wróć do zestawienia uczelni
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
studia magisterskie
placówka publiczna, woj. małopolskie
Wypełnionych ankiet: 16
- Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
7 GŁOSÓWrozmowa kwalifikacyjna0 GŁOSÓWprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa0 GŁOSÓWprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty0 GŁOSÓWprzedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy7 GŁOSÓWnie było etapu weryfikacyjnego3 GŁOSYinne
- Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
1 GŁOS
(6,25%)15 GŁOSÓW
(31,25%)28 GŁOSÓW
(50%)32 GŁOSY
(12,5%)40 GŁOSÓW
(0%)5 - Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
2 GŁOSY
(12,5%)16 GŁOSÓW
(37,5%)25 GŁOSÓW
(31,25%)32 GŁOSY
(12,5%)41 GŁOS
(6,25%)5 - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
2 GŁOSYdyslalia12 GŁOSÓWopóźniony rozwój mowy6 GŁOSÓWafazja0 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia2 GŁOSYniedosłuch4 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dzieci3 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych6 GŁOSÓWinneTERAPIA
2 GŁOSYdyslalia13 GŁOSÓWopóźniony rozwój mowy7 GŁOSÓWafazja0 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia1 GŁOSniedosłuch4 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dzieci3 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych4 GŁOSYinne - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
11 GŁOSÓWdyslalia2 GŁOSYopóźniony rozwój mowy6 GŁOSÓWafazja13 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia5 GŁOSÓWniedosłuch6 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dzieci9 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych1 GŁOSinneTERAPIA
12 GŁOSÓWdyslalia2 GŁOSYopóźniony rozwój mowy5 GŁOSÓWafazja13 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia7 GŁOSÓWniedosłuch7 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dzieci9 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych2 GŁOSYinne - Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
Moim zdaniem brakowało: alternatywnych i wspomagających metod komunikacji; zabrakło rzetelnej wiedzy z dyslalii (przedmiot był, ale opierał się jedynie na metodzie wywoływaniu głosek i nazw poszczególnych wad wymowy nie wspominając tak naprawdę o przygotowaniu do diagnozy i innych kluczowych umiejętnościach tj.: oddychanie, połykanie, karmienie); brak odwołań do standardów międzynarodowych.
Diagnozy i terapii jąkania, jak pracować z dorosłymi, opisu innych metod postępowania logopedycznego
diagnoza i terapia dyslalii, znajomość innych metod postępowania niż MK
Informacji o prawie obejmujących logopedow, podstaw przedsiębiorczości, zajęć praktycznych-warsztatowych np. pisanie opiniii logopedycznej
Wędzidełka, terapia karmienia, terapia osób dorosłych, laryngektomia, diagnozowanie - dokumenty, pisanie opini; terapia dzieci z niedosłuchem, analiza i interpretacja badań medycznych
Brak obiektywnej wiedzy o innych metodach pracy. Brak podania zagadnień o prawidłowej budowie i funkcji aparatu artykulacyjnego (wedzidelko, migdałki, prawidłowy tor oddechowy, pozycja spoczynkowa języka).
Konkretnej wiedzy logopedycznej na temat zaburzeń i ich diagnozy oraz późniejszej terapii.
Zagadnień związanych z zaburzeniami artykulacji oraz dwujęzycznością.
Było sporo informacji na temat tego CO robić z pacjentem, ale brakowało informacji JAK tego dokonać
Dyslalia - potraktowana po macoszemu
Przede wszystkim wszelkich informacji na temat diagnozy i terapii dyslalii.
Wszystkich! Oprócz Metody Krakowskiej
Podstaw logopedii.
stymulacja traktu ustno-twarzowego, masaż logopedyczny, wibratory i gryzaki logopedyczne, alternatywna komunikacja
Praca z dorosłymi, prowadzenie dokumentacji, możliwe narzędzia diagnostyczne
Omówienie innych metod pracy z dzieckiem niż Metoda Krakowska. Brak jakichkolwiek zagadnień związanych z anatomią. - Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
Zdecydownie za dużo było zagadnień na temat nauki czytania, dysleksji.
