Terapia motoryki ręki dzieci z zaburzeniami rozwoju - I i II stopnia
I stopnia - 16.04.2016 r.,
II stopnia - 23.04.2016r.,
Miejsce: Puławy, Osiedlowy Dom Kultury AMiK, ul. Skłodowskiej 4,
Ilość godzin: łącznie 24 h dydaktycznych
Koszt: 620 zł za I i II stopień
Organizator szkolenie: ,,Alternatywa" Justyna Gotthardt, www.alternatywa-szkolenia.pl, mail: justynagotthardt@wp.pl, nr tel. 505 778 442.
Adresaci szkolenia
Kurs przeznaczony jest dla: pedagogów, psychologów, logopedów, nauczycieli pracujących z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym, wczesnoszkolnym), u których występują zaburzenia w funkcjonowaniu motoryki ręki polegające przykładowo na:
- niechęci do podejmowania czynności manualnych (takich jak układanie drobnych przedmiotów, malowanie, lepienie z plasteliny)
- problemach z nauką czynności samoobsługowych (typu ubieranie, rozbieranie się, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.)
- występowaniu obniżonego lub podwyższonego napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej oraz obręczy barkowej,
- trudnościach z koordynacją obu rąk podczas różnych czynności manipulacyjnych ( takich jak jedzenie sztućcami, wycinanie nożyczkami papieru, gra na instrumentach)
- wykonywaniu czynności niedbale, niezgrabnie, zbyt wolno albo za szybko
- unikaniu używania dłoni w stosunku do nowych, różnorodnych faktur przedmiotów i rzeczy
poszukiwaniu zdecydowanego, mocnego ucisku dłoni (dzieci takie np. mocno trzymają i zaciskają ręce , palce na przedmiotach/zabawkach, będąc na krześle lubią siadać na własnych dłoniach, chętnie uderzają dłońmi, palcami w różne przedmioty, często też skubią różne twarde rzeczy w tym np. długopisy)
Program szkolenia - godz. 9.00-18.00
- Funkcjonowanie kończyny górnej w aspekcie anatomiczno-neurofizjologicznym
- „Od niemowlaka do szkolniaka" - etapy rozwoju motoryki ręki dziecka (rozwój chwytu, manipulacji i umiejętności grafomotorycznych dziecka)
- Znaczenie rozwoju sensoryczno-odruchowego (percepcja i integracja zmysłów, kluczowe odruchy: dłoniowo-chwytny, Babkina, ATOS, STOS, TOB) w odniesieniu do rozwoju małej motoryki
- Diagnoza funkcjonalna kończyn górnych – omówienie i ćwiczenia praktyczne
- Terapia motoryki ręki - prezentacja wybranych metod, technik wykorzystywanych podczas terapii. Prezentacja i analiza sesji terapii motoryki rąk - ćwiczenia praktyczne
- Programy i plany terapeutyczne (zasady ich konstruowania) - ćwiczenia praktyczne uczestników szkolenia
Uwagi organizacyjne
Na szkolenie należy zabrać:
- wygodny strój, obuwie zamienne lub grube "skarpeto-kapcie"
Z uwagi na warsztatowy charakter szkolenia liczba osób jest ograniczona.
Prowadzenie mgr Anna Szumska
- Terapeuta i Trener Neurorozwoju INPP (certyfikat i licencja INPP)
- Terapeuta SI (certyfikat PSTIS)
- Wykładowca PSTIS (dla rad pedagogicznych)
- Terapeuta Treningu Słuchowego (certyfikat Provider von JIAS)
- Logopeda
- Pedagog Specjalny – Oligofrenopedagog
- Posiada ponad 18 - letnią praktykę w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi: m.in. autyzmem, zespołem Aspergera, zespołami genetycznymi, zespołem Downa, opóźnieniem rozwoju mowy.
- Posiada rekomendacje Senior Terapeuty i Instruktora SI w Polsce, psychologa klinicznego - mgr Zbigniewa Przyrowskiego - w zakresie diagnozy oraz planowania terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznej
Jej zainteresowania skupiają się wokół:
- Wczesnej interwencji i rehabilitacji dzieci ryzyka oraz wspomagania rodziców w traumie.
- Wspomagania rozwoju dzieci, między innymi poprzez prowadzenie terapii integracji sensorycznej w oparciu o indywidualną diagnozę i obserwację kliniczną
- Wspierania pracowników oświaty (szczególnie nauczycieli wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego) oraz medycznych (pielęgniarek, lekarzy, fizjoterapeutów) w pełnieniu ich zawodowego powołania
- Relacji personelu medycznego z rodzicami przeżywającymi traumę z powodu np. utraty ciąży, śmierci dziecka czy narodzin dziecka z niepełnosprawnością
- Tworzenia elastycznej współpracy pomiędzy specjalistami medycznymi (lekarzami, pielęgniarkami, fizjoterapeutami), a specjalistami pozamedycznymi (psychologami, pedagogami specjalnymi, terapeutami).
