Współwystępowanie zaburzeń psychicznych, neurorozwojowych oraz zachowania u dzieci i młodzieży ujawniających zaburzenia ze spektrum autyzmu - postępowanie diagnostyczne oraz terapeutyczne z uwzględnieniem farmakoterapii | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Dla kogo: Szkolenie przeznaczone jest dla psychologów, pedagogów, terapeutów, nauczycieli przedszkolnych i szkolnych oraz rodziców. Wprowadzenie: Pomoc dzieciom i młodzieży ujawniających zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD- Autism Spectrum Disorder) oparta jest na wzajemnej współpracy ich rodziców, nauczycieli przedszkoli, szkół, terapeutów oraz lekarzy wielu specjalności. Stwarza to szansę na kompleksową pomoc w różnych obszarach funkcjonowania dziecka. Biorąc pod uwagę wyniki aktualnych badań, u 83% dzieci ujawniających zaburzenia ze spektrum autyzmu współwystępuje co najmniej jedno inne zaburzenie, np.: neurologiczne, neurorozwojowe, psychiczne, zachowania, genetyczne, somatyczne. (1) Niektóre z zaburzeń, jak na przykład ADHD- objawiające się nadruchliwością, impulsywnością, zaburzeniem uwagi, mogą nawet maskować objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu. ASD u dzieci ze współistniejącym ADHD, jest rozpoznawane średnio o 3 lata później niż u dzieci bez ADHD. (2) Rola lekarza psychiatry to nie tylko uczestnictwo w procesie diagnostycznym dzieci i młodzieży, u których istnieje podejrzenie występowania zaburzeń ze spektrum ASD, ale również obserwacja w kierunku współistniejących zaburzeń. Dzieci z powodu uwarunkowań neurobiologicznych oraz z powodu trudności w postrzeganiu i interpretacji otaczającego je świata, mogą być narażone na liczne czynniki stresogenne, powodujące pewną dekompensację psychiczną, powodującą ujawnienie się zaburzeń, np.: lękowych, nastroju, psychotycznych, obsesyjno- kompulsyjnych, trudnych zachowań- agresji, autoagresji, zaburzeń snu oraz innych wymienionych poniżej.
Cel szkolenia: Celem szkolenia jest przedstawienie zakresu pomocy oferowanej przez lekarzy psychiatrów w terapii dzieci i młodzieży z ASD. Świadomość w jaki sposób lekarz psychiatra może pomóc dzieciom zadbać o ich stan psychiczny, by w komforcie, bez ograniczeń uwarunkowanych współistniejącymi zaburzeniami, mogły korzystać z innych form terapii, nabywać wiedzę, rozwijać się w innych dziedzinach swojego życia, czerpać radość z poznawania „nowego”, co budziło lęk. Dziecko, które jest w dobrej kondycji psychicznej, to dziecko spokojne, pogodne, gotowe do współdziałania. Celem szkolenia jest też uświadomienie ewentualnych ograniczeń farmakoterapii, by postępowanie terapeutyczne było bezpieczne. Wiedza w tym zakresie pozwoli nam wybrać adekwatne rozwiązania i zapewni poczucie komfortu w naszej wzajemnej współpracy, służącej dzieciom ujawniającym zaburzenia ze spektrum autyzmu. Program szkolenia:
dyskalkulia, mieszane zaburzenia)
Jak pomóc, by otoczenie osoby z ASD było przez nią postrzegane jako bardziej bezpieczne
Certyfikacja: Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie Niepublicznej Palcówki Doskonalenia Nauczycieli o ukończeniu kursu. Czas trwania szkolenia: godz. 9:00 - 17:00 Prowadzenie: lek. Ewa Urbanowicz - specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży. Ukończyła Wydział Lekarski Akademii Medycznej w Gdańsku. Pracuje w Poradni dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem i Ich Rodzin w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Zajmuje się diagnozą dzieci i młodzieży ujawniających objawy ze spektrum autyzmu oraz terapią współistniejących zaburzeń psychicznych. Cena: Koszt udziału w szkoleniu - 300 zł/osobę Chcecie Państwo uzyskać więcej informacji - zapraszamy do kontaktu telefon: 660 330 220 e-mail: szkolenia@pomocautyzm.org
|
|||||||||||||||||||
Miejsce Katowice | |||||||||||||||||||
Kontakt tel: 660 330 220, e-mail: szkolenia@pomocautyzm.org | |||||||||||||||||||