Aktywne Zmysły - program wspomagania rozwoju psychomotorycznego dziecka

pomoce-niebieski
Pomoce do stymulacji i korekcji układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych, uwagi wzrokowej oraz koordynacji oko-ruchowej
Pomoce do stymulacji układu słuchowego i wzrokowego
Mata sensoryczna z  ruchomymi  elementami  do ćwiczeń grafomotorycznych
Tabliczka magnetyczna z zestawem plansz i szablonów magnetycznych do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki podstaw technik szkolnych

Aktywne Zmysły to kompleksowy, autorski program wspomagania rozwoju psychomotorycznego dziecka. To zbiór ponad 300 wyselekcjonowanych ćwiczeń, obejmujących wszystkie systemy zmysłowe dziecka.
zawiera 23% VAT
1100,00 zł
1200,00 zł
Rabat -100,00 zł
Cena sprzedaży bez VAT894,31 zł


Preloader

Cena promocyjna obowiązuje do końca roku 2018.
PRODUKT SPROWADZANY NA ZAMÓWIENIE. REALIZACJA ZAMÓWIENIA DO 10 DNI ROBOCZYCH.

Aktywne Zmysły to kompleksowy, autorski program (know how) wspomagania rozwoju psychomotorycznego dziecka. To zbiór ponad 300 wyselekcjonowanych ćwiczeń, obejmujących wszystkie systemy zmysłowe dziecka, umożliwiających planowanie i realizację zajęć terapeutycznych przez okres jednego roku, m.in. w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Projekt został przygotowany w oparciu o metodę integracji sensorycznej (SI). Przeznaczony jest do stymulacji rozwoju sensomotorycznego i terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego, w pracy z dziećmi od trzeciego roku życia. Został opracowany pod kątem wykorzystania w gabinecie lub domu, bez konieczności stosowania sprzętu podwieszanego. Stanowi uzupełnienie zasadniczej terapii SI.

Program uzupełnia podręczny zestaw ponad 50 starannie dobranych pomocy terapeutycznych. Wybór pomocy i ćwiczeń  został dokonany w oparciu o wieloletnie  doświadczenie autorki - terapeuty integracji sensorycznej, pedagoga specjalnego,  oligofrenopedagoga,  tyflopedagoga i logopedy  -   w pracy z dziećmi z różnego rodzaju opóźnieniami i  zaburzeniami rozwojowymi.

Projekt powstał z myślą o dzieciach:

  • z opóźnieniami i zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym
  • ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju i autyzmem
  • z deficytami i dysharmoniami  rozwojowymi
  • nadruchliwych i z zaburzeniami w koncentracji uwagi wzrokowo/słuchowo/ruchowej
  • z opóźnionym rozwojem mowy

Program został opracowany w formie podręcznika, który jest podzielony na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W pierwszej – teoretycznej zawiera zestawienie kluczowych umiejętności rozwoju psychomotorycznego dziecka, nabywanych do piątego roku życia a także podstawowe informacje, dotyczące  systemów zmysłowych i  procesów integracji sensorycznej.  W drugiej -  praktycznej, znajdują się szczegółowe opisy poszczególnych ćwiczeń i pomocy.  Zostały one w przejrzysty sposób podzielone na  5 grup tematycznych. Szósta osobna kategoria to Kapelusik Sensomotoryczny. Wszystkie   są  dokładnie opisane. Przy  każdym ćwiczeniu  wyszczególniony jest jego zasadniczy  cel,  obszar  i sposób stymulacji wraz z  dodatkowymi uwagami.

