Ta strona używa plików Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Szczegóły dotyczące celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce znajdziesz w Polityce Prywatności.
Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
7 GŁOSÓW
rozmowa kwalifikacyjna
0 GŁOSÓW
przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa
0 GŁOSÓW
przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty
0 GŁOSÓW
przedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy
7 GŁOSÓW
nie było etapu weryfikacyjnego
3 GŁOSY
inne
Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
1 GŁOS (6%)
1
5 GŁOSÓW (31%)
2
8 GŁOSÓW (50%)
3
2 GŁOSY (13%)
4
0 GŁOSÓW (0%)
5
Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
2 GŁOSY (13%)
1
6 GŁOSÓW (38%)
2
5 GŁOSÓW (31%)
3
2 GŁOSY (13%)
4
1 GŁOS (6%)
5
Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
2 GŁOSY
dyslalia
12 GŁOSÓW
opóźniony rozwój mowy
6 GŁOSÓW
afazja
0 GŁOSÓW
jąkanie/niepłynność mówienia
2 GŁOSY
niedosłuch
4 GŁOSY
zaburzenia neurologiczne dzieci
3 GŁOSY
zaburzenia neurologiczne dorosłych
6 GŁOSÓW
inne
TERAPIA
2 GŁOSY
dyslalia
13 GŁOSÓW
opóźniony rozwój mowy
7 GŁOSÓW
afazja
0 GŁOSÓW
jąkanie/niepłynność mówienia
1 GŁOS
niedosłuch
4 GŁOSY
zaburzenia neurologiczne dzieci
3 GŁOSY
zaburzenia neurologiczne dorosłych
4 GŁOSY
inne
Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
11 GŁOSÓW
dyslalia
2 GŁOSY
opóźniony rozwój mowy
6 GŁOSÓW
afazja
13 GŁOSÓW
jąkanie/niepłynność mówienia
5 GŁOSÓW
niedosłuch
6 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dzieci
9 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dorosłych
1 GŁOS
inne
TERAPIA
12 GŁOSÓW
dyslalia
2 GŁOSY
opóźniony rozwój mowy
5 GŁOSÓW
afazja
13 GŁOSÓW
jąkanie/niepłynność mówienia
7 GŁOSÓW
niedosłuch
7 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dzieci
9 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dorosłych
2 GŁOSY
inne
Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
Moim zdaniem brakowało: alternatywnych i wspomagających metod komunikacji; zabrakło rzetelnej wiedzy z dyslalii (przedmiot był, ale opierał się jedynie na metodzie wywoływaniu głosek i nazw poszczególnych wad wymowy nie wspominając tak naprawdę o przygotowaniu do diagnozy i innych kluczowych umiejętnościach tj.: oddychanie, połykanie, karmienie); brak odwołań do standardów międzynarodowych.Diagnozy i terapii jąkania, jak pracować z dorosłymi, opisu innych metod postępowania logopedycznegodiagnoza i terapia dyslalii, znajomość innych metod postępowania niż MKInformacji o prawie obejmujących logopedow, podstaw przedsiębiorczości, zajęć praktycznych-warsztatowych np. pisanie opiniii logopedycznejWędzidełka, terapia karmienia, terapia osób dorosłych, laryngektomia, diagnozowanie - dokumenty, pisanie opini; terapia dzieci z niedosłuchem, analiza i interpretacja badań medycznychBrak obiektywnej wiedzy o innych metodach pracy. Brak podania zagadnień o prawidłowej budowie i funkcji aparatu artykulacyjnego (wedzidelko, migdałki, prawidłowy tor oddechowy, pozycja spoczynkowa języka). Konkretnej wiedzy logopedycznej na temat zaburzeń i ich diagnozy oraz późniejszej terapii.Zagadnień związanych z zaburzeniami artykulacji oraz dwujęzycznością.Było sporo informacji na temat tego CO robić z pacjentem, ale brakowało informacji JAK tego dokonaćDyslalia - potraktowana po macoszemuPrzede wszystkim wszelkich informacji na temat diagnozy i terapii dyslalii. Wszystkich! Oprócz Metody Krakowskiej Podstaw logopedii. stymulacja traktu ustno-twarzowego, masaż logopedyczny, wibratory i gryzaki logopedyczne, alternatywna komunikacjaPraca z dorosłymi, prowadzenie dokumentacji, możliwe narzędzia diagnostyczne Omówienie innych metod pracy z dzieckiem niż Metoda Krakowska. Brak jakichkolwiek zagadnień związanych z anatomią.
Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
Zdecydownie za dużo było zagadnień na temat nauki czytania, dysleksji. Nauki czytania metodą sylabową, programowania języka, ogólnie Metody KrakowskiejNauki czytania metodą symultaniczno - sekwencyjną, do tego nie było wyboru oddzielenia studiów polonistycznych od logopedycznychInformacji o SWMie, i wciskania autorskich pomocy wykladowczyn, za duzo odgornego ograniczenia sposobu myslenia i patrzenia na terapię metoda krakowska, nauka czytaniaNauka czytania. Fakultetow nie związanych z logopedia (zapychaczy programu studiów związanych np. Z literaturą i sztuka)Nauki czytania Metodą KrakowskąNa prawie każdych zajęciach przewijały się ćwiczenia ogólnorozwojowe (ich omawianie) oraz metoda symutaliczno-sekwencyjna.Teorii na temat metody krakowskiejZa dużo było treści związanych z Metodą Krakowską. Brakowało mi szerszego spojrzenia na wiele aspektów.Z Metody Krakowskiej i to, że jest ona zamknięta ja inne formy pomocy dzieciom. Dużo krytyki na temat innych metod logopedycznych, form pracy itp. Tylko Metoda Krakowska symultaniczno-sekwencyjna nauka czytaniaO dysleksji i autyzmieZagadnienia dotyczące Metody Krakowskiej
Czym kończyły się studia?
2 GŁOSY
egzaminem
13 GŁOSÓW
obroną pracy dyplomowej
0 GŁOSÓW
pracą pisemną teoretyczną
1 GŁOS
opisem przypadku
2 GŁOSY
inne
Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
W programie studiów zabrakło informacji o fakcie, że są one skupione na jednej metodzie. Żałuję, że nie było obowiązkowych praktyk w przedszkolu, szkole, gabinecie przy szpitalu - była to loteria. Studia na tej uczelnie wspominam niemile i z niechęcią. Uważam, że za mało było omówienia innych metod postępowania logopedycznegopraktyki w szpitalach i poradniach, wiecej zajęc praktycznych, wiecej fachowej literaturyUjednolicone kształcenie logopedow w całej Polsce, z określonymi standardami. Konferencje międzyuczelniane, kilkudniowe lub tygodniowe wymiany studenckie na terenie Polski (szczególnie Gdańsk, Katowice, Lublin, Warszawa, Wrocław, Kraków) aby móc wymieniać doświadczenia i wiedzę. Organizować praktyki w znacznie większej liczbie godzin. Przedmiotów logopedycznych było około 5, reszta to przedmioty i fakultety z zakresu np teorii literatury itp.Praktyki to ogromny plus studiów na tej uczelni. Ilość praktyk też jest duża. Jednakże w pewnie sposób była to loteria. Ja osobiście trafiłam bym dwa razy do tej samej poradni, gdybym przy pierwszej turze praktyk nie zamieniła się z koleżanką grupami - w ten sposób, tak na prawdę przypadkiem, trafiłam do równych poradni, gabinetów, szkół i mogłam czerpać wiedzę od różnych osób.Chciałabym, żeby studia przygotowywały do zawodu od strony praktycznej, nawet na ćwiczeniach w uczelni poprzez przygotowywanie pomocy do konkretnych (nieistniejących bądź istniejących) pacjentów, wyobrażam sobie to jako burzę mózgów i zwracanie uwagi prowadzącego na najważniejsze kwestie.Uważam ze Metoda Krakowska i osoby związane z tym środowiskiem maja monopol na działanie na tej uczelni. Nie ma możliwości poznawania innych metod pracy, zwłaszcza w zakresie dyslalii. Prowadzący nie są obiektywni.Studia na UP na pewno pozwalają bardzo dobrze poznać Metodę Krakowską. Zajęcia poświęcone zaburzeniom takim jak: autyzm, jąkanie, ZA, dysleksja, alalia