SZKOLENIA KOMLOGO
kojr korp korp - programy terapii kold kold - programy terapii kold koze kojd kosf kogs metoda strukturalna Nauka czytania - od sylaby do zdania Mówić z sensem
DIAGNOZA KOMLOGO

Kalendarz wydarzeń

Wczesna interwencja. Elementy diagnozy i terapii dziecka w wieku od 0 -12 miesięcy z zaburzonym rozwojem psychoruchowym  
Od Sobota, 16.04.2016 -  09:00
Do Niedziela, 17.04.2016 - 15:00
Odsłon : 521  

Temat: Wczesna interwencja. Elementy diagnozy i terapii dziecka w wieku 0 – 12 miesięcy z zaburzonym rozwojem psychoruchowym
Prowadzący: Aneta Giczewska, Renata Ulman - Bogusławska
Forma: szkolenie Termin: 16.04. - 17.04.2016r
Godziny zajęć: Od godziny 9.00 [sobota]
Miejsce : Bielsko - Biała, ul. Jana III Sobieskiego 118 Cena: 420 zł Organizator: EDU - LOGO Anna Wala - Bałucka a.balucka@interia.pl szkoleniaedulogo@gmail.com tel. 602862845
Dla kogo przeznaczone są warsztaty?
Warsztaty przeznaczone są dla pedagogów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów oraz wszystkich zainteresowanych tematyką
Prowadzące: Aneta Giczewska – fizjoterapeuta, terapeuta NDT - Bobath, pedagog specjalny, doradca noszenia ClauWi Renata Ulman – Bogusławska – psycholog dziecięcy, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej, specjalista wczesnej interwencji, Certyfikowany Instruktor masażu Shantala dla niemowląt;


BLOK I. „Wczesna diagnostyka rozwoju psychoruchowego. Elementy pielęgnacji, stymulacji oraz terapii”.
1. Prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka do 12 miesiąca życia.
2. Uwarunkowania prawidłowego rozwoju dziecka.
• mechanizm antygrawitacyjny;
• rozwój orientacji w linii środkowej ciała;
• rozwój integracji napięcia mięśniowego;
• rozwój kontroli punktów kluczowych ciała.
3. Niepokojące objawy rozwoju dziecka
4. Kryteria diagnostyczne stosowane w ocenie rozwoju psychoruchowego dziecka:
• Ocena Globalnych wzorców ruchowych metodą Prechtla
• Skala Oceny Zachowań Noworodka wg Brazeltona NBAS 5. Stymulacja rozwoju oraz organizacja najbliższego otoczenia dziecka zgodnie z potrzebami rozwojowymi:
6. Dotyk - wpływ dotyku na rozwój psychoruchowy dziecka;
• elementy masażu niemowląt (masaż Shantala);
7. Zasady pielęgnacji dziecka w pierwszych miesiącach życia (część praktyczna):
• instruktaż pielęgnacyjny;
• propozycje zabaw stymulujących rozwój, dobór zabawek;
• wskazówki dla rodziców;
8. Elementy terapii dziecka ryzyka (część praktyczna)
• hamowanie aktywności tonicznej;
• normalizacja napięcia mięśniowego;
• stymulacja aktywności w prawidłowych wzorcach postawy i lokomocji;
9. Zasady pielęgnacji, pozycje ułożeniowe oraz sposoby rehabilitacji dzieci urodzonych przedwcześnie
• zabezpieczenie prawidłowej postawy (gniazdka)
• stymulacja rozwoju emocjonalnego (kangurowanie);
BLOK II. „Elementy pediatrii i neonatologii”
1. Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy. Rozwój płodowy i jego wpływ na dalszy rozwój dziecka.
2. Czynniki zakłócające przebieg rozwoju w okresie płodowym:
• zakażenia noworodka (zespół TORCH i inne);
• infekcje – zakażenia nieswoiste;
• czynniki ryzyka nieprawidłowego rozwoju dziecka.
3. Uwarunkowania rozwoju dziecka.
4. Wpływ porodu na dalszy rozwój dziecka. Poród naturalny a cięcie cesarskie.
5. Noworodek – ocena kliniczna po urodzeniu. Skala Apgar. Skala Dubowitza. Skala Ballarda. Skala Amiel – Tison.
6. Noworodek z niską masą urodzeniową ciała a wcześniak. Cechy kliniczne. Czynniki ryzyka. Studium przypadku.
7. Żółtaczka fizjologiczna noworodka. Żółtaczka patologiczna. Żółtaczka jąder podkorowych. Hiperbilirubinemia. Konflikt serologiczny Rh, O – A - B.
Blok III. „Wczesna interwencja logopedyczna”.
1) Profilaktyka logopedyczna noworodków i niemowląt – podstawy warunkujące rozwój najwcześniejszych funkcji aparatu artykulacyjnego, tj. pokarmowych:
• 1 - stan anatomiczny w obrębie jamy ustnej;
• 2 - poziom funkcjonalny - wczesna diagnostyka odruchów fizjologicznych ważnych dla rozwoju artykulacji (ocena odruchowych reakcji oralnych wg E. Stecko i A. Łady);
• 3 - działania zapobiegające nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji;
• 4 - poziom rozwoju zmysłów – kontrola reakcji słuchowych.
2) Odruchowe reakcje oralne (norma i patologia). Proces rozwoju odruchów istotnych dla rozwoju mowy – kalendarz neurologiczny.
3) Wpływ sposobu karmienia na rozwój mowy dziecka w 1. roku życia. Karmienie piersią a karmienie butelką. Podstawowa forma profilaktyki logopedycznej.
4) Kalendarz funkcji pokarmowych - wprowadzanie pokarmów stałych (łyżeczka, kubeczek, konsystencja).
5) Rozwój mowy i komunikacji w pierwszych 12 miesiącach życia. Formy aktywności prelingwalnej. Stymulacja orofacjalna.
6) Środowisko pobudzające do komunikowania się (społeczno – emocjonalne korelaty rozwoju mowy) - propozycje zabaw i stymulacji; „masażyki”, zabawy paluszkowe.
7) Interwencja/ opieka logopedyczna nad dzieckiem z obciążonym wywiadem ciążowo – okołoporodowym:
• uwarunkowania wczesnej terapii (aspekty terapii neurologopedycznej, strategia tworzenia planów/celów terapeutycznych);
8) Dieta w terapii wielu schorzeń. Współpraca z pediatrą (badania medyczne). Prezentacja materiałów filmowych. Studium przypadku (case study) - ćwiczenia.

Miejsce Bielsko-Biała
Kontakt tel. 602-862-845, a.balucka@interia.pl, szkolenia edulogo@gmail.com