TERAPIA MOTORYKI RĘKI DZIECI Z ZABURZENIAMI ROZWOJU - II stopień
szkolenie teoretyczno – warsztatowe, Puławy, 06.06.2015r. Osiedlowy Dom Kultury AMiK, ul. Skłodowskiej 4, całkowity koszt szkolenia, czyli I i II stopień, łącznie 24 h dydaktyczne to koszt 620 zł. Zapisy są przyjmowane wyłącznie na całość, czyli Ii II stopień. Nie ma możliwości uczestniczenia tylko w wybranym przez siebie module.
Adresaci szkolenia
Kurs przeznaczony jest dla osób, które pracują lub planują rozpocząć pracę z dziećmi z MPDz i w związku z tym chcą pogłębić swoją wiedzę na temat rozwoju i terapii motoryki małej dzieci z MPDz oraz u dzieci z problemami grfomotorycznymi.
Warunkiem uczestnictwa w II stopniu jest wcześniejszy udział w I stopniu szkolenia.
Program szkolenia - godz. 9.00-18.00
BLOK SZKOLENIOWY WSTĘPNY:
Ogólna charakterystyka i podział MPDZ, skale oceny niepełnosprawności ruchowej (metody oceny poziomu funkcjonowania dziecka z MPDz) oraz przedstawienie metod fizjoterapeutycznych pracy z dziećmi z problemami neurologicznymi.
BLOK SZKOLENIOWY PIERWSZY:
A. Część teoretyczna:
Opis, diagnostyka i badanie kliniczne, postawienie problemu głównego, algorytm postępowania terapeutycznego w obustronnym porażeniu kurczowym. Studium przypadku
Opis, diagnostyka i badanie kliniczne, postawienie problemu głównego, algorytm postępowania terapeutycznego w porażeniu połowiczym. Studium przypadku
B. Zajęcia praktyczne:
Sposoby angażowania kończyn górnych (kkg) w obustronnym porażeniu kurczowym do osiągnięcia określonej funkcji motorycznej
Sposoby angażowania kończyn górnych (kkg) w porażeniu połowiczym do osiągnięcia określonej funkcji motorycznej
BLOK SZKOLENIOWY DRUGI:
A. Część teoretyczna:
Opis, diagnostyka i badanie kliniczne, postawienie problemu głównego, algorytm postępowania terapeutycznego w postaci móżdżkowej. Studium przypadku
Opis, diagnostyka i badanie kliniczne, postawienie problemu głównego, algorytm postępowania terapeutycznego w obustronnym niedowładzie połowiczym. Studium przypadku
B. Zajęcia praktyczne:
Sposoby angażowania kończyn górnych (kkg) w postaci móżdżkowej do osiągnięcia określonej funkcji motorycznej
Sposoby angażowania kończyn górnych (kkg) w obustronnym niedowładzie połowiczym do osiągnięcia określonej funkcji motorycznej.
BLOK SZKOLENIOWY TRZECI:
Zajęcia praktyczne - praca zespołowa w grupach:
Przeprowadzenie analizy studium przypadku dziecka zorientowanego na osiągnięcie wyznaczonego celu.
Zaplanowanie sesji terapeutycznej na "dziś i na jutro."
Dobór technik, metod i stymulacji (elementy metody NDT, SI, terapii manualnej, masażu klasycznego oraz Shantali)
Uwagi organizacyjne
Na szkolenie należy zabrać:wygodny strój, obuwie zamienne lub grube "skarpeto-kapcie"
Z uwagi na warsztatowy charakter szkolenia liczba osób jest ograniczona.
Prowadzenie mgr Magdalena Sanocka
- Fizjoterapeuta - absolwentka Akademii Medycznej (Gdańsk, Warszawa)
- Instruktor hipoterapii
- Doświadczenie zawodowe zdobywała w Polsce, Niemczech i Anglii
Ukończyła między innymi:
- The Bobath Concept
- NDT Bobath dla dzieci
- NDT Bobath Baby dla niemowląt
- PNF Basic (Proprioceptywna Nerwowo-Mięśniowa Facilitacja)
- PNF w skoliozach
- Medical Taping Concept in Paedtiatrics
- I stopień Intrgracji Sensorycznej
- Kurs Thera- Band Academy-ćwiczenia oporowe i równoważne z zastosowaniem przyborów thera-band.
- I moduł Tkanek Ciechomskiego
- Interdyscyplinarne leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcy
Prowadzi terapię z pacjentami, u których stwierdzono:
- mózgowe porażenie dziecięce (MPDz)
- zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej
- przepuklinę oponowo-rdzeniowe, wodogłowie
- opóźnienie rozwoju psychoruchowegoasymetria ułożeniową
- zespoły genetyczne lub metaboliczne
- zaburzenia dystrybucji napięcia mięśniowego (hipertonia, hipotonia)
- okołoporodowe uszkodzenie splotu ramiennego oraz inne uszkodzenia nerwów obwodowych - kręcz szyi pochodzenia mięśniowego
- choroby reumatologiczne
- skoliozę, wady postawy
- zaburzenia chodu, zaburzenia koordynacji ruchowej
- zaburzenia i urazy ortopedyczneinne zaburzenia czynnościowe w narządzie ruchu
- wcześniactwo