Nauki czytania metodą sylabową, programowania języka, ogólnie Metody Krakowskiej
Nauki czytania metodą symultaniczno - sekwencyjną, do tego nie było wyboru oddzielenia studiów polonistycznych od logopedycznych
Informacji o SWMie, i wciskania autorskich pomocy wykladowczyn, za duzo odgornego ograniczenia sposobu myslenia i patrzenia na terapię
metoda krakowska, nauka czytania
Nauka czytania.
Fakultetow nie związanych z logopedia (zapychaczy programu studiów związanych np. Z literaturą i sztuka)
Nauki czytania Metodą Krakowską
Na prawie każdych zajęciach przewijały się ćwiczenia ogólnorozwojowe (ich omawianie) oraz metoda symutaliczno-sekwencyjna.
Teorii na temat metody krakowskiej
Za dużo było treści związanych z Metodą Krakowską. Brakowało mi szerszego spojrzenia na wiele aspektów.
Z Metody Krakowskiej i to, że jest ona zamknięta ja inne formy pomocy dzieciom. Dużo krytyki na temat innych metod logopedycznych, form pracy itp.
Tylko Metoda Krakowska
symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania
O dysleksji i autyzmie
Zagadnienia dotyczące Metody Krakowskiej - Czym kończyły się studia?
2 GŁOSYegzaminem13 GŁOSÓWobroną pracy dyplomowej0 GŁOSÓWpracą pisemną teoretyczną1 GŁOSopisem przypadku2 GŁOSYinne
- Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
W programie studiów zabrakło informacji o fakcie, że są one skupione na jednej metodzie. Żałuję, że nie było obowiązkowych praktyk w przedszkolu, szkole, gabinecie przy szpitalu - była to loteria. Studia na tej uczelnie wspominam niemile i z niechęcią.
Uważam, że za mało było omówienia innych metod postępowania logopedycznego
praktyki w szpitalach i poradniach, wiecej zajęc praktycznych, wiecej fachowej literatury
Ujednolicone kształcenie logopedow w całej Polsce, z określonymi standardami. Konferencje międzyuczelniane, kilkudniowe lub tygodniowe wymiany studenckie na terenie Polski (szczególnie Gdańsk, Katowice, Lublin, Warszawa, Wrocław, Kraków) aby móc wymieniać doświadczenia i wiedzę. Organizować praktyki w znacznie większej liczbie godzin.
Przedmiotów logopedycznych było około 5, reszta to przedmioty i fakultety z zakresu np teorii literatury itp.
Praktyki to ogromny plus studiów na tej uczelni. Ilość praktyk też jest duża. Jednakże w pewnie sposób była to loteria. Ja osobiście trafiłam bym dwa razy do tej samej poradni, gdybym przy pierwszej turze praktyk nie zamieniła się z koleżanką grupami - w ten sposób, tak na prawdę przypadkiem, trafiłam do równych poradni, gabinetów, szkół i mogłam czerpać wiedzę od różnych osób.
Chciałabym, żeby studia przygotowywały do zawodu od strony praktycznej, nawet na ćwiczeniach w uczelni poprzez przygotowywanie pomocy do konkretnych (nieistniejących bądź istniejących) pacjentów, wyobrażam sobie to jako burzę mózgów i zwracanie uwagi prowadzącego na najważniejsze kwestie.
Uważam ze Metoda Krakowska i osoby związane z tym środowiskiem maja monopol na działanie na tej uczelni. Nie ma możliwości poznawania innych metod pracy, zwłaszcza w zakresie dyslalii. Prowadzący nie są obiektywni.
Studia na UP na pewno pozwalają bardzo dobrze poznać Metodę Krakowską. Zajęcia poświęcone zaburzeniom takim jak: autyzm, jąkanie, ZA, dysleksja, alalia były bardzo ciekawe, konkretne i można było wiele z nich wynieść. Większość z nas pracowała z dziećmi z tego typu problemami na praktykach (jednak tylko jedną metodą), więc po studiach czułam się dość pewnie w tym zakresie. Niestety na praktykach zabrakło wielu innych przypadków, np. nigdy nie widziałam, jak pracuje się z osobą starszą, z dzieckiem z wadą wymowy (zajęcia na uczelni również mnie do tego nie przygotowały). Praktyki odbywałam w bardzo podobnych placówkach (narzucone z góry). Gdy zaczęłam pracę w szkole, musiałam szybko dokształcić się sama, wciąż się uczę i jestem zawiedziona, że nie pokazano mi pewnych rzeczy w praktyce oraz nie podano informacji, które z perspektywy czasu uważam za niezwykle ważne.