 

Wykaz pomocy znajdujących się w zestawie:

  1. Pomoce do stymulacji i korekcji układu przedsionkowego i dotykowego oraz koordynacji międzypółkulowej (tasiemka w kolorze niebieskim): poduszka powietrzna, piłka plażowa i piłka dmuchana z wypustkami, szczoteczka chirurgiczna do masażu, miotełka i łopatka, piłeczki sensoryczne (trzy rodzaje) i piłka na gumce; zakręcona rurka, chusty i szarfy, sznury, gumki.
  2. Pomoce do stymulacji i korekcji układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych, uwagi wzrokowej oraz koordynacji oko-ruchowej (tasiemka w kolorze zielonym): kinetyczne koło, guzik wibrujący, optyczny kalejdoskop, laser i mini żarówka, piłka wisząca typu Marsdena, drążek sterujący, śmigiełko, „sucha bańka", labirynt magnetyczny, marionetka Pinokio (zamiennie losowo - Pszczółka na sprężynce), piłeczka „klik".
  3. Pomoce do stymulacji układu słuchowego i wzrokowego (tasiemka w kolorze żółtym): lizak wzrokowo-dźwiękowy (zamiennie losowo - bębenek ze spiralą), marakasy, dmuchany „młotek".
  4. Mata sensoryczna z ruchomymi  elementami do ćwiczeń grafomotorycznych, zabaw polisensorycznych oraz nauki podstaw całościowego czytania i liczenia (tasiemka w  kolorze czerwonym): dłonie, stopy i strzałki, dwa zestawy figur geometrycznych, zestaw do gry „Kółko i krzyżyk”, litery drukowane, cyfry, małe kółka; mata sensoryczna. Wszystkie elementy w zestawie wykonane są z wysokiej jakości filcu.
  5. Tabliczka magnetyczna z zestawem plansz  i szablonów magnetycznych do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki podstaw technik szkolnych: plansze magnetyczne: „Dłonie i stopy", „Kształty, cyfry i litery”, „Ósemka leżąca’’, „Ósemka leżąca złożona”, „Orientacja kierunkowa i przestrzenna (na, pod, za…)” , „Strzałki” , „Siatka”, „Labirynt”, „Kółka”; zestaw szablonów magnetycznych, nakładka przezroczysta suchościeralna, tabliczka magnetyczna i nakładka przezroczysta suchościeralna.
  6. Kapelusik sensomotoryczny (profilaktyka wad wzroku i wad postawy).
  7. Wyposażenie dodatkowe: pompka, przyssawka silikonowa, haczyk i kołek rozporowy.
  8. Torba sensoryczna.

 

Ćwiczenia

Proponowane ćwiczenia  usprawniają  min. reakcje równoważne,  koordynację  ruchową,  oko-ruchową, małą motorykę, uwagę wzrokową i słuchową,  orientację w schemacie ciała  i w przestrzeni. (tzw. somatognozję).  Wiele z nich,  terapeuci i nauczyciele przedszkoli mogą włączać na stałe w swoje  zajęcia  programowe - np. polisensoryczne  zabawy i ćwiczenia z  literami i cyframi służące  do opanowania podstaw nauki czytania i liczenia.

W efekcie systematycznych  ćwiczeń  przy wykorzystaniu programu AKTYWNE ZMYSŁY, ulegną poprawie następujące obszary rozwoju i sfery funkcjonowania dziecka:

  • Rozwój motoryczny, koordynacja ruchowa oraz poziom małej motoryki
  • Komunikacja słowno-językowa
  • Funkcje wzrokowe i słuchowe
  • Pamięć i koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa
  • Poziom aktywności psychoruchowej
  • Dojrzałość  społeczna i emocjonalna
  • Pamięć i adaptacja  społeczna
  • Opanowanie podstaw technik szkolnych

 

Przykłady ćwiczeń

1. Stymulacja i korekcja układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych,  uwagi wzrokowej, koordynacji oko-ruchowej pobierz pdf

2. Stymulacja układu przedsionkowego i dotykowego oraz koordynacji międzypółkulowej pobierz pdf

 

O autorkach:

Bożenna Odowska - Szlachcic -  oligofrenopedagog, logopeda, tyflopedagog, terapeuta integracji sensorycznej, diagnosta i terapeuta funkcji wzrokowych, redaktor naczelna Kwartalnika PSTIS  Integracja Sensoryczna w latach 2015-2016; autorka książek i publikacji z zakresu integracji sensorycznej, min. Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy, Zeszyt 1 i Zeszyt 2 Stymulacja układów sensorycznych, Harmonia oraz książki Wzrok i Słuch, zmysły wiodące w uczeniu się B. Odowska-Szlachcic, B. Mierzejewska, Harmonia Universalis.   