były bardzo ciekawe, konkretne i można było wiele z nich wynieść. Większość z nas pracowała z dziećmi z tego typu problemami na praktykach (jednak tylko jedną metodą), więc po studiach czułam się dość pewnie w tym zakresie. Niestety na praktykach zabrakło wielu innych przypadków, np. nigdy nie widziałam, jak pracuje się z osobą starszą, z dzieckiem z wadą wymowy (zajęcia na uczelni również mnie do tego nie przygotowały). Praktyki odbywałam w bardzo podobnych placówkach (narzucone z góry). Gdy zaczęłam pracę w szkole, musiałam szybko dokształcić się sama, wciąż się uczę i jestem zawiedziona, że nie pokazano mi pewnych rzeczy w praktyce oraz nie podano informacji, które z perspektywy czasu uważam za niezwykle ważne.Mam żal do wykładowców, że traktowali nas często z pogardą. Tego, że nie przekazali nam należytej wiedzy. Praktyki były na najniższym poziomie. Prowadziła je osoba, która była po studiach podyplomowych z logopedii. Był to dla mnie przykład jak nie prowadzić terapii logopedycznej. Gdy zaczęłam studia podyplomowe na UM we Wrocławiu - to poznałam dopiero co to prawdziwe praktyki i praca logopedy. Wszystko co jest związane z logopedią, budową narządów mowy, oceną artykulacyjna, diagnoza dyslalii. Za duże skupienie na jednej metodzie (metoda krakowska), za mało pokazania innych metod i rozwiązań, krytykowanie innych metod. Nastawienie na pracę w prywatnym gabinecie, brak przygotowania nas do pracy w szkole czy w innej placówce nie prywatnej.
Wypełnionych ankiet: 18
Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
4 GŁOSY
rozmowa kwalifikacyjna
1 GŁOS
przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa
1 GŁOS
przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty
2 GŁOSY
przedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy
10 GŁOSÓW
nie było etapu weryfikacyjnego
3 GŁOSY
inne
Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
0 GŁOSÓW (0%)
1
3 GŁOSY (17%)
2
4 GŁOSY (22%)
3
8 GŁOSÓW (44%)
4
3 GŁOSY (17%)
5
Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
2 GŁOSY (11%)
1
0 GŁOSÓW (0%)
2
5 GŁOSÓW (28%)
3
5 GŁOSÓW (28%)
4
6 GŁOSÓW (33%)
5
Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
6 GŁOSÓW
dyslalia
14 GŁOSÓW
opóźniony rozwój mowy
5 GŁOSÓW
afazja
1 GŁOS
jąkanie/niepłynność mówienia
6 GŁOSÓW
niedosłuch
7 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dzieci
2 GŁOSY
zaburzenia neurologiczne dorosłych
4 GŁOSY
inne
TERAPIA
5 GŁOSÓW
dyslalia
14 GŁOSÓW
opóźniony rozwój mowy
5 GŁOSÓW
afazja
0 GŁOSÓW
jąkanie/niepłynność mówienia
4 GŁOSY
niedosłuch
9 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dzieci
2 GŁOSY
zaburzenia neurologiczne dorosłych
3 GŁOSY
inne
Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
10 GŁOSÓW
dyslalia
0 GŁOSÓW
opóźniony rozwój mowy
5 GŁOSÓW
afazja
11 GŁOSÓW
jąkanie/niepłynność mówienia
4 GŁOSY
niedosłuch
5 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dzieci
7 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dorosłych
1 GŁOS
inne
TERAPIA
8 GŁOSÓW
dyslalia
0 GŁOSÓW
opóźniony rozwój mowy
5 GŁOSÓW
afazja
11 GŁOSÓW
jąkanie/niepłynność mówienia
4 GŁOSY
niedosłuch
5 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dzieci
8 GŁOSÓW
zaburzenia neurologiczne dorosłych
2 GŁOSY
inne
Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