Mam żal do wykładowców, że traktowali nas często z pogardą. Tego, że nie przekazali nam należytej wiedzy. Praktyki były na najniższym poziomie. Prowadziła je osoba, która była po studiach podyplomowych z logopedii. Był to dla mnie przykład jak nie prowadzić terapii logopedycznej. Gdy zaczęłam studia podyplomowe na UM we Wrocławiu - to poznałam dopiero co to prawdziwe praktyki i praca logopedy.
Wszystko co jest związane z logopedią, budową narządów mowy, oceną artykulacyjna, diagnoza dyslalii.
Za duże skupienie na jednej metodzie (metoda krakowska), za mało pokazania innych metod i rozwiązań, krytykowanie innych metod. Nastawienie na pracę w prywatnym gabinecie, brak przygotowania nas do pracy w szkole czy w innej placówce nie prywatnej.
Wypełnionych ankiet: 18
- Jaki etap weryfikacyjny musiała Pani/musiał Pan przejść przed przyjęciem na studia logopedyczne?
4 GŁOSYrozmowa kwalifikacyjna1 GŁOSprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od audiologa1 GŁOSprzedłożenie zaświadczenia lekarskiego od ortodonty2 GŁOSYprzedłożenie zaświadczenia logopedycznego o braku wad wymowy10 GŁOSÓWnie było etapu weryfikacyjnego3 GŁOSYinne
- Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie teoretyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
0 GŁOSÓW
(0%)13 GŁOSY
(16,67%)24 GŁOSY
(22,22%)38 GŁOSÓW
(44,44%)43 GŁOSY
(16,67%)5 - Jak ocenia Pani/Pan w skali 1 do 5 przygotowanie praktyczne do zawodu logopedy podczas studiów (gdzie 1 oznacza, że studia nie przygotowały mnie do pracy, a 5 oznacza bardzo dobre przygotowanie do pracy w zawodzie)?
2 GŁOSY
(11,11%)10 GŁOSÓW
(0%)25 GŁOSÓW
(27,78%)35 GŁOSÓW
(27,78%)46 GŁOSÓW
(33,33%)5 - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najlepiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najlepsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
6 GŁOSÓWdyslalia14 GŁOSÓWopóźniony rozwój mowy5 GŁOSÓWafazja1 GŁOSjąkanie/niepłynność mówienia6 GŁOSÓWniedosłuch7 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dzieci2 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych4 GŁOSYinneTERAPIA
5 GŁOSÓWdyslalia14 GŁOSÓWopóźniony rozwój mowy5 GŁOSÓWafazja0 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia4 GŁOSYniedosłuch9 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dzieci2 GŁOSYzaburzenia neurologiczne dorosłych3 GŁOSYinne - Do diagnozy i terapii jakiego rodzaju zaburzeń mowy studia przygotowały Panią/Pana najsłabiej (w diagnozie i terapii których zaburzeń mowy czuje Pani/Pan najsłabsze przygotowanie - można zaznaczyć kilka odpowiedzi)?
DIAGNOZA
10 GŁOSÓWdyslalia0 GŁOSÓWopóźniony rozwój mowy5 GŁOSÓWafazja11 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia4 GŁOSYniedosłuch5 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dzieci7 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych1 GŁOSinneTERAPIA
8 GŁOSÓWdyslalia0 GŁOSÓWopóźniony rozwój mowy5 GŁOSÓWafazja11 GŁOSÓWjąkanie/niepłynność mówienia4 GŁOSYniedosłuch5 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dzieci8 GŁOSÓWzaburzenia neurologiczne dorosłych2 GŁOSYinne - Jakich zagadnień brakowało Pani/Panu na studiach? (zachowano oryginalną pisownię)
Dotyczących praktycznego warsztatu pracy z osobami jąkającymi się.