Opracowała koncepcję  merytoryczną  zestawu pomocy AKTYWNE  ZMYSŁY oraz Kapelusika Sensomotorycznego, autorka Podręcznika z ćwiczeniami do zestawu pomocy AKTYWNE ZMYSŁY.

Agnieszka Leszczyńska  -  projektantka, absolwentka UMCS w Lublinie Wydziału Wychowania Artystycznego oraz Wydziału Wzornictwa Przemysłowego PJWSK w Łodzi; zaprojektowała min.  wielofunkcyjny stolik Happy Team dla młodszych dzieci, zestaw  mebli dziecięcych i pomoce do terapii polisensorycznej w przedszkolach. Zaprojektowała i wykonała prototypy pomocy do zestawu AKTYWNE ZMYSŁY, według autorskiej koncepcji i własnych rozwiązań technicznych.

WYKAZ POMOCY - AKTYWNE ZMYSŁY

I. Pomoce do stymulacji i korekcji układu przedsionkowego i dotykowego oraz koordynacji międzypółkulowej (tasiemka w kolorze niebieskim)

1. Poduszka powietrzna

2. Piłka plażowa i piłka dmuchana z wypustkami

3. Szczoteczka chirurgiczna do masażu

4. Miotełka i łopatka

5. Piłeczki sensoryczne trzy rodzaje i piłka na gumce

6. Zakręcona rurka

7. Chusty i szarfy

8. Sznury

9. Gumki

II. Pomoce do stymulacji i korekcji układu wzrokowego: ruchomości gałek ocznych, uwagi wzrokowej oraz koordynacji oko-ruchowej (tasiemka w kolorze zielonym)

1. Kinetyczne koło

2. Guzik wibrujący

3. Optyczny kalejdoskop

4. Laser i mini Żarówka

5. Piłka wisząca typu Marsdena

6. Drążek sterujący

7. Śmigiełko 2 szt.

8. „Sucha bańka”

9. Labirynt magnetyczny

10. Marionetka Pinokio albo Pszczółka na sprężynce (wybierane losowo)

11. Piłeczka „Klik”

III. Pomoce do stymulacji układu słuchowego i wzrokowego (tasiemka w kolorze żółtym)

1. Marakasy

2. Lizak wzrokowo-dźwiękowy albo Bębenek ze spiralą (wybierane losowo)

3. Dmuchany „Młotek”

IV. Mata sensoryczna z ruchomymi elementami do ćwiczeń grafomotorycznych, zabaw polisensorycznych oraz nauki podstaw całościowego czytania i liczenia (tasiemka w kolorze czerwonym). Wszystkie elementy w zestawie wykonane są z wysokiej jakości filcu.

1. Dłonie, stopy i strzałki

2. Dwa zestawy figur geometrycznych

3. Litery drukowane, cyfry, małe kółka

4. Zestaw do gry „Kółko i krzyżyk”

5. Mata sensoryczna

V. Tabliczka magnetyczna z zestawem plansz i szablonów magnetycznych do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki podstaw technik szkolnych

1. Tabliczka magnetyczna

2. Zestaw plansz magnetycznych

3. Plansza magnetyczna „Dłonie i stopy”

4. Plansza magnetyczna
„Kształty, cyfry i litery”

5. Plansza magnetyczna „Ósemka leżąca’’

6. Plansza magnetyczna „Ósemka
„leżąca’’ złożona”

7. Plansza magnetyczna „Orientacja
kierunkowa i przestrzenna (na, pod, za…)”

8. Plansza magnetyczna „Strzałki”

9. Plansza magnetyczna „Siatka”

10. Plansza magnetyczna „Labirynt”

11. Plansza magnetyczna „Kółka”

12. Nakładka przezroczysta sucho
ścieralna 2 szt.

13. Zestaw szablonów magnetycznych

14. Tabliczka magnetyczna i nakładka
przezroczysta sucho ścieralna

VI. Kapelusik Sensomotoryczny. (Profilaktyka wad wzroku i wad postawy)

 

Wyposażenie dodatkowe

1. Pompka

2. Przyssawka silikonowa

3. Haczyk i kołek rozporowy

 

Torba sensoryczna