wymowy Jakania

    Anatomii głowy, twarzy, szyi, zagadnień medycznych
    Anatomia słuchu, anatomia i fizjologia aparatu artykulacyjnego, Rozwiązania terapeutyczne i podejście praktyczne, diagnoza zaburzeń prymarnych dla mowy, diagnoza roznicowa zaburzeń mowy i komunikacji, a także wiele wiele innych
    diagnoza i terapia w warunkach dwujęzyczności
     
  7. Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
    Teorii dotyczących powstawania nurtów w logopedii.
    Dyslalie
    Nie było zagadnień, które były przekazywane w nadmiarze.
    metoda krakowska - jako najlepsza dla każdego zaburzenia
    Nauka czytania, metoda krakowska
    Metody krakowskiej
    Metoda Krakowska
    Nauki czytania, Metody krakowskiej
    przedmioty związane z literaturą
    Metoda Krakowska
    Lingwistyki
    Metody krakowskiej
    Metodą krakowska wobec wszystkich zaburzeń, jedna perspektywa w diagnozie,
     
  8. Czym kończyły się studia?
    7 GŁOSÓW
     
    egzaminem
    15 GŁOSÓW
     
    obroną pracy dyplomowej
    2 GŁOSY
     
    pracą pisemną teoretyczną
    3 GŁOSY
     
    opisem przypadku
    1 GŁOS
     
    inne
    Odpowiedzi dla inne (zachowano oryginalną pisownię)Obroną pracy magisterskiej
     
  9. Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
    Za duża ilość "zapychachy", przedmiotów w mojej ocenie, niewiele mających wspólnego z pracą logopedy.
    Studia i praktyki przygotowały mnie do pracy z dzieckiem z autyzmem na bardzo dobrym poziomie, dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze specjalistów. Mogłam nauczyć się technik pracy od podstawa, narzędzi i sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
    Studia magisterskie były powtórzeniem wielu zagadnień z licencjatu. Żałuję, iż nie zmieniłam ośrodka.
    Ukierunkowane tylko na jedną metodę pracy
    Jedyne praktyczne zajęcia to dyslalia z prof. D. Plutą-Wojcievhowską i oczywiście metoda Krakowska... Niestety brak praktyki z wykorzystaniem innych metod, wstępu do neurologopedii. Prócz pedagogiki powinny być również podstawy anatomii i fizjoterapii (jak pozycjonować pacjenta, jaką jest norma rozwoju ruch dziecka). Studia logopedyczne powinny być osobnym kierunkiem a nie dodatkiem do. I oczywiście podyplomówka z logopedii to jakieś nieporozumienie. Logopedia dziedzina interdyscyplinarna więc nie ma szans na ogarnięcie tak dużego zakresu materiału w 2 lata (chyba, że korzysta się z kursów).
    Bardzo dużo praktyk, po studiach pełna gotowość do pracy jako terapeuta. Świetna, charyzmatyczna kadra w Katedrze Logopedii
    Zbyt duży nacisk na pracę jedna metoda
    Wiecej praktyki i pracy z dziecmi z roznymi zaburzeniami mowy, metody wywolywania głosek, pracy nad polykaniem i cwiczeniami języka
    brak otwarcia na międzynarodowe osiągnięcia w diagnozie i terapii logopedycznej