Zagadnienia z zakresu AAC, innych metod niż MK.
Jąkanie
więcej zajęć z zakresu dyslalii
Jąkanie przyczyny, diagnoza i formy terapii
po zakończeniu studiów z logopedii nie byłam w stanie wywołać żadnej głoski, w ogóle na UP nie przekazano nam wiedzy z tego zakresu
Metody wywoływania głosek, praca z niemowlętami, kontakt na linii terapeuta-rodzic, elementy terapii miofunkcjonalnej, diagnoza i eliminowanie przyczyn dyslalii
Terapii dyslalii w ujęciu interdyscyplinarnym, biernych metod usprawniania
Afazja, wczesna interwencja terapeutyczna - bez metody Krakowskiej, niepłynność mówienia
komunikacja alternatywna, wywoływanie i utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek
praca z rodzicem dziecka z orzeczeniem
Terapii wad wymowy Jakania
Anatomii głowy, twarzy, szyi, zagadnień medycznych
Anatomia słuchu, anatomia i fizjologia aparatu artykulacyjnego, Rozwiązania terapeutyczne i podejście praktyczne, diagnoza zaburzeń prymarnych dla mowy, diagnoza roznicowa zaburzeń mowy i komunikacji, a także wiele wiele innych
diagnoza i terapia w warunkach dwujęzyczności - Jakich zagadnień według Pani/Pana było na studiach za dużo? (zachowano oryginalną pisownię)
Teorii dotyczących powstawania nurtów w logopedii.
Dyslalie
Nie było zagadnień, które były przekazywane w nadmiarze.
metoda krakowska - jako najlepsza dla każdego zaburzenia
Nauka czytania, metoda krakowska
Metody krakowskiej
Metoda Krakowska
Nauki czytania, Metody krakowskiej
przedmioty związane z literaturą
Metoda Krakowska
Lingwistyki
Metody krakowskiej
Metodą krakowska wobec wszystkich zaburzeń, jedna perspektywa w diagnozie, - Czym kończyły się studia?
7 GŁOSÓWegzaminem15 GŁOSÓWobroną pracy dyplomowej2 GŁOSYpracą pisemną teoretyczną3 GŁOSYopisem przypadku1 GŁOSinne
- Co chciałaby Pani/chciałby Pan dodać od siebie na temat studiów i praktyk? (zachowano oryginalną pisownię)
Za duża ilość "zapychachy", przedmiotów w mojej ocenie, niewiele mających wspólnego z pracą logopedy.
Studia i praktyki przygotowały mnie do pracy z dzieckiem z autyzmem na bardzo dobrym poziomie, dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze specjalistów. Mogłam nauczyć się technik pracy od podstawa, narzędzi i sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Studia magisterskie były powtórzeniem wielu zagadnień z licencjatu. Żałuję, iż nie zmieniłam ośrodka.
Ukierunkowane tylko na jedną metodę pracy
Jedyne praktyczne zajęcia to dyslalia z prof. D. Plutą-Wojcievhowską i oczywiście metoda Krakowska... Niestety brak praktyki z wykorzystaniem innych metod, wstępu do neurologopedii. Prócz pedagogiki powinny być również podstawy anatomii i fizjoterapii (jak pozycjonować pacjenta, jaką jest norma rozwoju ruch dziecka). Studia logopedyczne powinny być osobnym kierunkiem a nie dodatkiem do. I oczywiście podyplomówka z logopedii to jakieś nieporozumienie. Logopedia dziedzina interdyscyplinarna więc nie ma szans na ogarnięcie tak dużego zakresu materiału w 2 lata (chyba, że korzysta się z kursów).
Bardzo dużo praktyk, po studiach pełna gotowość do pracy jako terapeuta. Świetna, charyzmatyczna kadra w Katedrze Logopedii
Zbyt duży nacisk na pracę jedna metoda
Wiecej praktyki i pracy z dziecmi z roznymi zaburzeniami mowy, metody wywolywania głosek, pracy nad polykaniem i cwiczeniami języka
brak otwarcia na międzynarodowe osiągnięcia w diagnozie i terapii logopedycznej