Dotyczących praktycznego warsztatu pracy z osobami jąkającymi się.Zagadnienia z zakresu AAC, innych metod niż MK.Jąkaniewięcej zajęć z zakresu dyslalii Jąkanie przyczyny, diagnoza i formy terapiipo zakończeniu studiów z logopedii nie byłam w stanie wywołać żadnej głoski, w ogóle na UP nie przekazano nam wiedzy z tego zakresuMetody wywoływania głosek, praca z niemowlętami, kontakt na linii terapeuta-rodzic, elementy terapii miofunkcjonalnej, diagnoza i eliminowanie przyczyn dyslalii Terapii dyslalii w ujęciu interdyscyplinarnym, biernych metod usprawniania Afazja, wczesna interwencja terapeutyczna - bez metody Krakowskiej, niepłynność mówienia komunikacja alternatywna, wywoływanie i utrwalanie prawidłowej artykulacji głosekpraca z rodzicem dziecka z orzeczeniemTerapii wad wymowy
JakaniaAnatomii głowy, twarzy, szyi, zagadnień medycznychAnatomia słuchu, anatomia i fizjologia aparatu artykulacyjnego,
Rozwiązania terapeutyczne i podejście praktyczne, diagnoza zaburzeń prymarnych dla mowy, diagnoza roznicowa zaburzeń mowy i komunikacji, a także wiele wiele innychdiagnoza i terapia w warunkach dwujęzyczności
Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
Teorii dotyczących powstawania nurtów w logopedii.DyslalieNie było zagadnień, które były przekazywane w nadmiarze. metoda krakowska - jako najlepsza dla każdego zaburzeniaNauka czytania, metoda krakowska Metody krakowskiejMetoda KrakowskaNauki czytania, Metody krakowskiejprzedmioty związane z literaturą Metoda KrakowskaLingwistykiMetody krakowskiejMetodą krakowska wobec wszystkich zaburzeń, jedna perspektywa w diagnozie,
Czym kończyły się studia?
7 GŁOSÓW
egzaminem
15 GŁOSÓW
obroną pracy dyplomowej
2 GŁOSY
pracą pisemną teoretyczną
3 GŁOSY
opisem przypadku
1 GŁOS
inne
Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
Za duża ilość "zapychachy", przedmiotów w mojej ocenie, niewiele mających wspólnego z pracą logopedy.Studia i praktyki przygotowały mnie do pracy z dzieckiem z autyzmem na bardzo dobrym poziomie, dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze specjalistów. Mogłam nauczyć się technik pracy od podstawa, narzędzi i sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Studia magisterskie były powtórzeniem wielu zagadnień z licencjatu. Żałuję, iż nie zmieniłam ośrodka. Ukierunkowane tylko na jedną metodę pracyJedyne praktyczne zajęcia to dyslalia z prof. D. Plutą-Wojcievhowską i oczywiście metoda Krakowska... Niestety brak praktyki z wykorzystaniem innych metod, wstępu do neurologopedii. Prócz pedagogiki powinny być również podstawy anatomii i fizjoterapii (jak pozycjonować pacjenta, jaką jest norma rozwoju ruch dziecka). Studia logopedyczne powinny być osobnym kierunkiem a nie dodatkiem do. I oczywiście podyplomówka z logopedii to jakieś nieporozumienie. Logopedia dziedzina interdyscyplinarna więc nie ma szans na ogarnięcie tak dużego zakresu materiału w 2 lata (chyba, że korzysta się z kursów). Bardzo dużo praktyk, po studiach pełna gotowość do pracy jako terapeuta. Świetna, charyzmatyczna kadra w Katedrze LogopediiZbyt duży nacisk na pracę jedna metodaWiecej praktyki i pracy z dziecmi z roznymi zaburzeniami mowy, metody wywolywania głosek, pracy nad polykaniem i cwiczeniami języka brak otwarcia na międzynarodowe osiągnięcia w diagnozie i terapii logopedycznej